Zomereczeem op late leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Zomereczeem op late leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:52

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft sinds kort een haflinger. Ze heeft Meryl gekocht in Beilen. Het beestje is echt een schat, en is 17 jaar. Nadat ze Meryl 3 weken had krijg Meryl plekjes op haar hoofd.. iets later ook een klein beetje in haar manen en in haar staart een plekje.
Ze is toen naar de staleigenaar gegaan of zij wist wat dit was...
Zomerexceem..
Toen ik dit hoorde stond ik een beetje verbaast te kijken.. een paardje dat op 17 jarige leeftijd zomerexceem krijgt.. en het nog nooit eerder had gehad.. er was immers niets verteld bij de verkoop terwijl ze er nadrukkelijk om gevraagd hebben. Kelly (vriendin) heeft toen nog een keer de oude eigenaar gebeld maar weer was het antwoord dat Meryl nog nooit ergens last van heeft gehad.

Nou is mijn vraag:
Kan dit wel zomerexceem zijn? Als het op 17 -jarige leeftjd opeens komt opzetten?
Laatst bijgewerkt door Jantien op 17-07-05 17:15, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Juiste spelling van het woord eczeem in de titel gezet

Chrissetje

Re: Zomerexceem op late leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:07

zomerexceem kan op alle leeftijden komen dacht ik
ik denk wel dat het zomerexceem kan zijn ja!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:55

kijk eerst eens heel goed na wat e ris veranderd, krijgt ze meer eten?

zoek de verschillen uit met de vorige eigenaar, is namelijk wel erg toevallig dat het nu ineens komt opzetten, meestal is t toch een kwestie van teveel voeren, te veel gras etc.....

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:29

Ik zal eens aan haar vragen.. Ik wist niet dat zomerexceem te maken had met voeding namelijk..

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:47

Het kan inderdaad pas komen als ze ouder zijn; Sikiley kreeg pas eczeem op haar 9e of 10e. Voeding kan het erger maken (bv als ze eiwitrijk voedsel krijgt), maar het lijkt me heel sterk dat dat de veroorzaker is.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:00

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:20

ik heb ook nog nooit een dun dier gezien met zomereczeem...( echt niet ,de mijne is ook wat te zwaar)

nee maar laat haar dat uitzoeken, misschien een ander soort voer waar ze niet tegen kan?

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:03

Het kan zeker.

Het paard verwisseld van leefomgeving en zo ook van andere stoffen.
Een paard aan het strand zou er niet last van hebben of heel klein beetje.

Ik kan je zeggen dat het zeer stom is.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:14

Zomer ecxeem is volgens mij een verzamelnaam voor paarden die jeuk hebben en schuren.
Ik ken een 5voudig NL kampioen welshpony(A) die geen gram vet op zijn lijf te veel heeft, maar zich wel helemaal kapot schuurt( in de buurt van Steenwijk) Bij hem zijn het vliegjes die hem helemaal gek maken. Nu is hij dag en nacht ingepakt in een zelfgemaakte boettdeken en is het voor hem dragelijk.

Eerst maar eens een Da er naar laten kijken, wie weet is het wel schurft, of schimmel, of vliegen, of ringworm, of schuurplekken van dazenbulten of....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:32

Zomerexceem onstaat toch door die kleine witte vliegjes? Die gaan eitjes leggen en dat jeukt. Ze gaan schuren, worden kaal, krijgen wonden. De vliegjes blijven komen, gaan ook op die plekken zitten.

Ik zou haar eerst eens goed wassen met teershampoo en dan goed de manenkam en staart, toch warm weer, misschien wel 2 keer goed wassen.

Daarna tussen 10.00 en 15.00 uur naar buiten en tussen die tijd niet meer. Ik zou dat deze zomer volhouden en kijken wat het doet.

Ik las laatst een artikel dat het steeds meer voor gaat komen en dat het bij alle rassen is. De oorzaak de witte vliegjes en met name in NB komt het steeds meer en meer voor. Idd mijn paard begint ook te schuren als die witte vliegjes op zijn staartwortel zitten. Hij is zwart dus ik kan mooi een hele zwerm van die kleine dingen zien zitten.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 07:35

russel schreef:
Zomerexceem onstaat toch door die kleine witte vliegjes? Die gaan eitjes leggen en dat jeukt. Ze gaan schuren, worden kaal, krijgen wonden. De vliegjes blijven komen, gaan ook op die plekken zitten.

Ik zou haar eerst eens goed wassen met teershampoo en dan goed de manenkam en staart, toch warm weer, misschien wel 2 keer goed wassen.

Daarna tussen 10.00 en 15.00 uur naar buiten en tussen die tijd niet meer. Ik zou dat deze zomer volhouden en kijken wat het doet.

Ik las laatst een artikel dat het steeds meer voor gaat komen en dat het bij alle rassen is. De oorzaak de witte vliegjes en met name in NB komt het steeds meer en meer voor. Idd mijn paard begint ook te schuren als die witte vliegjes op zijn staartwortel zitten. Hij is zwart dus ik kan mooi een hele zwerm van die kleine dingen zien zitten.

Vliegjes zijn slechts een symptoom, niet de oorzaak en dat dit verhaal achterhaald is, is al heel lang duidelijk

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:27

Inderdaad, het heeft ook te maken met stofwisseling en hormoonhuishouding. De vliegjes werken wel extra irriterend, maar ik denk dat de oorzaak eerder een opeenstapeling van verschillende gevoeligheden is.
Maar het kan heel goed dat het hier om iets anders gaat. Anders zou ik volgend voorjaar vanaf maart de pony inpakken in een eczeemdeken, dan ben je de meeste ellende voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:29

Wanja schreef:

Vliegjes zijn slechts een symptoom, niet de oorzaak en dat dit verhaal achterhaald is, is al heel lang duidelijk

Al lang duidelijk? Had toch laatst nog een artikel in een paardenblad gelezen dat het steeds meer voorkwam en met name in NB en de oorzaak werden toch echt de kleine vliegjes genoemd. Maar in combinatie met voeding en stofwisseling lijkt me wel aannemelijk

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:42

russel schreef:
Wanja schreef:

Al lang duidelijk? Had toch laatst nog een artikel in een paardenblad gelezen dat het steeds meer voorkwam en met name in NB en de oorzaak werden toch echt de kleine vliegjes genoemd. Maar in combinatie met voeding en stofwisseling lijkt me wel aannemelijk

Je hebt altijd mensen die het stug blijven volhouden, er is inmiddels echter al 2 jaar bekend dat dit niet de hoofdoorzaak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:13

Heb je het tegen mij of over de artikelschrijver?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:25

Jongens hou het gezellig. Het is al rot genoeg .

Ik geloof niet helemaal in het eiwittenverhaal, althans... niet bij mijn paard.

Bij haar vorige eigenaar stond ze alleen binnen en los in de bak. Ze schuurde alles af.
Het eerste jaar bij mij stond ze in een kale wei, ze schuurde behoorlijk en had ook plekken op haar hoofd en buik.
Dit jaar staat ze in een grandioos grote wei, met veel gras. Ze schuurt alleen d'r manen een paar keer per dag en af en toe haar staart. Ze heeft geen plekken bij haar hoofd en buik meer en is wat manen en staart betreft nog altijd compleet. Dit jaar krijgt ze voor het eerst nog veel brok bijgevoerd ook.

Trouwens, bij haar vorige eigenaar en het begin van mijn eerste jaar was ze behoorlijk dun. Nu is ze net iets te zwaar, maar niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:35

Toch weet ik wel zeker dat vliegjes ook een oorzaker zijn.
En het helemaal niet allemaal van binnenuit komt.

Kawa schuurt heel soms een klein beetje aan zijn staart
Maar dat is dan alleen als ik 1 ding vergeten ben

Juist, zijn staart te wassen of er anti vliegen spul ben vergeten in te doen.
Dus puur het uitwendige.
Als het dan alleen van binnenuit zou komen, zou dat dus nooit helpen

Dus dat achterhaalde, is zo achterhaald nog niet
Dat het een combi van dingen kan zijn, dat geloof ik best, maat niet alleen maar dat het van binninuit niet goed is en daarom vliegen aantrekt, dat is dus echte onzin
Anders kan wassen niet helpen

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 08:02

Is er wel sprake van eczeem bij Kawa? Er is toch wel veel verschil tussen een beetje schuren aan de staart, wat veel paarden doen en eczeemjeuk.
Ik ben het niet met je eens dat het niet van binnenuit kan komen en je dat als onzin bestempelt. Ik zeg niet dat ze van binnenuit vliegen aantrekken, maar wel dat eczeemklachten ook van binnenuit kunnen komen. Hoe wil je anders verklaren dat drachtige merries met een veranderende hormoonspiegel ineens meer of juist minder eczeem klachten krijgen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 08:03

En trouwens; door te wassen spoel je de schilfers weg die ook jeuk veroorzaken en verzacht je de wonden en de huid die leerachtig en hard wordt. Dus daarom werkt wassen

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:32

de stofwisseling kan zijn verstoord waardoor ze zomereczeem lijkt te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:39

Bij Kawa is het gelukkig geen echte zomerexeem
Maar zou ik er niks aan doen of te laat, dan weet ik zeker dat het erger word.

Pas heb ik een paard op proef gehad, die wel exeem bleek te hebben.
Ook gelukkig nog een lichte vorm, maar daar hielp het uitwendig gedoe toch ook goed.

Verder zeg ik niet dat van binneuit onzin is.
Ik zeg dat alleen van binnenuit onzin is
Omdat de mugjes er wel degelijk erg grote invloed op hebben.

Hoe kan het anders dat een paard aan de kust er duidelijk minder last van heeft, dan in Brabant?
En dat al direct na verhuizing?
Dan is het lijf echt nog niet gezuiverd.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:27

Kijk naar Pybelien Marije.....die had tot vorig jaar ook nooit ergens last van (haar nakomelingen helaas wel)...maar vorig jaar brak de hel ineens los en naja, je weet hoe ze er nu uit ziet!
Bij Pyb komt het zeker wel van binnenuit, die heeft echt een verharde manenkam en staartwortel, zit gewoon vol met etter (heb er wel eens gedeelte uitgedrukt en daarna was die plek vrij snel weer weg. Maarja stond er wel even verbaasd van te kijken dat Meryl het ook had....wat doe je er aan?? Tjah, zag al dat ze een Boettdeken op had (en Pyb dr nu helemaal niet meer mag en achter dr aan jaagd)...maar geen idee of ze er nu nog last van heeft....Heb het idee dat dagelijks met soda de plekken schoonmaken en er groene leem ter zuivering op smeren toch ook nog wel erg veel resultaat heeft. Meer dan die medicijnen van Taal...want daar zie ik maar heel weinig verbetering aan. Elke keer wordt weer gezegd: "Ja er is toch weer stress (oid) geweest, moet weer een kuur...." kapitalen kost het je!!

Blijkbaar is de locatie waar we gevestigd zijn een plek waar eczeem eerder opduikt, maar waarom? Misschien dat toch de snelweg er naast er iets mee te maken heeft, geen idee...Raya bijvoorbeeld had ook voor dat ze hier kwam nog geen eczeem...dus zeg het maar...wat is het!?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:47

info over zomereczeem: www.zomereczeem.info
Zomereczeem.info geeft informatie over zomereczeem en een overzicht van producten waarmee zomereczeem behandeld kan worden.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:13

Het kan zeker nog op latere leeftijd. Op 1 van mijn stages kreeg een 19-jarige hengst het nog, stond al van veulen af aan op dezelfde stal, wei etc, zelfde voeding. Nog nooit eczeem gehad.
En toch kreeg hij op zn 19e ineens nog hevige zomereczeem

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:04

Verplaatst van VMR naar MD.