Extreme hengstigheid!! Iemand een oplossing??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Extreme hengstigheid!! Iemand een oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 17:04

Ik rij sinds een jaar een friese merrie van 4 jaar oud.
Nou is ze zoals bijna elke merrie elke 3 wk hengstig!...

Nu is het wel echt extreem elke 3 weken is ze zo'n week hengstig en elke dag zit heel haar staart, achterbenen en zelfs haar hoeven helemaal onder de pis en het stinkt verschrikkelijk!!

Nu was ik steeds zo goed bezig en ik elke dag wassen maar dat hangt me nu echt een beetje de keel uit!

Nu vroeg haar eigenaar aan mij is daar niet iets voor ofzo een pil voor paarden??

Nu vraag ik aan jullie weet iemand hier iets op??

Alayda

Re: Extreme hengstigheid!! Iemand een oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:31

Heb je je al eens wat homeopatisch geprobeerd?
Ik heb van verschillende mensen hier positieve reacties over gehoord.
Misschien weten ze in de paardenwinkel bij je in de buurt er wat meer over en kijk zeker eens op de site van "de Levensboom" of "Silverlinde".
(je kunt op beide site's dingen bestellen)

Succes en laat weten als je wat gevonden hebt! Het lijkt me inderdaad een lastig maar ook irritant probleem!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:36

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb n merrie..Die is bijna elke x als ik les heb zo ontzettend hengstig..En dan niet een klein beetje..Maar echt mega erg..Er hangt dan ook een hele walm achteraan ...Zou ook graag tips willen horen!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:58

dierenarts bellen. die kunnen je merrie opvoelen of er iets verkeerd zit. bij ons op stal was dat ook zo met een merrie, die bleek cystes te hebben op haar eierstokken en was daarvan van slag.

ook hebben ze een goed middeltje dat regumate heet. is eigenlijk voor varkens geloof ik maar wordt bij ons op stal gebruikt bij 2 merries en werkt heel goed. 1 merrie had zo'n last van de hengstigheid dat ze er op den duur zelfs koliek van kreeg..

dus mijn tip. laat haar opvoelen en vraag de da om raad

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:04

idd, laat de dierenarts even kijken. Ik rij een merrie van een handelaar die had het ook. En dan niet alleen wat jij beschrijft, maar ook haar heupen, staart en hakken kapot schuren. Was het eindelijk een beetje bijgegroeid, werd ze wéér hengstig... De dierenarts heeft er naar gekeken, weet eigelijk niet of die iets gevonden heeft. Weet alleen dat er toen iets niet goed was waardoor het geen zin had om te laten dekken. Nu is ze ondertussen gedekt en drachtig, voorlopig geen hengstigheid meer dus

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:03

Mhh zal eens effe met de eigenaar overleggen, denk zelf niet dat er iets aan de hand is maar je weet idd maar nooit!..

Regumate? zal eens effe gaan kijken zou blij zijn als er iets was wat hielp!..

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:06

Stroppy Mare van Dodson & Horrel. Dat zijn gedroogde bloem-achtige kruiden, die je dagelijks door het voer geeft, ongeacht of ze wel of niet hengstif is. Dat werkt als een speer!. De hengstigheid is dan regelmatiger, en minder heftig. ook het humeur van de merrie gaat erop voorruit, en je kan het ongestraft geven.

hoihoihoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:34

hallo Tooske,

Ik heb ook een pony die extreem hengstig is en daarom geven we haar iedere keer Moody mare door haar voer dat helpt echt super. Dat kan je bestellen bij de paardendrogist.

Veeel Liefs Wendy.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:33

Ik gebruik ook Regumate voor mijn merrie. Helpt echt super! Maar helpt alleen als het probleem lichamelijk is... Bij sommige merries zit het probleem tussen de oren en dan kun je helaas niets.....

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:44

hoihoihoi schreef:
hallo Tooske,

Ik heb ook een pony die extreem hengstig is en daarom geven we haar iedere keer Moody mare door haar voer dat helpt echt super. Dat kan je bestellen bij de paardendrogist.

Veeel Liefs Wendy.

Dit geef ik mijn merrie ook. Ze is nog steeds regelmatig hengstig, en dat merk ik dan wel, maar het niet meer zo extreem.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:18

Ik geef mijn merrie ook Moody Mare!

Dat is het enige wat helpt bij haar

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 22:15

Ik denk dat ik dat maar ga proberen lijkt me wel goed iets!..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:38

Provarium Breeding van de groene Os te krijgen bij Puur Natuur.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:47

Mijn merrie was gemiddeld zo'n twee weken heel erg hengstig, dan een a twee weken niet en dan begon de ellende weer. Daarbij kwam ook dat ze stond te piepen van de pijn.
We hebben eerst Moody Mare van de Paardendrogist een tijdje geprobeerd, maar dit hielp voor geen meter. Een paar maanden geleden zijn we met haar naar de DA geweest, toen is ze opgevoeld, gescand ed. Er werd niks afwijkends gevonden dus kregen we Regumate mee. Dit moest ze 3 weken krijgen om de cylcus normaal te krijgen. Nu is ze veel korter hengstig en veel minder erg. Wel staat ze afentoe nog te piepen van de pijn, maar daar krijgt ze dan wat Quadrisol(pijnstiller) voor.

Als ik jou was zou ik de DA erbij halen. Wat wel vervelend is, is dat de verzekering alleen betaalt wanneer er iets afwijkends gevonden wordt.

Succes!

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:19

Moody mare helpt inderdaad erg goed
Mijn merrie was toen ze 3/4 was ook steeds heel erg hengstig alleen nu ze ouder is geworden(nu 6 jaar), is de hengstigheid echt minder geworden.
Misschien wordt het bij jouw merrie ook minder erg als ze ouder wordt..

Xx

Jolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:46

moody mare werkte bij mijn paard erg goed. nu is ze drachtig dus nu hoeft het even niet meer

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:52

DA bellen.
Of laten dekken..

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:54

Klopt het dat als je paard extreme hengstigheid laat zien, dat ze zich op haar gemak voelt?
Dus hoe hengstiger, hoe beter het paard in haar vel zit?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 16:07

geen flauw idee.
Ik weet wel dat toen ik Olly vorig jaar net had en ze dus niet gewend was nooit hengstig zag.
En nu sinds dit jaar zie ik het ineens heel goed.
Dus die theorie zou kunnen kloppen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:48

Chrystal-gek schreef:
Klopt het dat als je paard extreme hengstigheid laat zien, dat ze zich op haar gemak voelt?
Dus hoe hengstiger, hoe beter het paard in haar vel zit?

Ja idd, nu je het zegt dat klopt wel.
Ze is dan vaak heel rustig ook en op haar gemak.

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:15

Er zijn inderdaad een hoop middeltjes die de hengstigheid enigzins kunnen onderdrukken, hiervoor kun je naar een DA bellen. Ik ken een paard dat injecties krijgt om de hengstigheid te onderdrukken, ik weet alleen niet wat voor spul het is

Het lijkt me wel raar dat een merrie die heftiger hengstig is zich goed op haar gemak voelt....bij mensen is dit denk ik ook niet. Die zijn juist geirriteerd wanneer ze heftiger menstrueren dan normaal

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:25

Nadat ik een poosje met succes het "spiraaltje" bij mijn merrie heb gebruikt, heb ik nu een meer permanente en goedkopere oplossing gevonden. De DA heeft een knikker geplaatst en nu wordt ze niet meer hengstig. Werkt super!!!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:30

Unartica schreef:
Er zijn inderdaad een hoop middeltjes die de hengstigheid enigzins kunnen onderdrukken, hiervoor kun je naar een DA bellen. Ik ken een paard dat injecties krijgt om de hengstigheid te onderdrukken, ik weet alleen niet wat voor spul het is

Het lijkt me wel raar dat een merrie die heftiger hengstig is zich goed op haar gemak voelt....bij mensen is dit denk ik ook niet. Die zijn juist geirriteerd wanneer ze heftiger menstrueren dan normaal

maar ik denk niet dat dat met de heftigheid te maken heeft maar met de hormonen.
(zo zijn er bijvoorbeeld mensen om het lomp uit te zeggen heel geil tijdens die periode, andere zijn sjagerijnig, ik heb altijd poets buien.. )

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:02

Hahaha grappig stukje dat van daantjuhh

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:44

Ik heb een haflingermerrie van net 2 jaar oud.
Toen ze nog geen jaar oud was, was ze al hengstig, natuurlijk heel onregelmatig, maar ook zaten constant haar achterbenen helemaal onder de rotzooi.
Ik heb haar toen op de zeewier gezet, en het is wel al een stuk beter geworden.
Ik heb voor as. donderdagmiddag een afspraak met de DA want ze moeten geent worden en dan gaan ze gelijk een inwendige scan maken om te kijken of alles wel goed is bij haar.

Het grootste probleem met haar is gewoon dat zodra ze bij een ruin staat, buiten mijn shetlanderruintje om, waar ze dag en nacht mee samen staat, gaat ze direct staan plassen, knijpen en uitdagen, maar daarnaast heeft ze er geen last val, alleen als ze bij een ruin in de buurt staat, dus vandaar dat ik het voor de zekerheid even na laat kijken, kan geen kwaad, en dan weet ik in ieder geval, mocht er iets uitkomen, waar het van is..

Maar misschien heb je wat aan zeewier??