Gisterenavond heb ik met mijn Fjord een lekker buitenrit gemaakt, ze was happy en gedroeg zich ook zo. Oortjes naar voren, lekker voorwaarts, alles in de gaten houden, kortom zoals ze altijd is. Toen we terugkwamen was er nog steeds niets aan de hand. Ik heb haar wortels gegeven en die at ze gretig op. Daarna kwam de staleigenaresse met de voerbakken, ze ging er een keer met haar neus in, maar wilde niet eten. Ze liep uiteindelijk weg en was onrustig, wilde gaan liggen, maar deed dit niet, onrustig schrapen en draaien. Uiteindelijk ging ze wel liggen, maar ook echt helemaal plat en toen wist ik dus meteen dat het niet goed was. Ik heb haar overeind gehaald en zag dat haar lendenen krampend samentrekken, ze had haar neusgaten wijd en keek dof uit haar ogen. Zo van het ene op het andere moment had ik een ziek paard. Tijdens het rijden had ze nog gewoon gemest en die mest zag er ook normaal uit. Omdat het al laat in de avond was heb ik toch de dierenarts gebeld. Die is meteen gekomen en na wat luisteren en kloppen kwam ze meteen weer wat bij. Ze begon weer aan me trekken en te duwen. De dierenarts heeft haar nog wel een spierontspanner gegeven en nog geen vijf minuten later stond ze van het hooi te eten. Ik ben net weer even bij haar gaan kijken en ze is nog wel wat suffig, maar ze heeft gewoon gegeten en probeert ook weer een beetje te klieren. Het kan natuurlijk ook nog de uitwerking van de spuit zijn, maar helemaal fit is ze nog niet. Ook haar lendenen zijn nog wat ingetrokken. De dierenarts heeft geen verklaring voor de krampkoliek, het kan volgens haar van alles zijn. Voordat we gingen rijden en ook tijdens het rijden was er niets aan de hand, dat maakt het ook zo beangstigend. We weten nu nog niet waar het aan gelegen heeft en kunnen dus ook geen maatregelen treffen om het een volgende keer te voorkomen. Heeft een van jullie dit wel eens bij zijn/haar paardje meegemaakt?
mijn pony heeft 1 x krampkoliek gehad, en kwam opzetten nadat hij een paar dagen niet gereden was en toen een buitenritje,. toen we terugkwamen kwam de koliek opzetten.
volgens mijn veearts kwam het van te weinig beweging en wel hetzelfde voer, mijn pony was toen vanwege slecht weer alleen maar kort buiten geweest, en had wel hetzelfde voer gehad.
als ik nu niet rijd pas ik de voeding aan en laat hem in elk geval lopen in de bak...
Ok, jou verhaal klinkt aannemelijk. Alleen staat mijn Fjord al ruim een jaar op hetzelfde voer, verder staan ze 24/7 buiten en krijgen iedere ochtend en avond een plakje hooi. Ik rijd meestal 4 tot 6x per week (afhankelijk van het weer), maar na bijvoorbeeld 3 weken zomervakantie waarin ze niets heeft gedaan, pak ik haar altijd zonder problemen weer op (natuurlijk wel rustig opbouwen). Er was dus eigenlijk geen logische verklaring te vinden voor de koliek, helemaal omdat het van het ene op het andere moment kwam opzetten. Ok, ik heb ook wel eens buikkramp zonder verklaarbare reden. Onze dierenarts hoopt dan ook dat het bij deze ene keer blijft.
Hoi, ik heb een keer iets met mijn paard meegemaakt wat er op lijkt: na gereden te hebben (ook buitenrit, niet intensief) heb ik haar slobber met brokken erdoor gemengd gegeven. Dit was ongeveer 10 minuten nadat we weer op stal waren, en ik had haar onderweg goed uitgestapt. Na een paar happen genomen te hebben, at ze niet meer en kreeg ze milde koliekverschijnselen. Ik heb er geen dierenarts bijgehaald, het ging na een halfuurtje weer over. Mijn verklaring was dat de slobber met brokken een te 'vaste brok op haar maag' was. Sindsdien maak ik de slobber altijd erg waterig, zonder toevoeging van brok. Ze smult ervan, en voelt ze zich er prima bij. Zou het misschien kunnen dat je pony de wortels te gretig op heeft gegeten en dat ze ook een beetje gevoelige maag heeft?
Dat zou kunnen, ik zat zelf ook al te denken aan verkeerd ademhalen tijdens de buitenrit. We zijn onderweg veel koeien tegengekomen en dat vindt ze altijd heel erg spannend, dus misschien dat ze daardoor wat verkrampt is geweest met ademen.