Het is een beetje een raar verhaal, maar hier komt het.
Mijn paarden staan bij mijn ouders thuis. Mijn ouders hebben twee Hongaarse kennissen en die hebben een kleine moestuin op het terrein van mijn ouders. Nu gaan die Hongaren altijd vroeg in het seizoen een maand of twee naar Hongarije, en je kan dus wel raden hoe die moestuin eruit ziet als zij na 2 maanden terug komen. Helemaal vol met onkruid. Toen er niemand thuis was zijn zij vrolijk onkruid gaan wiedden en hebben dit allemaal over het hek gegooid van de kraal waar mijn paard in stond. Op zich nog niet zo erg, tenzij het giftig onkruid is... en dat was het dus ook. (Commentaar van de Hongaren; 'wij hebben hem alleen maar gras gegeven' 'jaja, en wat is dit dan?') Kortom - paard heeft giftig onkruid gegeten. Schijnbaar was het ook niet zo lekker, want hij had lang niet alles op gegeten. Gevolg: paard dat van top tot teen onder de bulten zat (allergische reactie). Uiteraard de veearts er gelijk bij; deze heeft een aantal jeukstillende injecties gegeven. Inmiddels zijn de bulten geheel weg, maar heeft hij toch een aantal van de bulten kapot gemaakt. Helaas is vervolgens ook de schimmel toegeslagen. Vooral op zijn hoofd, boven aan de staartwortel en aan zijn benen heeft hij er last van (dat zijn de plekken die hij al kapot had gemaakt). Ik ben nu dus ook, op aanraden van de veearts, druk doende met Inmavermol en betadine. Ik vraag me echter af of er ook andere middelen zijn die gebruikt kunnen worden. Kan Dettol bijvoorbeeld ook op de huid van een paard gebruikt worden? Zijn er nog andere middelen tegen schimmel? Inmiddels zijn we ruim anderehalve week onderweg, maar vooral op 1 achterbeen en rond de staartwortel lijkt de schimmel er hardnekkig. Alle tips zijn welkom.