Bij een van de paarden van mijn schoonouders is processus Extensoris geconstateerd..... Weet iemand wat dit precies is en inhoud? Is dit genetisch bepaald en houdt dit in dat er echt niets meer met het paard gedaan kan worden, zowel foktechnisch als rijtechnisch? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Nou das nogal een ruim begrip... Letterlijk vertaald betekent het niet anders dan processus = uitsteeksel Extensoris = van de strekspier dus wat het nou is Weet je niet meer? Geen symptomen?
uiteraard het paard is kreupel (rontgenfoto's voorhanden voor de liefhebbers). Mijn vraag is of iemand hier mee ervaring heeft en of het genetisch bepaald is.
Ik denk dat er iets mis is gegaan in de overdracht van het verhaal van de DA. Bij ieder paard kan je de processus extensorius vinden aan het hoefbeen. Namelijk de bovenrand van het hoefbeen waar de strekpees aan vast zit. Processus extensorius is dus niet de afwijking, maar de plaats waar de afwijking geconstateerd is.
Uitleg bij plaatje: 1: strekpees 2: pijpbeen 3: kootbeen 4: kroonbeen 5: Proc. extensorius 6: hoefbeen
Ik dacht ook al, gelukkig heeft ie er eentje...net zoiets als paarden met hoefkatrol. Zou pas erg worden als ie er geen had. Ik denk dat er iets was met de proc. extensorius, klinkt een avulsie of fractuur bekend?
Wat je op deze foto's ziet is een los botfragment ter hoogte van/afkomstig van de proc. extensorius. Waar op het tekeningetje in mijn voorgaande post de streep behorend bij nr 5 op het hoefbeen zit, daar is in de foto precies het losse fragment te zien.
Ook in deze foto's zie je bovenin nog een stukje pijpbeen, het volgende bot is het kootbeen, de wat kleinere daaronder is het kroonbeen. Vervolgens komt het hoefbeen, met (op de foto links) het losse fragment.