Krampbeen????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Krampbeen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 18:15

Hey,

Volgens mijn nieuwe hoefsmid heeft mijn paard achter ietwat een krampbeen!
Wat houdt dit eigenlijk in? En moet je daar verder iets mee, qua dierenarts ofzo?
Of kan het niet zo veel kwaad?

Greetz Marieke

Renske_

Re: Krampbeen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:04

kramptrekken is een foutje in de signaaloverdracht in de zenuwen waardoor het been iets verkrampt opgetild wordt(of in sommige gevallen zo erg verkrampt dat ze alleen onder verdoving naar de smid kunnen gaan, zoals die van mij een tijdje terug )

het paard doet dit niet expres en kan er ook echt niets aan doen, heb wel gemerkt dat hoe meer hij ontspant hoe minder hij aan het kramptrekken is, dus een smid die hem er voor afstraft mag bij mij meteen vertrekken!

met rijden kan het echt geen kwaad, zelfs bij extreme kramptrekkers zie je er met rijden niets aan, t enige wat je zal merken is dat hij soms iest zal kramptrekken als ie net uit stal komt, of met bv benen afspuiten of voetje geven

zolang het niet ineens extreem erger wordt hoef je er niets aan te doen hoor zeker niet zolang je merkt dat hij verder alles gewoon goed doet enzo, alleen opletten dat degene die een voetje vraagt niet boos wordt als ie zn been verkrampt even wegtrekt, want ze doen het niet met opzet

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 11:39

bedankt voor je heldere uitleg! Jij zegt niet afstraffen he als ze dr voetje wegtrekt. Maar voor een tijd terug wilde ze dr voet ook niet meer geven, ging rondjes draaien noem maar op! Ik neem toch aan dat je dit gedrag wel mag afstraffen met je stem?! Ik bedoel tijdens het hoeven krabben voel ik al precies aan wanneer ze krampt, en dan laat ik de voet los en pak hem daarna weer opnieuw. Maar ik vind niet dat ze nu dr voet helemaal niet meer hoeft te geven.
Ik ben altijd heel duidelijk in mijn commando's / stem dus daar reageert ze wel goed op.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:22

ja hoor, wegdraaien, rondjes lopen etc is gewoon flauwkul van dr!

maar zodra ze het voetje geeft, en ze krijgt dan kramp en trekt hem weg, dan niet afstraffen, want daar kan ze niets aan doen

wel is het zo dan als ze blijft ronddraaien en klieren en ze dus al gespannen is voor ze een voetje geeft, ze eerder zal kramptrekken dan wanneer ze helemaal ontspannen is

toen Q zo erg aan het kramptrekken was dat hij onder verdoving naar de smid moest tiklde ik zn vopetjes amper op, nu hij zonder verdoving bekapt kan worden en t allemaal goed gaat, moet ie ze ook gewoon geven met uitkrabben

wel vinden sommige kramptrekkers het fijn om hun been juist hoger op juist heel laag opgetild te houden tijdens het uitkrabben, is een kwestie van uit proberen wat ze het fijnste vinden

verder scheelt het veel als ze lekker veel buiten kunnen staan, op stal zijn ze vaak wat stijvere en dus voor het rijden/voor de weidegang is het moeiijker om voetjes te geven dan wanneer ze al hebben gelopen

als ze zo blijft wegdraaien etc is het misschien fijn om haar vast te zetten, dan kan ze niet wegdraaien en kan je meteen het voetje optillen

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:15

Okee,
Ik hou t voetje altijd heel laag. Maar jouw paardje heeft het dus een stuk erger begrijp ik! Aaan alle benen of aan 1tje?

Greetz

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:29

Hij had het toen ik hem kocht in heeele lichte mate, alleen als ie veel op stal had gestaan zag je er iets aan als je hem uit stal haalde of een voetje optilde
nu een paar flinke valpartijen, waarbij, zo bleek achter, zn bekken scheef is komen te staan, werd het kramptrekken echt extreem, linksachter kon hij hem niet eens normaal optillen, rechtsachter lukte het soms
met rijden merkte het niet, echt alleen met voetje geven/naar de smid gaan
toen een praam op bij de smid, dat hielp iets, daarna een spuit sedalin geven+praam en ook dat hielp een beetje maar nogsteeds bleef ie kramptrekken

na 3 jaar ellende werd er eindelijk gevonden dat zn beken scheef stond, is er voor behandeld en gaat nu bijna probleemloos naar de smid en weer zonder praam en zonder sedalin

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 15:27

zoooo dat is wel heavy zeg!!!
Gelukkig dat het nu dan weer beter gaat