dwergveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

dwergveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 16:39

Iemand ooit hiervan gehoord? Onze buurman is erg somber. Zijn friese merrie heeft een dwergveulen gekregen. Een merrietje dat verder gezond lijkt, maar niet groeit. Ze eet wel, huppelt en speelt volop, maar ze blijft klein. Het zou 1 x op de 1000 veulens voorkomen. Uiteindelijk zal het geeuthanaseerd moeten worden, het lijfje zou namelijk steeds zwaarder worden en dat zouden de beentjes niet kunnen dragen. Verder zijn het probleempaardjes, in de zin van slechte gezondheid. Is er nog iemand die dit vreemde verschijnsel kent? Ik had er nog nooit eerder van gehoord.

Mettetje

Re: dwergveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:47

Op de faculteit in Utrecht stonden twee dwergfriesjes. Een Merrie en een hengstje. Ze zijn gewoon normaal in het koppie, maar ze groeien niet. Deze paardjes waren daar voor onderzoek naar doorfokken bij friezen. Inteelt heeft dit tot gevolg helaas. Deze paardjes zijn niet oud geworden. Ze krijgen last van hun gewrichten. De merrie was overigens groter dan de hengst, maar toch hebben ze het merrietje eerst in laten slapen omdat deze pijn kreeg. Ze zakte letterlijk door haar benen (hoeven konden niet meer dragen dus doorklappende koten). Erg triest. Ik hoop dat de eigenaar het veulen en de merrie van elkaar laten genieten, en daarna het veulen laat inslapen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:52

ik heb er van gehoord, en wel gezien bij een shetlander, maar nog nooit bij een fries.

shetlander had ook dwerggroei, en is ook niet zo oud geworden omdat idd organen het niet meer aankonden en ernstige slijtage in gewrichten..

wel heel sneu, voor zowel eigenaar als voor de merrie

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:58

Wat een triest verhaal zeg!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:29

Ik ken er ook eentje.
Hier in de buurt staat ie.
De verhoudingen van het paard kloppen inderdaad niet.
Het paard staat lekker de hele dag buiten maar is wel ingereden.
Met de feestweek loopt het beesie mee met ringsteken (daar heb ik het paard voor het eerst gezien).
Er zit dan een heel licht kind op.

Ik heb geen idee hoe oud het paardje is.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:43

Ik heb het vorig jaar gezien bij een shetlander en een fries.
Ik hoor het overigens vaker bij friezen.
Die waar Odje het over heeft, is dat niet toevallig Lodewijk of Napoleon (of iets dergelijks)?
Ik meen vorig jaar bij een boeren-dag id. buurt van Velsen dus dat mini-friesje te hebben gezien. Lodewijk of Napoleon (of iets dergelijks ) heette die.
Jammer dat de zoekfunctie niet als vanouds werkt. Want ik heb hier eerder iets over op bokt gelezen.
Over euthenasie heb ik toen echter niks gelezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:23

een oud topic, maar staat wel wat in:

viewtopic.php?t=132524

misschien kun je daar nog contact mee opnemen voor info?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:24

Jep, ik ken het. Bij friezen een veelvoorkomend iets helaas.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:39

Bij paarden heb ik er nog nooit van gehoord, maar ik weet dat het bij Duitse herders wel met enige regelmaat voorkomt. Het nest waar mijn Duitse herder uit komt had 3 dwergen, waarvan 2 na de geboorte direkt zijn overleden. 1 is nog in leven, maar sukkelt erg met de gezondheid. Zo heeft ze bijvoorbeeld met haar ruim 1 jaar nog steeds haar puppiehaar. Op plekken waar het puppiehaar uitvalt komt geen nieuw haar meer.
Goddank is mijn herder geen dwerg gebleken....integendeel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:49

Mettetje schreef:
Ik hoop dat de eigenaar het veulen en de merrie van elkaar laten genieten, en daarna het veulen laat inslapen.

Dat zal hij zeker doen. Het veulen in laten slapen zolang het diertje aantoont dat ze vreugde in het leven heeft kan hij niet opbrengen. Ook is hem gevraagd het veulen af te staan aan onderzoek, maar dat wil hij het diertje ook besparen. Geen geexperimenteer met zijn dieren.

Het schijnt inderdaad een "friezending" te zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:52

ellepel schreef:

viewtopic.php?t=132524

Nee. Minifries is toch iets anders dan een dwerg fries. als dit veulen een minifriesje was geweest, was het verder gezond en kon het in leven blijven.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:41

Hier wel een topic over zo'n friesje wat jij bedoeld:
Dit friesje was ten tijde van dit topic al 6. Of je zo'n paardje in leven kunt laten ligt aan de ernst van de misvorming. Bij het friesje in dit tpic is duidelijk te zien dat de verhoudingen erg scheef zijn, maar voor een dwerg ziet ze er goed uit.
viewtopic.php?f=5&t=264513&st=0&sk=t&sd=a

Interessant artikel van het Australische stamboek, deze zijn wél open over bloedlijnen waarin het voorkomt.
http://www.friesianhorses.com.au/healthdwarfism.htm

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:27

Nooit van gehoord.. maar ik vind het wel heel zielig als ik het zo lees..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:37

Supertje schreef:
Interessant artikel van het Australische stamboek, deze zijn wél open over bloedlijnen waarin het voorkomt.
http://www.friesianhorses.com.au/healthdwarfism.htm

Hele interessante link, ik wist totaal niet dat dit speelde, maar ja ik 'doe' ook niets met Friezen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:03

ahh wat zielig voor het veulen, de merrie, en de eigenaar!
het beste lijkt mij om het veulen en de merrie lekker bij elkaar te laten, en dan na t scheiden het veulen in laten slapen
want niemand gunt het veulen een pijnlijk leven, waarna ie alsnog in geslapen moet worden....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:21

Er heeft er zelfs eentje een tijd geleden op Bokt te koop gestaan. Was een Fries zo groot als een shetlander. Meestal sterven ze (kort) na geboorte maar dit was schijnbaar een sterke donder.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:23

Er was iemand op bokt die onderzoek had gedaan op de faculteit naar dwerggroei bij friezen. Ze studeerde zelf biologie meen ik. Zij weet er in ieder geval alles van. Ik heb toen nog haar artikel gekregen. Zal even in mijn oude berichten kijken hoe ze ook al weer heette.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:25

Gevonden, deze Bokker heet Jertadeperta. Weet niet of ze nog steeds actief is

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:51

op de manege waar ik gewerkt heb, stond ook een fries in pony formaat groeide ook niet meer, maar dat was gewoon een ponyformaat dus geen mini. Zo rond de 1.40 was ie

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:57

Wij hebben een aantal jaren geleden ook een dwergveulen op stal gehad...
Die had ook nog eens ataxie.
Het beestje was een jaar en het leek wel of ze een paar maanden oud was.
Helaas is ze toen ingeslapen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:07

Ik heb er bij Friezen ook wel van gehoord, maar meestal wordt het doodgezwegen en "verdwijnen" ze voordat het bekend wordt. Het is natuurlijk geen reklame voor het stamboek, net als veel wit geen reklame is en vaak verzwegen wordt.
Volgens mij heeft Stef er ook eentje gekend die al wat ouder was, ik heb de links in dit topic nog niet bekeken, misschien zit er een link bij naar dat topic van Stef.
Ik ga zo even de links bekijken, ik vind het op zich wel interessant om er meer over te weten.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:11

wij hadden zo kalfje op school

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:28

Ellebel schreef:
Gevonden, deze Bokker heet Jertadeperta. Weet niet of ze nog steeds actief is

Klopt! En ik ben nog steeds actief hoewel misschien iets minder actief dan sommige medebokkers....

Ik heb inderdaad voor mijn afstudeerstage onderzoek gedaan naar deze dwergfriesjes.
Het grootste probleem voor deze beestjes is dat de verhoudingen in hun lichaam niet kloppen, waardoor er eerder slijtage optreedt.
Ik heb me voornamelijk geconcentreerd op de voorbenen. De botten in de voorbenen staan in rare verhoudingen tot elkaar, en ook de pezen zijn te lang en te slap

Er kan trouwens behoorlijk verschil zijn tussen de dwergfriesjes, sommige kunnen best oud worden zonder veel problemen en andere lopen al snel erg moeilijk.

En inderdaad wordt het meestal verzwegen door de fokker omdat het toch iets erfelijks is, hierdoor is eigenlijk ook niet helemaal goed bekend hoe vaak het eigenlijk voorkomt of is gekomen.

Is een hele korte samenvatting van mijn uitkomsten, wie meer wil weten vraagt maar

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:52

Bij stichting de paardenkamp stond een bonte dwergshet... Bobby heette die als ik het mij goed herinner.
Is geloof ik ook niet zo heel erg oud geworden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:50

ellepel schreef:

viewtopic.php?t=132524

Dit was er een van ons, maar absoluut geen dwerg fries hoor
Zoals je kunt zien zit het diertje ook heel netjes in elkaar, ze is alleen niet veel groter geworden dan 1.50.