griffelbeentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charisath

griffelbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:15

Wie oh wie heeft er ervaring met een operatie aan het griffelbeentje??

Ben met name geinteresseerd in het herstel( duur en verloop) en in de kosten van een operatie.
Alle info is welkom!!!

Mijn paard moet namelijk misschien onder het mes!!!

Kyona

Re: griffelbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 17:54

De operatie niet. Mijn paard had een griffelbeentje gebroken, maar zat op een gunstige plaats en volgens Van Schie dan beter om met rust en shockwave te laten genezen. Is helemaal goed gekomen.
Een paard dat ik ken is er wel aan geopereerd en dat was na ca 10 weken helemaal in orde en weer gewoon aan het werk.
Er zijn hier al topics over geweest, misschien vind je wat met de zoekfunctie?

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:31

Volgens mij staat er ook een stuk over in de Bit van juli.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 22:09

mijn fjord is geopereerd aan haar griffelbeentje. Het was op verschillende plaatsen verbrijzeld en moest weggehaald worden. Ze heeft 3 weken in de kliniek gestaan. Normaal staat daar 2 weken voor, maar ze had een open wond (door klap van ander paard) en dat was gaanintecteren.
Daarna 5 weken boxrust met een stukje wandelen per dag op een gegeven moment. Toen alles langzaam opbouwen en na 4 maanden was ze weer super. Heb er nooit meer last mee gehad.

de kosten waren 4 jaar gelden 2400,- guldens. Hoeveel het nu is???? dat weet ik niet.

succes

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 07:59

Wij hebben een tweejarige die zijn griffelbeentje heeft gebroken op i jarige leeftijd. Hij heeft box rust gehad van 6 weken en elke dag de breuk ingesmeerd met Dexamethason. Hij heeft er tot nu toe geen last meer van. hoppelijk ook met belasting niet

charisath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 11:32

5 weken boxrust?? Hoe kan je daarna dan rustig beginnen met stappen? zonder dat je paard compleet flipt???

Greetz.

mjet schreef:
mijn fjord is geopereerd aan haar griffelbeentje. Het was op verschillende plaatsen verbrijzeld en moest weggehaald worden. Ze heeft 3 weken in de kliniek gestaan. Normaal staat daar 2 weken voor, maar ze had een open wond (door klap van ander paard) en dat was gaanintecteren.
Daarna 5 weken boxrust met een stukje wandelen per dag op een gegeven moment. Toen alles langzaam opbouwen en na 4 maanden was ze weer super. Heb er nooit meer last mee gehad.

de kosten waren 4 jaar gelden 2400,- guldens. Hoeveel het nu is???? dat weet ik niet.

succes

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:33

charisath schreef:
5 weken boxrust?? Hoe kan je daarna dan rustig beginnen met stappen? zonder dat je paard compleet flipt???

Greetz.

Door energiearm te voeren, wel de vitaminen/mineralen e.d., maar niet de energie. Dus anders voeren in die periode...
Per paard verschilt het ook wel hoe de reactie is na een x aantal weken boxrust.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:43

charisath schreef:

Greetz.

mjet schreef:

succes

We zijn begonnen met stappen aan de hand. Daarna heeft het paard in de paddock gelopen met een lichte sedatie om te voorkomen dat het gaat rennen en bokken. Na 5 dagen op deze manier was de ergste stalmoed weg en ben ik rustig gaan longeren en dan alleen draven. Dat heb ik een week gedaan en toen is hij weer gewoon de wei op geggaan en hij heeft nergens meer last van gehad

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 19:23

mijn pony heeft 16mei haar griffelbeentje gebroken ,door zichzelf aan te tikken.

omdat ze drachtig was konden we geen scan of foto`s maken,dat hebben kort geleden gedaan.
het beentje was aan elkaar gegroeit maar de schieffel zit er vlak tegenaan.
ik moet nu de komende tijd goed in de gaten houden of het been warm wordt of de schieffel gaat groeien en of ze gevoelig wordt op de plek.
als dat zo is dan kan de pees beschadigen en moet de schieffel weggehaalt worden.
voorlopig loopt ze er goed mee,hopen maar dat dat zo blijft!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:32

inderdaad 5 weken boxrust betekent daarna ontploffen. Ik heb haar dus korrels moeten geven om mte sederen. Ik kan je wel vertellen dat dat de meest moeilijke periode is geweest. Bit aan het halster gemaakt en zo om iets meer te vertellen, etc.....

Toen ik er weer op mocht as ik dan ook erg blij, want dan heb je gewoon wat meer te vertellen.

succes.