luchtzuigen->rugprobleem en/of vice versa?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

luchtzuigen->rugprobleem en/of vice versa?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:55

ik heb een paard dat luchtzuigt,hij doet dit al vanaf z'n 2,5 jaar.
na wat problemen met rijden hebben we hem laten onderzoeken,eerst door een warmte-meter(kliniek de vallei is op het moment de enige die zoiets heeft) en met het luchtzuig-verhaal erbij zou het kunnen dat ze een maagzweer konden ontdekken.
dit is niet gebeurt(wat natuurlijk niet wil zeggen dat hij er geen heeft) en er is een röntgefoto van zn rug gemaakt,daar kwam de blessure " kissing spine" uit.

een vriendin van mij heeft ook een luchtzuiger,en is ook heel lastig met rijden.
bij dit paard is in eerste instantie ook kissing spine geconstateerd,later weer niet en nu voor onderzoek naar utrecht(ik weet nog niet of daar wat uit is gekomen).

ik ben er inmiddels wel achter dat en luchtzuiger een gevoelig karakter heeft,en vaak ook een gevoelig lichaam...

is er een verband tussen luchtzuigen en rug-/halsproblemen of is er een verband tussen rug-/halsproblemen en luchtzuigen?

_Luziream

Re: luchtzuigen->rugprobleem en/of vice versa?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:19

Ik heb ook een luchtzuiger. Keb ook wel wat spierkwaaltjes gehad met hem maar of dat door het luchtzuigen komt? Denk het niet aangezien ik nu rijtechnisch mijn paard beter bent gaan rijden heeft hij ook geen rugpijntjes en spiertjes meer gehad. Ik denk dat het toeval is en het zal wel per paard verschillen. Ik geloof er niet in dat paarden die luchtzuigen "kwetsbaarder"zouden zijn. Tis maar net hoe een paard gegymnastiseerd wordt. Ik weet wel dat een paard met Kissing spine indien rechtgericht en eventueel medicatie gewoon kan lopen. en natuurlijk iemand hebben die je dan kan begeleiden met het rijden.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 14:24

ik ben er dus wel van overtuigd dat een luchtzuiger kwetsbaarder is dan een "normaal" paard,heb je welleens opgelet hoeveel kracht een paard gebruikt,en hoe ze hun rug wegdrukken als ze staan te trekken?
het ligt er natuurlijk wel aan hoe fanatiek een paard is.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:23

Ik heb ook een luchtzuiger die ook last van z'n rug heeft. Tieme heeft zowiezo al een zeer moeilijke bouw (zeer hoge schoft i.c.m. weke/doorgezakte rug. In eerste instantie kwam het niet in mij op dat het luchtzuigen en de rugproblemen met elkaar te maken zouden kunnen hebben.
Tieme is eerst een paar x allen voor zijn rug behandeld door Gert-Jan van dierenkliniek de vallei. hierna las ik op internet dat maagzweren ws. de oorzaak waren van het luchtzuigen en ben ik bij de vallei gaan informeren wat hieraan te doen was. hij heeft eerst medicijnen i.c.m. pronutrin gehad. dit leek te werken. hij is hierna nog 1 dag op de kliniek geweest voor onderzoek van z'n maag. ze hadden op dat moment niet een goede echoscoop (te kort) en konden alleen het begin van z'n maag bekijken. hier konden ze zien dat deze geirriteerd was. Op een gegeven moment ging hem eens goed in de gaten houden in de perioden dat hij veel luchtzoog. Hij heeft perioden dat het luchtzuigen bijna weg is en mindere periodes met veel zuigen. maar z'n rug ging ook in periodes. periodes dat hij hem super erg wegdrukte en periodes dat hij wat minder doorgezakt was. ik ben er toen ook achter gekomen dat de problemen met z'n rug grotendeels met het luchtzuigen/maag te maken heeft. zodra hij minder luchtzoog , werd z'n rug ook wat beter. ik heb het toen nog met gert-jan erover gehad. hij vertelde dat dit heel goed kon. hij drukt ten eerste z'n rug gigantisch weg tijdens het zuigen en ten 2e, heb zelf maar eens hele erge maagpijn. dan loop je ook krom van de rugpijn.
vorige week is Steffi van der laarse nog geweest en die bevestigde dit. alle organen staan met elkaar in verbinding. heeft hij last van een bepaald orgaan, dan kan zich dat bijv. uitten in de rug.

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:23

Grappig.. ook mijn paard zuigt lucht en heeft problemen met zijn spieren. Ik heb het een nooit aan het ander gekoppeld eigenlijk, maar het zou kunnen natuurlijk.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:45

Denk dat je geen verband kunt leggen met de kissing spines: lijkt me niet zo geloofwaardig dat door het luchtzuigen wervels tegen elkaar komen te staan. Je ziet wel dat ze vaak een andere halsontwikkeling hebben.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 22:30

ik zeg ook niet dat hij kissing spine heeft gekregen door het luchtzuigen,maar ik vraag me wel af of de pijn in zn rug niet verergerd word door het luchtzuigen,of dat het luchtzuigen verergerd word door de pijn in zijn rug.
ik moet morgen ook weer naar De Vallei,ook bij gert-jan.
ik ben daar 2 weken terug ook geweest,en ik merk dat mn paard tijdens het luchtzuigen niet meer aan de deur hangt,maar echt alleen maar zuigt.(hij trok bijna de deur uit zn voegen,en binnen een week stond er een heel gebit in de deur,hij is in die 2 weken op een ander plekje begonnen,en daar is nog bijna geen afdruk te zien)

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:19

niemand meer?

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:24

ik heb ook een luchtzuigertje maar deze madame is nog niet ingereden dus ik kan nog niet beoordelen of ze last van dr rug heeft of niet, ik longeer dr wel intensief maar ze heeft nergens last van totnog toe....

Alayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:43

Ook ik heb een luchtzuiger maar heb nog geen problemen ondervonden. Ik ben bezig met inrijden dus nog erg in het begin maar tot nu toe gaat het goed.
Ik merk wel steeds meer dat ze erg aan het "boeren" is, kennen jullie dat?
Ik heb nog geen scopie van haar maag laten maken maar zit er steeds vaker aan te denken. Ze ziet er prima uit, glanst mooi, erg energiek en komt niet lusteloos ofzo over.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:02

Tjonge jonge wat een klets. Luchtzuigen heeft niets met rugspieren te maken. Hooguit heeft een luchtzuiger die niet goed gereden wordt een stevige onderhals en dat is wat moeilijker weg te rijden in het begin.

Ik heb een luchtzuiger met een uitstekende rug, nooit spierproblemen en geen onderhals (zie profiel). Ze staat zonder band in de stal en mag luchtzuigen zoveel ze wil.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:22

Luchtzuigen = stress
pijn = stress

De endorfines die ze aanmaken door het zuigen verlichten wellicht ook ongemak op andere plaatsen, dus in die zin zou er een verband kunnen zijn denk ik.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:33

had een heel verhaal getypt en toen tijdens het plaatsen bleef de pc hangen

even opnieuw dus:

Ik heb ook een luchtzuiger, hij begon eigenlijk uit het niets met luchtzuigen zodra hij savonds uit de wei kwam, heb hem toen een band omgedaan, dat moest werd me gezegd

al snel die band weggegooid en omdat hij wisselend niet goed liep achter is hij toen steeds maar weer opnieuw helemaal onderzocht
ondertussen werd het luchtzuiger erger en begon hij ook steeds slechter te lopen

uiteindelijk na 3 jaar zoeken, bleek dta zn bekken al jarewn scheefstond en daardoor was er steeds meer scheef gaan staan en waren zn spieren in zn achterhand verkrampt en door die pijn en stress had hij last van maagzuur gekregen, waardoor hij dus ging luchtzuigen

nu hij behandeld wordt voor zn bekken etc loopt hij heeeel veel beter en is het luchtzuigen zo goed als verdwenen!

Ook ken ik een veulen/jaarling die extreem aan het luchtzuigen was, bleek dat die flinke stress had omdat hij steeds buiten de groep viel, ook maagzuur had en nu hij ergens anders staat gaat het supergoed!

ik weet dus bijna 100% zeker dat iedere luchtzuiger wel een reden heeft om te gaan luchtzuigen, of dat nou maagzuur is of een lichamelijk probleem wat voor pijn zorgt of wat dan ook, het gaat er iig bij mij niet in dat een paard voor de lol gaat luchtzuigen, of uit verveling of 'omdat de buurman het ook doet' etc

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:35

ik zie het verband niet hoor... wij hebben hier 3 luchtzuigers staan die topsport doen en nergens rugklachten..

ik deel de mening van Anya

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:35

nog even een toevoeging, mn paard heeft geen onderhals of andere dingen gekregen van het luchtzuigen

geloof ook niet dat luchtzuigen echt lichamelijke problemen kan geven, behalve dan iets slijtage aan de tanden als ze bv hun tanden op ijzer vastzetten tijdens het luchtzuigen
en een paar wat echt 24/7 aan t luchtzuigen is kan idd iets onderhals kweken, maar ik heb dta nog nooit gezien en ken heel wat luchtzuigers
maar die van mij stond altijd van 8-18 buiten en daar kon hij nergens op luchtzuigen, dat scheelt natuurlijk ook al
al ging hij wel zn tong dubbelvouwen en dan er doorheen luchtzuigen, of op t puntje blijven bijten totdat het paars werd en dan pas liet ie zn tong los, achja beetje getikt is ie wel

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:38

Acilon schreef:
ik zie het verband niet hoor... wij hebben hier 3 luchtzuigers staan die topsport doen en nergens rugklachten..

ik deel de mening van Anya

was dat oa naar mij bedoeld? want rugklachten etc geloof ik ook echt niet dat die veroorzaakt worden door het luchtzuigen

wel weet ik van oa mn eigen paard en anderen uit mn omgeving, dat de meeste luchtzuigers een geirriteerde maagwand hadden of last van maagzuur etc en dat hoeft niet veroorzaakt te worden door een lichamelijk pobleem, kan ook gewoon een gevoelige maag zijn.
ik heb zelf ook een kapotte maagwand gehad, wat er de oorzaak van was is nogsteeds niet bekend, weet alleen dat het gruwelijk veel pijn deed!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:43

nee renske, ik postte gelijk met jou, tkomt misschien zo over , sorry..

en wat jij vertelt dar geloof ik wel in dat zoiets kan!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 17:42

zoals inmiddels bekend heb ik een luchtzuiger met kissing spines,hij word nu behandeld voor zn rug en ik merk dat hij veel minder fanatiek luchtzuigd.
voorheen hing hij echt aan de deur met zn volle gewicht,en dan zag je net achter de schoft alles verkrampen.laat daar nu ook ongeveer de plek zitten waar hij last heeft van ks.
vandaar mijn topic.
maagzuur-remmers,klei etc hebben allemaal niets geholpen,hij word voor zn rug behandeld en het luchtzuigen word steeds minder.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:11

denk dat hij ging luchtzuigen ivm de pijn in zn rug, nu dat weggenomen wordt, zal hij steeds minder een reden hebben om te gaan luchtzuigen
hopen dat het zo goed blijft gaan!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 12:33

en dus was bij dit paard rugpijn een (gedeeltelijke) oorzaak van het luchtzuigen...
zo heeft de behandelend arts het ook uitgelegd.
was benieuwd of meer mensen deze ervaring hadden,en of we een luchtzuiger niet veel te snel "afschrijven" en dan niet verder kijken dan maag/darmprobleem.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:32

ik heb dus idd(ongeveer) dezelfde ervaring als jou