bobbels in hals (vliegenlarven??)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

bobbels in hals (vliegenlarven??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 19:43

Mijn fjord heeft al sinds 2 maanden ongeveer allemaal bobbels in zn nek en hals. Ze zitten dicht bij elkaar, en ze voelen echt als bobbels aan. Nou heb ik mij laten vertellen dat dit ingekapselde vliegenlarven zijn. Is dat zo?? Wie weet hier wat van?? Is er ook iets tegen te doen en heeft mn paardje er last van?? Het staat in iedergeval niet echt mooi.

esther83

Re: bobbels in hals (vliegenlarven??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:48

een vliegelarve (maden) vreet zich door een heel dier heen. die van mij heeft ook van die bobbels, maar ze reageerd erg op horzels enzo. zodra ze geprikt word krijgt ze een lekkere dikke bobbel. ik heb weleens gehoord van ingekapselde wormen, maar ingekapselde vliegenlarven nog niet??

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:32

Het kan ook zijn dat het paard een te eiwit rijk voerrandsoen heeft, dan krijgt hij ook bulten in de nek.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:39

mexxelan schreef:
een vliegelarve (maden) vreet zich door een heel dier heen. die van mij heeft ook van die bobbels, maar ze reageerd erg op horzels enzo. zodra ze geprikt word krijgt ze een lekkere dikke bobbel. ik heb weleens gehoord van ingekapselde wormen, maar ingekapselde vliegenlarven nog niet??

horzels prikken niet ze leggen eitjes op de huid . vervolgens komen die eitjes uit en vreten de larven zich de maag in en komt er via de mest weer uit en zo worden het horzels maar als je de benen en onder de manen goed sgoon houd en regelmatig wormenkuren geeft zou je er geen last van hebben .

maar de bult kan nartuurlijk wel van een larf zijn of het is een allergie. of inderdaad door eiwitrijke voedsel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:30

als ze er al 2 maanden zitten kan het ook wat anders zijn, denk aan een tumor of iets in die richting....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:35

Eiwitbulten of dazenbeten. Larven nog nooit van gehoord, maar als je dat denkt wordt het toch tijd voor een rondje DA.

Horzels leggen eitjes op de benen, gele/witte puntjes, is nog niet de tijd er voor. Deze jeuken het paard likt eraan en krijgt ze in zijn maag. Hier komen de larven te zitten en vreten zich door het paarden lijf.
Equimax is dan ook het beste om in september een keer te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:46

Koeienhorzels leggen wél eitjes in de huid. Bij koeien komen die eitjes netjes uit en worden larven, bij paarden sterven de larven al snel af en vormen abcesjes. Nu schijnt het wél zo te zijn dat de koeienhorzel zo goed als uitgeroeid is in Nederland, dus de kans dat het koeienhorzellarven zijn is niet zo groot.
Ook zijn er vliegen die hun eitjes in de huid van schapen leggen, en daar enorme wonden en abcessen veroorzaken. Schapen kunnen hier zelfs aan overlijden. Of die vliegen ook wel eens op paarden zitten weet ik niet. In beide gevallen krijg je in ieder geval wonden en zweren, dus bultjes die al maanden gewoon bultjes zijn zullen niet van eieren van welke beest dan ook komen lijkt me.

Urticariabulten (oor teveel eiwitten of door andere oorzaak) blijven meestal óók niet zo lang aanwezig. Vetbulten kan wel, en ook sarcoidbulten (soort wratten). In het laatste geval zullen die zich ook wel (langzaam) uitbreiden.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 08:29

Ik denk eeder dat ze gewoon te eiwitrijk voedsel krijgt. Of inderdaad gestokken. Mij paard heeft het ook die staat lekker buiten. Maar zodra ze geprikt is komt daar een bultje te zitten.

Ze heeft er geen last van. Jeukt in het begin alleen een beetje.

bambam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:24

mexxelan schreef:
een vliegelarve (maden) vreet zich door een heel dier heen. die van mij
horzels prikken niet ze leggen eitjes op de huid . vervolgens komen die eitjes uit en vreten de larven zich de maag in en komt er via de mest weer uit en zo worden het horzels maar als je de benen en onder de manen goed sgoon houd en regelmatig wormenkuren geeft zou je er geen last van hebben

Nou mijn ervaring met horzels is dat ze wel degelijk steken/bijten. Was een keer met paard van mijn schoonvader buiten gaan rijden en ze kwamen ook op mij zitten zat er 1 op mijn enkel en daar kreeg ik ineens een steek dus dat doen ze wel degelijk.

Verder denk ik dat die bulten eerder van een steek is of van allergie

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:05

Je moet wel het verschil tussen horzels en dazen weten
Het zijn namelijk twee verschillende beestjes, alleen is noemt iedereen dazen 'horzels'..
Ik kan nu even geen goed plaatje vinden, maar ik ga even zoeken

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:34

Horzel:

Afbeelding

Daas:

Afbeelding

Op de site van de paardendrogist staat ook nog een duidelijk verhaal over de horzel, waaronder:

In tegenstelling tot de meeste wormsoorten, vindt besmetting met de horzellarf niet plaats via de mest, maar via de horzelvlieg. De horzel is een bruine vlieg van ongeveer 2cm lang met gestreepte vleugels. De vlieg leeft slechts enkele dagen en heeft maar één levensdoel; ze wil haar honderden eitjes kwijt op de haren van het paard (bij voorkeur op de benen en rond de mond). Horzels kunnen zich in hun korte bestaan niet voeden en ze steken dus niet!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 16:40

VMR => MD

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:52

ik denk dat het dazenbeten zijn. mijn verzorgpony heeft er ook erg veel last van en heeft ook allemaal bultjes op haar hals, borst en wat op haar buik. bij haar weet ik zeker dat dit door dazen komt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:15

Ik vind 2 maanden wel erg lang ik zou er naar laten kijken door een dierenarts je weet maar nooit wat het is.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 08:50

nou volgens mij valt het allemaal wel mee hoor. nu ik jullie zo gehoord heb, denk ik wel dat het van de dazen/horzels komt. Het is in iedergeval niet iets ernstigs, want hij heeft er geen last van. Maar wel bedankt!!