.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaLala

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 14:04

.
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 20-12-23 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressuurenzo

Re: Dampig: verbetering?, Feiten?, Leugens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 14:19

als je paardje echt dampig is moet je proberen je hooi nat te maken of anders te vervangen voor kuilvoer. en met echt dampig lijkt rijden mij ook geen goed idee omdat ze al zo weinig lucht krijgen. Voor de rest zorgen dat ze niet verkouden wordt. Dus in de winter zorgen dat ze niet tot op de huid nat kan worden etc. Voor de rest ben ik van mening dat paarden die echt heel erg dampig zijn (kende er 1) beter kunnen worden ingeslapen omdat voor hun het elke dag een gevecht is om genoeg lucht binnen te krijgen.

groetjes

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:27

Beter nat hooi dan kuilvoer.
Kuilvoer bevat over het algemeen veel te veel eiwitten en een sober paard als een haflinger kan daar snel problemen mee krijgen (en het zijn niet alleen sobere paarden die daar problemen mee krijgen).
Verder zijn er kruiden te krijgen die de ademhaling kunnen verlichten.
In de winter is er geen jas die beter beschermd dan de eigen jas van het paard, zolang ze maar niet in de wind op moet staan drogen. Anders alleen stappen zodat ze niet in het zweet komt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:48

Ben het met Ranne eens, er zijn veel middeltjes en poedertje op de markt tegen hoestten en dampigheid, sommige werken wel andere niet, ligt ook aan je paard en in hoeverre hij last heeft van zn dampigheid.

Probeer zn weerstand hoog te houden, dus zorg dat zn conditie op peil blijft (voor zover dat mogelijk is).
Je kunt bv in het najaar beginnen met het voeren van knoflook met Rozebottel (weerstand) en Anijs (verzachtend voor de luchtwegen).

Mijn paard is dampig, helaas behoorlijk, hij wordt behandeld door een acupuncturiste (nu ong. 2,5 jr) en krijgt homeopatische medicijnen en indien nodig slijmoplossers.

Maar het zit hem voor een groot deel in de verzorging en huisvesting, idd veel naar buiten en op de dagen dat het guur en echt vies weer is, lekker op een buitenbox.

Nat hooi (van de grond voeren en niet uit en ruif).
Probeer stres en spanningen te voorkomen, dat werkt vaak negatief in op de longen wat benauwheid en hoestten opwekt.

Houd je haf in beweging, op goede dagen (niet in het zweet rijden) wat meer dan op slechte dagen dan kun je bv een stukje aan de hand wandelen.

Het blijft een lastige kwaal, waar je soms weinig invloed op hebt, ik weet niet hoe oud je haf is, mar in de meeste gevallen wordt het erger als het paard ouder wordt.
Er zijn best wat mogelijkheden via de DA om het leven van en dampig paard dragelijk te maken, helaas kost dat veel geld.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:00

ik herken dit allemaal wat cissie en ranna schrijven..ik heb nou sindsdien een jaar ook dat emara behoorlijk dampig is geworden,voorheen was het goed onder controle te houden toen had ze licht ebronchites,maar naarmate ze ouder is geworden is het dus erger geworden..ik kocht haar toen ze 14 was en toen hoorde ik dat ze altijd al last heeft gehad van gevoelige luchtwegen..(achteraf dus gehoord)ik hebn ze nu 5 jaar en ze is inmiddels nou 19 jaar,ze heeft in die 5 jaar vele medicijnen gehad(ventipulmin,prednison,slijmoplossers,kruiden enz..) en nou omdat ze zo erg dampig is geworden kan ik er niet meer echt op rijden alleen als de goed dag heeft een stukje stappen,verder niet want dat kan ze ook niet meer aan,haa rlongen zijn erg beschadigd..ter onderhouding geef ik haar nu prednison capsules eentje om de dag,,zodat ze niet benauwd hoeft te zijn..(alleen in de zomerperiode).....als nodig is..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:04

ranna schreef:
Beter nat hooi dan kuilvoer.
Kuilvoer bevat over het algemeen veel te veel eiwitten en een sober paard als een haflinger kan daar snel problemen mee krijgen (en het zijn niet alleen sobere paarden die daar problemen mee krijgen).
Verder zijn er kruiden te krijgen die de ademhaling kunnen verlichten.
In de winter is er geen jas die beter beschermd dan de eigen jas van het paard, zolang ze maar niet in de wind op moet staan drogen. Anders alleen stappen zodat ze niet in het zweet komt.

Nog beter is droog kuilvoer, dus hooi wat verpakt is in plastic zodat er geen stof bij kan komen.
Dus dat is niet zo eiwit rijk als dat nattere kuilvoer.
En zeker geen stof.

Die van mij is dus gelukkig wel genezen.
Heeft nergens geen last meer van terwijl de DA zei dat het gronisch was..
Nou niet dus..
Ze heeft al 2 jaar nergens geen last meer van gehad.
Ze staat zomers dag en nacht op wei.
In de winter bij erge kou of veel regen binnen.
Ze heeft geen deken op en het gaat perfect.

Verder adviseer ik niet opstrooien of vegen als je paard op stal staat.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:35

Onze pony is ook dampig, en die staat nu 24/7 buiten, straks gaat ze naar een buitenbox op zaagsel, en overdag van 9 tot een uur of 3 naar buiten, met een dunne regendeken. En krijgt ze kuilvoer. Ook is het dan heel belangrijk om die echt iedere dag goed te mesten, zodat ze weinig last hebben van de ammoniak dampen die van de plas afkomt.
Verder is ze 17 jaar, en nog heel goed te rijden, ze hoest af en toe, en voor de rest is ze gelukkig niet benauwd...

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:51

Ik heb met mijn dampige pony nog Z2 gereden bij de paarden. Je kunt nog een hele hoop doen met een dampig paard. Ze zijn niet zielig, alleen gevoelig. Mijn pony stond in een buitenbox op zaagsel en kreeg altijd water door haar voer en kuilgras. Verder altijd heel lang droog stappen ( in de winter met zweetdeken ) en volledig kalm op stal zetten, zodat ze niet gaan na zweten.
Het water door haar voer is gekomen uit de periode waarin ze dampig is geworden. Ze had longontsteking gekregen en moet Ventipulmin door haar eten binnen krijgen. ze was helaas erg slim en blies de poeder altijd van haar biks af. Met water lukte dat niet meer en ze vond het heerlijk om te slobberen.
Succes

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:24

Ik heb zelf ooit een verzorgpaard gehad en die was behoorlijk dampig. Hij moest naar een buitenstal.
Rijden kon met mate.
Wat ik weet via de veearts, Dampigheid is irreversibel dwz niet beter te krijgen. De longblaasjes van het paard zijn aangetast en soms zelfs kapot waardoor de ademhaling erg moeizaam gaat. De longen kunnen zich onvoldoende vullen met zuurstof.
Wat dus wel kan is klachtenvermindering. Nou zijn er verschillende gradaties hoe een paard dampig is. Een paard zal zelf aangeven wat hij wel en niet kan. En anders merk je dit echt wel!!!
Ik ken paarden die nu 24/7 buiten staan en dus nat hooi of kuil krijgen en eventueel medicatie en die dus gewoon bereden worden en nergens last van hebben. Zelfs wedstrijden gaat goed. Er zijn helaas ook paarden die er wel last van hebben en dus minder bereden moeten worden of gewoon alleen op de wei. Als het echt heel erg is( bv zoals met ASTMA) tja wat is dan wijsheid toch inslapen dan maar.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:49

Mork schreef:
Ik heb zelf ooit een verzorgpaard gehad en die was behoorlijk dampig. Hij moest naar een buitenstal.
Rijden kon met mate.
Wat ik weet via de veearts, Dampigheid is irreversibel dwz niet beter te krijgen. De longblaasjes van het paard zijn aangetast en soms zelfs kapot waardoor de ademhaling erg moeizaam gaat. De longen kunnen zich onvoldoende vullen met zuurstof.
Wat dus wel kan is klachtenvermindering. Nou zijn er verschillende gradaties hoe een paard dampig is. Een paard zal zelf aangeven wat hij wel en niet kan. En anders merk je dit echt wel!!!
Ik ken paarden die nu 24/7 buiten staan en dus nat hooi of kuil krijgen en eventueel medicatie en die dus gewoon bereden worden en nergens last van hebben. Zelfs wedstrijden gaat goed. Er zijn helaas ook paarden die er wel last van hebben en dus minder bereden moeten worden of gewoon alleen op de wei. Als het echt heel erg is( bv zoals met ASTMA) tja wat is dan wijsheid toch inslapen dan maar.

wou even reageren over het inslapen wat je zei met astma bij paarden..dat ik daar niet helemaal meeeens ben alleen inderdaad als geen medicijnen meer werkt dan zou ik het ook doen niet eerder..en zolang ze geen pijn hebben,,astma kunnen paarden gewoon mee leven hoor..ze zullen alleenin de zomer periode wa tmeer last hebben..maar als je daar rekening meer houdt,en de juiste medicijne dosering geeft..is mijn pony nog blij dat ze mag leven echt waar..(ik heb er zelf weleens over nagedacht hoor over het inslapen)maar gelukkig nou nog niet aan de orde..

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:53

Mijn pony is/was ook dampig, we hebben het nu gewoon onder controle, wat wij gedaan hebben, ze staat nu op lucerne, krijgt nat hooi maar eerst droog kuilvoer en gewoon oppassen, niet uitgebreid staan vegen als ze op stal staat enz en gewoon zoveel mogelijk naar buiten.
Zeker wat aan te doen!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:40

SuusJa schreef:
Mijn pony is/was ook dampig, we hebben het nu gewoon onder controle, wat wij gedaan hebben, ze staat nu op lucerne, krijgt nat hooi maar eerst droog kuilvoer en gewoon oppassen, niet uitgebreid staan vegen als ze op stal staat enz en gewoon zoveel mogelijk naar buiten.
Zeker wat aan te doen!

hoe erg heeft jouw pony het dan!!gebruikte je ook medicijnen? zoals jijhierboven omschrijft doe ik het ook..maar ze heeft toch ter ondersteuning 1 capsules om de dag prednison nodig..in de zomerperiode..gr emaartje

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:06

Mij shet is ook dampig tengevolge van een verkoudheid bij de handelaar waar we haar kochten. Hij stak het op het vervoer en aanpassen aan na de reis (van Nederland naar België). Hij had haar al enkele weken(juli) ventipulmin gegeven en daardoor is het zo erg geworden. ben onmiddelijk gestopt en overgestapt op Cavalor Broncoliquid en broncochron. Midden augustus heeft de veearts haar een spuit met cortisonen gegeven en binnen de week is ze gestopt met hoesten. Die spuit zorgde ervoor dat haar longblaasjes werden opengezet. Tot hiertoe ( een jaar later) nog steeds geen kuch. Ze staat dag en nacht, winter en zomer op een stukje wei met schuilstal. Beweging geef ik haar niet extra veel, zeker niet met deze warme periode. Af en toe komt er es iemand op rijden, heel rustig. We hebben haar laten dekken, dus binnenkort mag ze dan volledig rusten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 14:11

ze is niet zo dampig dat ze niet meer gerden kan worden hoor, gaat juist prima als je goed opbouwt en rustig aan doet!
maar waarom mag je dampige paarden niet natrijden precies? ook niet somers of als je ze goed droogstapt en doet?

en kl;opt het dat ze ineens een longembolie of klaplong kunnen krijgenn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:30

Ik heb ook een dampig paard en heb er dus de nodige leesuren in zitten om te weten wat daar het beste aan te doen is.

-nat hooi voeren.
Het hooi hoeft niet vooraf uren geweekt te worden. In een grote ton of kruiwagen maak je het hooi los en maakt het dan met een gieter goed nat. Natuurlijk moet het hooi wel van een goede kwaliteit zijn. Niet te strak geperst en niet te 'stuiverig' als je het losmaakt.

Als we praten over stof in het hooi, zijn dat eigenlijk gedroogde schimmelresten. Niet over gewoon stof wat door een stal heen dwarrelt en op het hooi neerslaat.
Van deze grove deeltjes heeft een paard geen last. Maar wel van de hele fijne schimmeldeeltjes. het probleem is dat die door de ademhaling in zijn longen komen en hier een alergiesche reactie op gang brengen.
Door het hooi nat te maken slaan deze deeltjes naar en worden ze opgegeten, wat absoluut geen kwaad kan.

-stalbedding
GEEN STRO, dat is voor een dampig paard uit den boze omdat hier heel veel schimmelsporen in zitten.
Vlas of houtkrullen zijn veel beter, als je vochtdoorlatende rubber matten hebt zou je zelfs helemaal zonder bedding kunnen, zeker als je dat kombineert met een waterdichte deken.
Maar dat is afhankelijk van de mate waarin je paard dampig is.
Een binnenstal is ook uit den boze, hoe meer frisse lucht hoe beter.
Ook opstrooien van buurstallen terwijl het dampige paard op stal staat is iets wat vermeden moet worden.

-longblaasjes
Een paard heeft een bepaalde luchtinhoud als de longblaasjes hun volledige elasticiteit hebben (gezond zijn).
Afhankelijk van de mate van dampigheid zijn er longblaasjes beschadigd of kompleet afgestorven.
Dit is een niet-omkeerbaar proces; longblaasjes groeien niet meer bij, of worden weer beter. Als de elasticiteit er uit is komt dat nooit meer goed.
Als een paard inademt zetten de longblaasjes uit. Bij een gezond paard komen ze bij uitademen weer in hun oude positie terug. Bij een dampig paard dus niet. De lucht kan dus minder makkelijk weer uit de longen. Hiervoor gaat een paard zijn flankspieren gebruiken. Hij perst als het ware met zijn spieren de lucht weer uit zijn longen. Bij paarden die dit al jaren doen zie je ook op de flanken een verdikking. Als een paard het benauwd heeft zie je het hier ook 'zwoegen'.
Ook een gezond paard wat buiten adem is zie je hier meer bewegen als normaal, dit als omdersteuning van de longblaasjes.

-rijden
Luister naar het paard in die zin dat hij zelf aangeeft wanneer het wel en wanneer het niet meer kan. Niet doordouwen in galop of in draf als je paard aangeeft niet meer te willen.
Sommige die-hards lopen zichzelf kapot en moet je dus tegen zichzelf beschermen.
Wees wijs als ruiter en je kunt nog lang samen plezier hebben.
Als het lang droog is en dus stoffig rij dan niet of doe het heel rustig aan. Rijd je buiten probeer dan een route tegen de wind in te vinden.
Ga rijden als het net geregend heeft en het stof dus is neergeslagen.
Rijd je met meerderen loop dan voorop.

-dekens
Een paard wat dampig is heeft veel energie nodig om zijn ademhaling op peil te houden.
Een paard wat nat/koud is gebruikt die broodnodige energie om zich op te warmen. Energie kun je maar 1x gebruiken, ga er wijs mee om en doe je paard een deken om. Dat houdt in zomers een waterdichte lichte deken, 's winters een gevoerde waterdichte deken.
Het heeft geen zin om een paard te scheren en hem vervolgens een winterdeken om te doen. Als je die deken afdoet koelt het paard te snel af en gaat rillen, rillen kost ook weer energie.
Als je paard winterhaar heeft ben je niet klaar met een dunne waterdichte deken. Door de deken gaan de haren platliggen en de warmte isolerende werking van een vacht (lucht tussen de haren) wordt verstoord. Je bereikt dus alleen dat je paard het alsnog koud krijgt.

-wortels
Het is vreemd ik weet het, maar mijn dampige merrie heeft meer last van haar longen als ik te veel wortels voer. In wortels schijnt een stof te zitten waar sommige paarden allergies voor zijn en die slaat dan neer op de longfunktie in negatieve zin.
Een paar worteltjes per dag is geen probleem maar geen pond of zelfs kilo's !!

Afhankelijk van de mate van dampigheid natuurlijk, maar als je met bovenstaande rekening houd kun je nog lang van je paard genieten en leeft je paard misschien geen super gezond leven, maar wel een die nog op een aanvaardbaar niveau ligt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:44

Emaartje schreef:
Mork schreef:
Rijden kon met mate.

wou even reageren over het inslapen wat je zei met astma bij paarden..dat ik daar niet helemaal meeeens ben alleen inderdaad als geen medicijnen meer werkt dan zou ik het ook doen niet eerder..en zolang ze geen pijn hebben,,astma kunnen paarden gewoon mee leven hoor..ze zullen alleenin de zomer periode wa tmeer last hebben..maar als je daar rekening meer houdt,en de juiste medicijne dosering geeft..is mijn pony nog blij dat ze mag leven echt waar..(ik heb er zelf weleens over nagedacht hoor over het inslapen)maar gelukkig nou nog niet aan de orde..

Zo bedoelde ik het ook niet! Ik stelde dit meer als vraag juist omdat ik die ervaring niet heb vroeg ik me dit af. Nee ik zou dat zeker niet als eerste optie hebben hoor en Astma kunnen paarden mee oud worden mits ze geen pijn etc hebben natuurlijk.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:28

ik ben het niet geheel met sugarmiss eens.
Ik heb een paard wat dampig is geweest en die had juist andere dingen wat goed werkte.
Nat hooi hielp helemaal niet want hoe nat ik het maakte ze bleef hoesten, kuil hielp perfect.
Dag en nacht op wei hielp ook goed zonder deken.
Een paard voeld zich het prettigst tussen min 10 en + 10 graden en het kost meer energie boven die temparatuur dan eronder.
en stro was juist bij mijn paard de oplossing..
dat stofte alleen op het moment dat je het erin deed en daarna ging het liggen en had ze nergens last van.

P.S. ik ben het wel met je punten eens, alleen denk ik wel dat hte per paard een beetje verschild van waar de een beter op reageert dan de ander.
En ik denk dat je dat zelf een beetje moet testen.

Zo ben ik dus ook begonnen met de punten die jij net aangaf en heb het na de hand van mijn paard gezet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 10:56

Sugarmiss schreef:
Ik heb ook een dampig paard en heb er dus de nodige leesuren in zitten om te weten wat daar het beste aan te doen is.

-dekens
Een paard wat dampig is heeft veel energie nodig om zijn ademhaling op peil te houden.
Een paard wat nat/koud is gebruikt die broodnodige energie om zich op te warmen. Energie kun je maar 1x gebruiken, ga er wijs mee om en doe je paard een deken om. Dat houdt in zomers een waterdichte lichte deken, 's winters een gevoerde waterdichte deken.
Het heeft geen zin om een paard te scheren en hem vervolgens een winterdeken om te doen. Als je die deken afdoet koelt het paard te snel af en gaat rillen, rillen kost ook weer energie.
Als je paard winterhaar heeft ben je niet klaar met een dunne waterdichte deken. Door de deken gaan de haren platliggen en de warmte isolerende werking van een vacht (lucht tussen de haren) wordt verstoord. Je bereikt dus alleen dat je paard het alsnog koud krijgt.

-wortels
Het is vreemd ik weet het, maar mijn dampige merrie heeft meer last van haar longen als ik te veel wortels voer. In wortels schijnt een stof te zitten waar sommige paarden allergies voor zijn en die slaat dan neer op de longfunktie in negatieve zin.
Een paar worteltjes per dag is geen probleem maar geen pond of zelfs kilo's !!

Afhankelijk van de mate van dampigheid natuurlijk, maar als je met bovenstaande rekening houd kun je nog lang van je paard genieten en leeft je paard misschien geen super gezond leven, maar wel een die nog op een aanvaardbaar niveau ligt.

Dankjewel sugarmiss!
Dat van cdie wortels heeft mijn linda ook! zij mag geen worstels meer want ze heeft er ooit zelfs een slokdarmverstopping door gehad!
En wat betreft die dekens; ik denk dat haar scheren dus geen goede oplossing is zo te horen, en een deken op doen ook niet want dat bereikt hetzelfde als dat ze zonder deken zou staan? of heb ik het verkeerd begrepen?
Ze heeft van zichzelf namelijk een enorm dikke wintervacht altijd..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:04

ik vind deken dus ook onnodig zolang je niet rijd.
Mijn ex dampige merrie staat ook zonder deken.
gaat primna..
Zoals ik al zei voeld een paard zich tussen de min 10 en plus 10 graden zich het best. als het 30 graden word kost hun meer moeite en meer energie dan als het - 15 graden is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:55

BarbaLala schreef:
En wat betreft die dekens; ik denk dat haar scheren dus geen goede oplossing is zo te horen, en een deken op doen ook niet want dat bereikt hetzelfde als dat ze zonder deken zou staan? of heb ik het verkeerd begrepen?
Ze heeft van zichzelf namelijk een enorm dikke wintervacht altijd..

Als ze een dikke wintervacht heeft en ze staat altijd droog hoef je geen deken op te doen. Maar als ze nat worden met een wintervacht (en dan bedoel ik echt nat) dan kost het heel veel energie om zichzelf weer op te drogen. Dan is een waterdichte winterdeken dus wel beter.

Nu heb je verschil tussen nat door het weer en nat door het rijden.
Als mijn paard 's winters na het rijdenbezweet is door het dikke winterhaar, dan doe ik er desnoods elk uur een schone zweetdeken op net zolang ze weer droog is.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 14:16

Sugarmiss schreef:
Als ze een dikke wintervacht heeft en ze staat altijd droog hoef je geen deken op te doen. Maar als ze nat worden met een wintervacht (en dan bedoel ik echt nat) dan kost het heel veel energie om zichzelf weer op te drogen. Dan is een waterdichte winterdeken dus wel beter.

Nu heb je verschil tussen nat door het weer en nat door het rijden.
Als mijn paard 's winters na het rijdenbezweet is door het dikke winterhaar, dan doe ik er desnoods elk uur een schone zweetdeken op net zolang ze weer droog is.

nou ik wil swinters wel zo door blijven rijden als nu, tenminste zoveel mogelijk dan. want ze heeft nu net een goede conditie gekregen, ook betreft longcapaciteit.
vorige jaren reed ik dr dan wel eens een beetje nat, bij de hals al1.
en dan deed ik dr een (zweet)deken op.
Ze staat dus 24/7 elke dag buiten, wel met beschutting tegen wind maar verder niet.
en echt een hele dikke vacht heeft ze dus. daarom leek scheren me eerst niet zo'n idee. omdat ze niet op stal staat...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:36

ik wil emara ook deze winter/herfst geen winterdeken meer op doen,want ze is ook dampig.en staat dag en nacht buiten(dan met schuilstal) ik laat haar zelf wintervacht aan maken en ze krijgt nog wel ewn ongevoerde regendeken op...meer niet.omdat ik er toch niet meer echt mee rijden kan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:47

@Emaartje; lees mijn eerder post eens goed door
Sugarmiss schreef:
-dekens
Als je paard winterhaar heeft ben je niet klaar met een dunne waterdichte deken. Door de deken gaan de haren platliggen en de warmte isolerende werking van een vacht (lucht tussen de haren) wordt verstoord. Je bereikt dus alleen dat je paard het alsnog koud krijgt..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:13

Sugarmiss schreef:
@Emaartje; lees mijn eerder post eens goed door
Sugarmiss schreef:
-dekens
Als je paard winterhaar heeft ben je niet klaar met een dunne waterdichte deken. Door de deken gaan de haren platliggen en de warmte isolerende werking van een vacht (lucht tussen de haren) wordt verstoord. Je bereikt dus alleen dat je paard het alsnog koud krijgt..

dit heb ik inderdaad gelezen...maar als een paard goeie wintervacht zelf aanmaakt moet het geen probleem kunnen zijn lijkt mij...ik denk dat de dekens juist haar verstoord..ik wil het toch eens proberen..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:28

Als je een dunne ongevoerde regedeken oplegd verstoor je al min of meer de normale wintervacht bescherming.
Dan hou je in het ongunsigste geval alleen de dunnen regendeken als bescherming over de dikke warme vacht vervalt dan die telt niet meer mee.

Wil je een deken op as winter dan kun je volgens mij beter en een goede warme winterdeken opgooien of geen deken op, maar zorg dan voor een droge niet tochtige stal met voldoende frisse lucht waar ze in staat als het echt zeikweer is, zodat ze niet doorweekt buiten staat, dat doet haar juist de das om.
Je zult dus een keuze moeten maken, voordat de winter begint!!