Ik heb ook een paard met zomerexceem, hij heeft een boettdeken om. Daar kun je het beste me beginnen voordat de jeuk begint, in maart bijvoorbeeld. Als ze eenmaal vergaan van de jeuk schuren ze door de deken heen..Mijn paard heeft de kuren van Leen Taal gedaan en is daar enorm van opgeknapt, genezen is hij niet, maar het is niet te vergelijken met de ellende van vorig jaar, helaas zijn de kuren erg duur. Op warme dagen kan ik hem zelfs zonder Boett laten lopen. Ook staat hij op streng dieet, , schrale weide, oud hooi, en subli granenmix, of subli semit speciaal voor exzeem paarden(maar heel weinig krachtvoer in ieder geval..), geen wortels, brood of kuil! Geen brok, zit vol met ,melasse.en geen muslies...overal zit melasse in.. Dus suiker is taboe voor dit soort paarden, mijn paard heeft daar alleen al veel baat bij. Ook staat hij dag en nacht op de wei zodat hij niet kan schuren, want anders blijf je het in stand houden...wel heeft hij natuurlijk zijn maatje die hem zeer vakkundig kriebeld...het schuren is voor meer dan de helft afgenomen, en hij zit zoveel beter in zijn vel...ook smeer ik de kale plekken in met zonnebrandcreme factor 30, het groeit zo snel weer dicht, want de zon isde trigger, alle gifstoffen worden opgeslagen in het bindweefsel...de manenkam/straatwortel voelt soms ook hard en ribbelig aan hierdoor...door de zon, uv straling gaat het jeuken en kapot, hierdoor worden weer de mugjes aangetrokken en deze maken het nog veel erger, vizieuze cirkel, alle ellende van dien...dus inpakken kan ik je aanraden, ook kan je je paard wassen met zeezout opgelost in water, dit helpt ook en zuiverd de huid, geen betadine gebruiken, daar wordt de huid op den duur geirirteerd van en je wast alle goeie bacterieen ook dood...ook teatree shampoo kan verlichten, maar dat is allemaal maar voor eventjes..de Boett erop...veel succes, ik weet wat voor een ellende het allemaal is...