Verbrande (roze) neus: wat hier tegen doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Verbrande (roze) neus: wat hier tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:13

Mijn beide paarden hebben een bles, die tot over de onderlip loopt. Dus ook op het zachte gedeelte boven op de neus zijn ze wit.

Elk jaar verbrandt hun neus weer, wat ik er ook op smeer.

Nu heb ik voor mijn oude merrie zo'n Muzzle Relief van de Paardendrogist gekocht en dat lijkt bij haar te werken.

Maar mijn rijpaard wordt helemaal kierewiet van dat netje over haar neus. Ze loopt constant te briesen, schudden met haar hoofd en probeert het halster (waar het netje aan vast is gemaakt) van haar hoofd te krijgen.

Wat gebruiken jullie tegen het verbranden van een roze neus of heeft iemand een tip om dit te voorkomen?

Alvast bedankt, Christina

Nathalie w

Re: Verbrande (roze) neus: wat hier tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:26

Insmeren met zonnebrand die ook waterproof is want anders loopt het er vaak met het drinken zo vanaf de creme.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:11

JA, mijn tinker heeft ook zo'n roze neus, en ook boven de oogleden, ik smeer er waterproof zonnebrand factor 45, en soms 60(neem ik mee uit Frankrijk) op, werkt prima, hij vind het wel vies, maar is er inmiddels aangewend.Best 2 maal daags er op smeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:21

Insmeren met zonnebrand, of overdag uit de zon houden.
Sommige paarden met een roze neus zijn er erg gevoelig voor, en anderen verbranden nooit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:52

paarden verbranden vooral als ze smorgens met hun neus in nat gras staan te grazen, doordat de neus nat word verbranden ze dus veel sneller..

optie is bij de gewone drogist een sunblock te halen of een waterproof hoge factor voor bijvoorbeeld baby's ...

Jigme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:54

mijn eerste reactie op Bokt!
Mijn tinkerneuzen zijn groot en roze. 's Morgens smeer ik ze in met een sunblocker factor 60. Is waterproof. De neuzen zijn nog nooit verbrand.
Factor 60 is gewoon te koop bij de drogist of supermarkt.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:51

het schijnt dat zinkzalf ( voor de babybilletjes ) ook erg goed helpt...

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:02

Naast het smeren met factor 60 en dat speciale netje / rode zakdoek heb ik ook hele goede ervaringen met het supplement D-Tox van de paardendrogist. Pb me maar even als je er meer over wilt weten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 14:44

Ik had beter gelijk in mijn start-topic kunnen vermelden dat Nadita er niet van houdt dat je iets op haar neus smeert. Dat veegt ze er gelijk weer af door haar neus langs haar knieen te wrijven. (verbranden haar knieen in ieder geval niet, hahaha)

Maar misschien had iemand nog een andere tip, maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken....

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:31

Neusnetje van de Paardendrogist of een wasnetje (wat nog met touwtjes sluit) verknippen en aan het halster hangen. Ik heb nu de Crusader (vliegennet MET neusbescherming) Is dus ook een optie.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:47

ik heb ook de Crusader,en het is geweldig.
ze heeft hem dag en nacht om in de wei.
wel elke dag onder de kraan even schoonmaken.

maar hij blijft perfect zitten.
Afbeelding

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:49

En staat jou paard met meerdere in de wei ..?
En blijft het dan zitten of niet

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:51

ze staan met 14 paarden in de wei en het blijft tot nu toe nog steeds goed zitten.

daar was ik ook bang voor ,dat een ander paard eraan zou trekken of zo,maar dat is nog niet gebeurt!

Olive

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:31

Ik zou toch maar sunblock smeren. Vergeet het niet minimaal 20 minuten voor het paard naar buiten gaat in te smeren. Dan kan het goed intrekken en werkt het pas echt goed. Misschien even erbij blijven of vast zetten tot het ingetrokken is. Het enige wat echt kan werken is namelijk afschermen van straling of zorgen dat de straling in de uv-filter van de sunblock wordt opgevangen. Zo'n kap als hierboven op de foto zou mijn paard echt nooit pikken, dus ik ben altijd maar aan het smeren.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 08:59

Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen.

Tegen de vliegen draagt Nadita nu een vliegenmasker van Farnam en tegen het verbranden van haar neus heb ik toch maar doorgezet met het netje van de Paardendrogist.

Ze vond het even wennen, moest er veel van proesten en briesen, maar dat is nu over.
Aangezien zonnebrandcreme niet werkt bij haar (ze veegt dat er onmiddellijk af) had ik weinig keuze meer.

Aangezien ze nu twee losse onderdelen draagt tegen de vliegen en de zon, overweeg ik om toch ook een Crusader masker aan te schaffen. Zo te lezen heeft een aantal van jullie hier ook goede ervaringen mee.

Bedankt allemaal.

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:06

mirgino : Doe jij ook geen afterbyd op want soms hoor je dat ook wel eens ...?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:30

ik smeer er niets op,want als het gaat regenen loopt dat mischien in haar ogen of mond en dat lijkt me niet leker.

er komt in de wei niemand aan ,het masker zit altijd nog zoals ik hem omdoe.

ik spoel het elke avonds af[met borstel] en dan gaat hij weer om.

the_fish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:39

Onze tinker heeft ook zo'n roze neus en verbrandde hem ook regelmatig. Ik heb ook een poos gesmeerd met sunblock maar dit werkte niet afdoende. Nu heb ik zelf een neusflap gemaakt van schaduwgaas (dit is te koop bij tuincentra's) en het gewoon aan het halster vastgenaaid. Het is een erg goedkope oplossing en hij werkt prima. Nooit meer een verbrande neus voor maar 20 cent.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:04

Heb ook zo'n rozeneusvarkje. Heb er verschillende oplossingen voor:

- insmeren met modder uit de slootkant. Natuurlijker middel kan niet, en als ze wat afvegen blijft er toch nog een laagje achter.
- zonnekapje dus inderdaad ook mogelijk.
- insmeren (eventueel na de zon). Mijne veegt dus ook gelijk af, nu heb ik van de week toevallig een manier gevonden waardoor hij dat niet doet. Hij vindt het dus echt erg als er iets op zijn neus wordt gesmeerd. Nu heb ik het ingesmeerd met Helosan en daarna een brokje gegeven (laten pakken op een stukje van zijn neus af). Halstertouw losgemaakt direct er na en hem naar de wei gebracht. Doordat ik na het smeren dus direct wat dingen met hem ging doen (lopen) is hij vergeten dat hij meuk op zijn neus had, vervolgens heeft hij bij de wei niet meer in de gaten dat er wat op zijn neus zat. Lekker puh, ik heb je en jij geen pijnlijk neusje meer

Succes, het is echt zielig dat verbranden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:50

mijn "ik verbrand mijn neus constant" paardje laat zich absolut niet aan d'r neus komen. dus insmeren met sunblock is geen optie (ze draait echt compleet door)
hetgene wat nu dus doe is haar later buiten te zetten. ze gaat nu tegen 11 uur pas naar buiten. dan is het gras droog en heeft ze nergens last van.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:50

Mijn paard heeft ook een redelijk grote bles. Vorig jaar verbrande hij wel, in 't voorjaar ook even, maar nu is hij er gewoon aan gewend

Hoef gelukkig dus niet elke dag te smeren of hem zo'n ding om z'n neus te doen .

maar toen hij 't wel had was smeren met factor 8 waterproof zonnebrand afdoende.