Maagzweer!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pagan

Maagzweer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 08:09

Kortgeleden kwamen wij in het gelukkige bezit van een scheet van een merrie . 7 jaar oud en al een hele historie aan "ellende" achter de rug. De laatste twee jaar werd zij af en toe als lespaardje gebruikt en haar leventje was eigenlijk heel rustig en fijn. We kenden haar al een jaar en het was al vaker opgevallen dat zij ontzettend veel gaapte, soms wat koliekachtige verschijnselen had ect. Maar de eigenaar zag daar weinig vreemds aan dus er is nooit echt onderzoek gedaan waarom zij deze verschijnselen had.
Mijn gevoel gaf aan dat er iets "niet klopte" dus toen ze van ons werd, hebben we een onderzoek ingeslet. Haar gedrag in verschillende situaties goed bijgehouden en wat bleek? In bepaalde "druk"situaties werd het gapen erger. Ze trok zich op en zette haar spieren in de lendenen vast.
Bloed laten trekken, ontlasting laten onderzoeken....NIKS! Hij vermoedde dat er iets in haar maag niet oke was dus met de sonde en camera de binnenkant laten bekijken en wat blijkt??? Het arme schaap heeft een kanjer van een maagzweer. Ik zit al jaren in de horsies en had er ooit van gehoord bij dravers en volbloeden maar Q's???
Afin, ik ben zelf gaan researchen en kwam tot de ontdekking dat veel paarden dit hebben. Veel voorkomend bij paarden die op zeer jonge leeftijd worden ingereden!
Daarnaast word in die vroege training vaak veel druk op het paard gelegt waardoor ze uit protest vaak de tong over het bit leggen. En dus hangt de trainer het bit hoger en schroeft de mond dicht met een shutter. Vervolgend trekt het paard de tong omhoog en sluit de slokdarm af waardoor het zuur in de maag omhoog komt. Dit veroorzaakt op langere termijn "brandwonden" in het maagslijmvlies. En hopla! een maagzweer.
Medicijnen zijn schreeuwend duur hier in NL maar wij vonden een bedrijf dat dezelfde medicijnen leverd uit the USA. We zijn nu 3 weken verder en ons meissie knapt zienderogen op. Heeft weer babbels en begint weer een beetje lol te krijgen in haar daglijkse dingetjes.
We vermoeden dat zij haar zweer heeft opgelopen in het 2e en 3e jaar van training bij wederom een "minder zachte trainer". Dit arme beest loopt dus al jaren met giga veel pijn in haar maag en buik.
Heeft er iemand meer info? wil het graag weten.
Pagan

cornelie

Re: Maagzweer!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:15

Het kan ook komen door te weinig ruwvoer.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:19

oei dat is minder, en ja het komt ook vaak voor bij quarters dat is geen super ras dat alles uitsluit hoor. elke mens kan daar aan gevoelig zijn zoals elk paard. bij ons op de ranch had een vriendin van mij haar pleasurepaardje het en twas enorm. het paard veranderd op een maand tijd naar een precies kei oud en ingevallen paard, de veearts bijgehaald en ze moest een hele kuur krijgen en maanden op de weide staan, het kan zijn als een paard zich slecht voelt in een box of stress bij wedstrijden en dergelijken.

dus denk niet dat je alleen bent en heb dat al vaak bij quarters gehoord, ook omdat ze soms te vroeg zijn gestart knn ze dat krijgen dat ze te snel moeten werken, en wedstrijden lopen of te erge druk er achter zetten bij sommige paarden. niet elke mens is stressbestendig en zo is elk paard dat ook niet wat vele mensen vergeten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:52

Dit lijkt me beter thuis op MD

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:01

Jammer dat het item verhuisd is, ik denk dat menig WN-lezer zich eens achter de oren zou moeten krabben bij bovenstaande.
Natuurlijk betreft het niet alleen Quarters of andere Amerikaanse rassen, maar wat de TS beschrijft heeft wel degelijk te maken met de manier waarop nog regelmatig met WN-paarden wordt omgegaan.

Over het probleem kan ik meepraten, mijn 'old-lady' heeft ook een zwakke maag en heeft regelmatig klachten. In hoeverre eea nu nog terug te leiden is op haar 'verleden' is moeilijk te bewijzen.
Wel kan ik zeggen dat ik goede resultaten heb met Pronutrin (PaardenDrogist), iets wat dus gewoon hier in NL te krijgen is.

pagan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:27

Weet niet hoeveel ruwvoer tekort ze had maar sinds ik haar ken, krijgt ze zoveel als ze zelf wil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:42

In principe is veel ruwvoer natuurlijk goed, maar die van mij kan daar dus niet tegen. Zeker veel hooi met (teveel) graszaad geeft problemen en zorgt voor dunne mest, waar ze dan weer erg moeilijk vanaf komt.

Een maagzweer ontstaat door een zwakke/dunne plek in de maagwand. Door de Pronutrin wordt deze wand verstevigd en het spul zorgt ook voor een lagere zuurgraad in de maag/darm zodat het probleem niet zo snel meer voor zal komen.

Als paarden hier gevoelig voor blijken, blijven ze het vaak nog jaren houden en kan het telkens weer de kop op steken.

@Pagan: succes met je nieuwe paardje, hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar de goede kant op met haar. Dat heeft ze wel verdiend.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:24

Maagzweren ? Ik weet er alles van (geen grapje, ik heb zelf een merrie gehad met maagzweer en heb me er zo veel als kan in verdiept).

De remedie: rust tot het over is (maagscan laten maken), aangepast werk zonder stress, goed voer in heel veel kleine hoeveelheden, Pronutrin als voedingssupplement ter bescherming van de maagwand, desnoods medicijnen (die zijn er namelijk wel degelijk).
Het vervelende eraan is dat de behandeling mega duur is en tijdsintensief en dat de meeste eigenaren moeten roeien met de riemen die je hebt.

Helaas/ waarschijnlijk zal het beestje aan deze aandoening dood gaan als het niet adequaat behandeld wordt. 1 goede en niet zo dure benandeling is 25/7 op gras. Maar dat houdt dan meestal ook in: einde sportcarriere.

In sommige bloedlijnen bij het KWPN zit dit er een beetje ingefokt. Ik zou hier dus op letten bij de aanschaf van een nieuw paard.

Iemand die er meer van wil weten kan me PB-en.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:12

Ilzas schreef:
De remedie: rust tot het over is (maagscan laten maken), aangepast werk zonder stress,
Ik denk niet dat je dit zo in zijn algemeenheid kunt zeggen.
Rust is zelfs bij mensen al achterhaald en voor werkwillige paarden is rust JUIST reden voor maagklachten.

Stress hoeft dus niet altijd door het werk te komen. Een maatje die ineens weg is (overleden/verkocht), veulen doodgegaan, paard zelf verkocht naar nieuwe omgeving; dit alles kan ook leiden tot stress.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:16

Dat zou kunnen dat geen werk ook tot stress leidt maar tests (op rolbanden met paard en maagscopie in) hebben uitgewezen dat de productie van magzuur in stap met 15 % omhoog gaat en in draf met 50 % en in galop tot wel 90 %. Dat kun je dus wel vrij algemeen stellen !

Ik heb het dus niet over boxrust maar hoogstens beetje stappen, draven aan longeerlijn zonder singel.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:17

Overigens: stress door werk kun je voorkomen, andere stress is nu eenmaal niet altijd te voorkomen: dat het vriendje van je maagzweer paard dood gaat of verkocht wordt bijvoorbeeld...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:24

Ilzas schreef:
Dat zou kunnen dat geen werk ook tot stress leidt maar tests (op rolbanden met paard en maagscopie in) hebben uitgewezen dat de productie van magzuur in stap met 15 % omhoog gaat en in draf met 50 % en in galop tot wel 90 %. Dat kun je dus wel vrij algemeen stellen !

Dan zou ik eerst de volledige rapportage van dit onderzoek willen lezen voor ik het als een vaststaand feit aanneem.

Best kijk je naar het paard en vooral zijn verleden. Met een beetje gezond verstand is de reden dan meestal wel voor de hand liggend.

Bij het paard van de TS twijfel ik niet aan de 'werk'stress iig.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:33

Ik heb de resultaten van dat onderzoek gepresenteerd gekregen op een bij de veearts georganiseerd informatie avond. Heb je heel veel belangstelling ???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:34

Ik Pb je

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 23:16

mijn paard heeft er ook nog niet zo lang geleden eentje gehad,ze werd ook wat mager erdoor enzo.
bij haar is het vermoedelijk gekomen,door op het einde nog stress op de oude stal,erna de verhuising,toen door een botbreuk de stal niet uitmogen (op oude stal hielden ze daar geen rekening mee en werd ze gek van alleen binnen staan,toen der tijd verhuisd naar nieuwe stal waar ze helemaal tot rust is kunnen komen maar toch een maagzweer eraan over gehouden) we hebben toen (behoorlijk duur waren die) medicijnen moeten geven,voor de rest gewoon rust en lekker rustig aan doen.
erna is ze goed ervan genezen

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 07:47

Dat is heel erg fijn voor je.
Hou je er rekening mee dat het evengoed altijd een zwakke plek blijft ? Dus als ze weer wat invalt of gaperig is. Gelukkig (hopelijk) zullen de omstandigheden waarin ze die maagzweer heeft ontwikkeld niet snel terug komen.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:32

Sugarmiss schreef:
Ilzas schreef:

Dan zou ik eerst de volledige rapportage van dit onderzoek willen lezen voor ik het als een vaststaand feit aanneem.

Best kijk je naar het paard en vooral zijn verleden. Met een beetje gezond verstand is de reden dan meestal wel voor de hand liggend.

Bij het paard van de TS twijfel ik niet aan de 'werk'stress iig.

Ik zou ook wel willen weten waar je dit vandaan hebt.

Bij veel stress gaat er te weinig bloed naar het maagdarmkanaal en veel naar o.a. skeletspieren enz. Hierdoor wordt de maagslijmbeschermlaag dunner, en kan het maagzuur op de maagwand inwerken en zo ontstaat dan een maagzweer.

Dit heeft lijkt mij niks met de maagzuurproductie te maken, en zeker niet dat die hoger wordt bij arbeid.
Bij arbeid gaat normaal gesproken de maagsapsecretie juist omlaag.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:16

Goed dit onderzoek heb ik gepresenteerd gekregen op een door de veearts georganiseerde informatieavond waar tevens een veearts van Boehringer Ingelheim (de producent van Pronutrin) aanwezig was.

Dit is gemeten door paarden in een tredmill te laten lopen met een sonde/ scanner in waardoor dit gemeten kon worden.

Maagzuur in de maag gaat inwerken op de maagwand als het geen voedsel heeft om op in te werken, daarom zou een paard met een maagzweer dus op gras moeten staan, waardoor het paard altijd voedsel in de maag heeft om het maagzuur op in te laten werken. Een zelfde effect kun je bereiken bij paarden die gestald zijn door ze continu (arm) ruwvoer aan te bieden. Een voedingssupplement als Pronutrin legt een beschermend laagje op de maagwand waardoor het maagzuur eveneens niet rechtstreeks op de maagwand in kan werken.

Zoals gezegd "werkt" maagzuur altijd, ongeacht een relatie met volumes bloed in het paardenlijf ! Maagzuurproductie wordt wel degelijk hoger bij arbeid (is dus uit voornoemd onderzoek gebleken) en meer maagzuur is iets dan je op een lege/ gevoelige maagwand eigenlijk altijd wilt voorkomen/ beperken. Dat er bij stress minder bloed zou zitten in de maagwand zou kunnen (ik zou op mijn beurt wel weer willen weten waar je dat vandaan hebt, maar ik neem het van je aan) maar dat is niet de oorzaak waardoor het maagzuur op de maagwand inwerkt: het werkt (altijd) op de maagwand in zolang het niet ergens anders op kan inwerken. Dat is gewoon een effect wat je niet wilt hebben en de hoeveelheid waarin het ongewenste effect plaat vind is dus zeker relevant.

Tenslotte: ook bij stress krijg je een verhoogde maagzuurproductie !

Last but not least: ik werk niet bij Boehriner Ingelheim o.i.d. ! Voor de sceptici onder ons....

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 08:49

Toch snap ik nog steeds de uitkomst van dit onderzoek niet. Maar goed jij hebt t ook niet verzonnen dus ik kan t miss een keer gaan nazoeken op school (diergeneeskunde).

Toch nog een paar dingetjes:
Jij zegt: Maagzuur in de maag gaat inwerken op de maagwand als het geen voedsel heeft om op in te werken.
Dit is deels niet waar. Bij een lege maag wordt de maagzuursecretie namelijk onder invloed van allerlei hormonen en neuronen geremd. Een beschermingsmechanisme is dus aanwezig.

Jij schreef ook: Zoals gezegd "werkt" maagzuur altijd, ongeacht een relatie met volumes bloed in het paardenlijf !
Ja tuurlijk werkt maagzuur altijd als het in de maag zit maar bij arbeid werkt het sympatische zenuwstelsel (voor arbeid) veel meer dan het parasympatische (voor rust) zenuwstelsel. Er gaat meer bloed naar de bewegingsspieren en veel minder naar het spijsverteringsstelsel. Maagzuursecretie neemt dus ook af! En de secretie van de maagwand verandert van samenstelling, het wordt minder zuur en dat heeft weer een beschermende functie.

Nu zou je met Pronutrin dus een beschermlaagje op de maagwand aanbrengen zodat het maagzuur niet meer op de maagwand kan inwerken. Maar ik snap dat ook niet helemaal want het maagzuur moet sowieso door de maagwand heen voor het in de maag is. Zou dan dat beschermlaagje niet al kapot gemaakt worden?

Wat ik weet is dat er wel bij maagzweren medicijen zijn met H2-antagonisten, die concurreren als het ware met een hormoon, histamine, die de maagzuursecretie stimuleert.

Zou je me kunnen pb-en waar ik dat onderzoek vandaan zou kunnen halen? Ben er toch erg benieuwd naar geworden wat voor verklaringen zij geven.

Kobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:29

Een paar keer wordt gapen genoemd. Als een paard na het rijden (tijdens het poetsen) veel gaapt is dat dan een aanwijzing? Ik heb het altijd vertaald als ontspanning na het werk. Verder zie hij er niet ingevallen of gestressed uit.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:35

Hmm, dat zou ik zo 1,2,3 niet kunnen zeggen/ geen uitsluitsel over kunnen geven, het is 1 van de sypmtonen. Dat zou je in een totaalbeeld moeten zien. Overige symptomen zijn: verminderde levenslust, herhaalde (lichtere) koliekaanvallen, vermagering, luchtzuigen soms.
Dus als jouw paard verder happy oogt zou ik me daar niet druk om maken. Door goed observeren merk je wel of er meer is of niet.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:35

Ik heb ook wel eens gehoord van het onderzoek dat hier genoemd wordt, en door een DA van de faculteit nog wel Hij vertelde er ook bij dat door de beweging de maaginhoud meer gaat klotsen en dat er daardoor meer maagsap tegen het nonglandulaire deel van de maag aan zou komen en daar ulcera veroorzaakt. Voor dit laatste heb ik niet gehoord of dit ook door onderzoek bevestigd was.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:48

Ellebel schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord van het onderzoek dat hier genoemd wordt, en door een DA van de faculteit nog wel Hij vertelde er ook bij dat door de beweging de maaginhoud meer gaat klotsen en dat er daardoor meer maagsap tegen het nonglandulaire deel van de maag aan zou komen en daar ulcera veroorzaakt. Voor dit laatste heb ik niet gehoord of dit ook door onderzoek bevestigd was.

He, daar had ik nog niet aan gedacht, maar klinkt wel als een goede verklaring! Het maagsap veroorzaakt dus tijdens beweging zo schade in het klierloze deel van de maag.
Maar dan blijf ik nog steeds met de vraag zitten waarom dan de maagsapsecretie toeneemt tijdens de beweging

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 18:55

Daar ben ik ook nog niet achter, maar zoals hij het vertelde klonk het meer als een fysiologisch iets dan als een stress-gerelateerd probleem.
Damn, had ik nou maar beter opgelet