beginnede hoefbevangenheid??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esperance

beginnede hoefbevangenheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 20:55

toen ik vanmorgen, mijn ruin naar buiten liet, zag ik meteen dat hij wat stijver dan normaal liep... heb meteen zijn benen gekontroleerd, al zijn 4 benen waren dik, en warm... de hoeven trouwens ook..

heb hem maar meteen 10 minuten per been afgespoten, dat heb ik nog 3 keer herhaald.... nu staat hij weer op stal, met klei,...

hij heeft gisteren ook best lang op de wei gestaan, misschien dat hij teveel eiwitten, ofiets dergelijks heeft..

wat zou dit kunnen zijn? kan het zijn dat heb beginnende hoefbevangeheid is? hij is best aan de dikke kant.

PhiaBink

Re: beginnede hoefbevangenheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:17

Niet meer op het land zetten, maar in de paddock/bak. Als je hem in een natte box met zand kan zetten een paar uur is nog veel beter. Geef hem zeker een week oud hooi en verder niks. Wordt het na een aantal dagen beter, dan weet je zeker dat hij tegen het bevangen aan zit. Blijf oud hooi voeren en zorg dat hij af gaat vallen. Geef hem wel beweging. Des te eerder zijn de gifstoffen uit het lijf.

Ik heb een Anda fokmerrie, zoogt een 3 maanden oud veulen, die heel snel bevangen is. Zelfs na 2 sprietjes gras en een veulen aan de voet. Ik weet nu wat voor pijn ze hebben.

Onthou wel, eens bevangen, altijd snel kans om weer bevangen te raken.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:10

kijk zeker eens nr zijn nek, als de manenkam steenhard staat, heb je het zitten meis

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:20

En je dierenarts even laten langskomen, die kan je meteen zeggen hoe het ervoor staat.

in ieder geval idd alleen oud hooi geven en absoluut geen gras, kuil of biks (en ander paardenvoer).

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 17:01

oke bedankt allemaal...

het was vanmorgen al een stuk dunner en gelukkig niet warm meer,, hij rende ook vrolijk door zijn paddockje, waar hij nu op dieet gaat...

@ PhiaBink,, dat is wel vervelend zeg,, dat je merrie zo gauw bevangen wordt, ondanks ze een veulen heeft,, ik heb wel vaker gehoord dat als een merrie "snel" bevangen word, dat ze haar dan gewoon laten dekken, en dat dan de kans kleiner wordt om bevangen te raken....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 17:10

idd de tip van de manenkam is een hele goede
verder goed gaan dieten, dierenarts er zowiezo bijhalen, foto's laten maken van het hoefbeen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent !
sterkte !

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 18:26

oke doe ik,, super bedankt