virus in hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MondyJoker

virus in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:48

wie kent dit ook ,mn paard heeft in haar hoef een virusje zitten en daardoor krijgt ze telkens een scheur in haar hoef ,het wil maar niet weggaan zouden ijzers helpen ?

gr jacaranda

Mist

Re: virus in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:33

van virus in de hoef heb ik nog nooit gehoord, enige wat me te binnen schiet wat er op kan lijken is white-line disease. Kijk eens op www.hoofcare.nl (bij hoefproblemen) daar staat een hoop informatie

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 17:24

wat het precies is weet ik ook niet maar het zit voorop haar hoef (onder)en moet telkens uitgesneden worden

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:52

Is het geen bacterie?
Maar een scheur die scheurt vaak door. Om dit te voorkomen halen ze dan aan de onderkant een stukje weg (omgekeerde v) zodat er geen druk op staat en de scheur eruit kan groeien.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:16

Als er een virus in haar hoef zit zou ik denken aan hoefbevangenheid (ontsteking) maar je zegt dat het een scheur is. De hoefsmid kan de scheur eruit snijden zodat het niet meer verder gaat scheuren, en als dat nodig is met een plaatje bij elkaar houden.

Zorg verder in het vervolg goed voor de hoef. Als je paard een erg droge hoef heeft (vaak scheurtjes) dan moet je er goed op letten dat je elke dag na het uitkrabben de hoef goed nat maakt (schoonschrobben). En daarna kun je de hoef invetten maar dat hoef je niet elke dag te doen.

Hoevenvet is goed om de hoef soepel te houden, maar altijd daarvoor nat maken, anders helpt het juist NIET. Het hoevenvet houdt het vocht (als je de hoef nat hebt gemaakt) vast en het zorgt dat er geen vocht meer bijkomt.

Je kunt eventueel ook een hoefbevochtiger kopen, werkt heel goed.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:21

hier in belgie noemen ze dat een "mierennest "
zit meestal zo vooraan op de hoef .Onze smeden snijden het weg een soort van omgekeerde v vorm en doen er dan wat product in en gaat dan na een paar keer behandelen over en het gaatje groiet eruit

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:31

Ik heb zo iets geloof ik gezien bij mijn buurvrouw haar paard

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:37

ja het wordt inderdaad uitgesneden telkens maar het is nog steeds niet minder. ik vind het echt jmmr want ze heeft altijd hele goeie hoeven !!! ik ga ze wat vaker vetten kijken of het dan beter gaat

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:26

jacaranda schreef:
wie kent dit ook ,mn paard heeft in haar hoef een virusje zitten en daardoor krijgt ze telkens een scheur in haar hoef ,het wil maar niet weggaan zouden ijzers helpen ?

gr jacaranda

Ja, ik ken het, mijn paard had dat ook toen de smid er de vorige keer was.
Het zat voor op de hoef en hij heeft het eruit gesneden, best een vreemd gezicht, een gaatje in de hoef.
Hij noemde het ook een virus en zei dat "men" er nog niet over uit is waar het door komt.
Wel adviseerde hij mij er een zalfje op te smeren (wat hij er zelf ook op smeerde), dat is bij de apotheek te koop.
Als ik straks op stal ben zal ik even in m'n logboek kijken hoe het ook alweer heet, mischien heb je er wat aan.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:37

Dit probleem ken ik! Ons paard heeft dat ook!
Dit is zeer waarschijnlijk white line disease.
Gewoon smeren met honing helpt het allerbeste en inderdaad zoals Mist zij, kijk eens op www.hoofcare.nl je kunt daar ook vragen over je paard stellen

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:18

TICKELS schreef:
Dit probleem ken ik! Ons paard heeft dat ook!
Dit is zeer waarschijnlijk white line disease.
Gewoon smeren met honing helpt het allerbeste en inderdaad zoals Mist zij, kijk eens op www.hoofcare.nl je kunt daar ook vragen over je paard stellen

Mijn smid is goed op de hoogte wat betreft zijn vak, dus als het white line disease was, had hij dat vast wel gezegt

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:48

Het lijkt mij ook eerder een bacterie dan een virus, maar ik ben geen hoefsmid
Heb zelf wel ervaring met losse wand (veroorzaakt door bacterie).