Schievel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Schievel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 11:59

Een tijdje terug heeft mijn tinker (twenter) op de wei een behoorlijke trap van een weidemaatje geincasseerd. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal op de wei, en ik maak me er normaal niet al te druk om. Het paard wat mijn tink een trap verkocht stond echter op ijzers, waardoor de mep zo hard aankwam dat zijn been openlag. Wondje was niet al te ernstig, bloedde even heftig maar ging snel dicht, goed in de gaten gehouden, behandeld met betadine en wondspray. Hij liep niet kreupel en leek er geen last van te hebben.
Het wondje is niet gaan ontsteken en ging gewoon netjes dicht, was niets meer van te zien en er groeide weer haar overheen.
Nu heeft hij echter sinds een paar weken een harde bult op de plaats waar hij die trap gehad heeft. Omdat hij nog steeds zuiver liep en het ook niet gevoelig was, heb ik nog even gewacht met de DA erbij halen.
In de tussentijd kwam de hoefsmid, die de bult ook opmerkte en mij vertelde dat het een schievel was, een ontsteking aan het botvlies waardoor er een soort wildgroei van bot heeft plaatsgevonden. De hoefsmid zei dat, als het paard er geen last van had en niet kreupel liep, het niet nodig was om de DA erbij te halen, omdat die er toch niet veel aan kan doen.
Maar - omdat ik er toch een beetje ongerust over ben - wilde ik even aan Bokt vragen wat zij ervan denken? Moet ik de DA er naar laten kijken? Of kan ik op de hoefmsid vertrouwen?

mirgino

Re: Schievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:17

hoi,

vertrouw de hoefsmid maar!

mijn pony heeft zich aangetikt aan de binnenkant van haar voorbeen,maar liep er wel een paar dagen kreupel op.

omdat ze drachtig was moesten we wachten tot na de bevalling met scan en foto`s.

bij haar is het griffelbeen gebroken geweest.

de schieffel is voor de helft geslonken en ze loopt er nu niet kreupel meer mee,ik moet het wel in de gaten blijven houden.

gaat ze er moeilijk mee lopen of wordt het gevoelig als ik er op druk,dan moet het weggehaalt worden omdat het dan tegen de pees drukt en deze dan beschadigd.

hou het in de gaten,loopt hij goed en is de bult of de plek er omheen niet gevoelig[!] lekker zo laten.

bij deze een foto van hoe haar schieffel er nu uit ziet.
Afbeelding

ik heb hier een topic over gehad.
viewtopic.php?f=3&t=412357&hilit=

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:16

Kijk even met de zoekfunctie bij schiefel : er zijn pas nog topics over geweest. Als het paard niet kreupel loopt, kan je het zien als een schoonheidsfoutje.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:42

dat is niet altijd waar!

mijn pony loopt er niet kreupel op maar haar griffelbeen is wel gebroken geweest.
en die loopt vlak langs de pees,ookal loopt ze niet kreupel als het warm wordt is het toch foute boel en moet de schieffel verwijderdt worden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:06

Heeft mijn verzorgpaard ook
Had waarschijnlijk een trap gekregen,was tot op de pees of gewricht
Is allemaal mooi dichtgegroeid
Maar nu heeft hij dus een dikke bul en schieffel

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:34

die van mij heeft precies hetzelfde...maar heeft er geen last van. niks aan het handje!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:58

Op het moment dat de schiefel niet op een plek zit waar een pees overheen loopt en daardoor wordt geirriteerd is het een schoonheidfout, en verder niet ernstig. Sommigen zeggen dat de schiefel nooit meer weggaat, anderen hebben de ervaring dat hij wel slinkt en uiteindelijk verdwijnt.
Ik zou dus gewoon op je smid vertrouwen. Als hij zegt dat het goed zit, is dat meestal ook wel zo.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:56

die van mij heeft ook zo'n bult.. binnenkant voorbeen...
ik weet niet of die van hem ooit gebroken is geweest want ik weet zijn achter grond niet...

hij loopt er iig niet kreupel op maar het is wel een behoorlijke bult..

zou dat dan ook een schievel kunnen zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 00:13

Zou idd een schiefel kunnen zijn. Gebroken lijkt me onwaarschijnlijk, dan had hij niet meer geleefd. Gebroken griffelbeentje zie je doorgaans niet aan de buitenkant.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:26

Bedankt voor de reacties allemaal.
Hij heeft er nog steeds geen last van en het is niet gevoelig, dus dan zal de smid inderdaad wel gelijk hebben gehad.
Maar ja, better safe then sorry.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:47

Mijn verzorgpaard en mijn eigen paard hebben beide een schiefel en hebben er beide geen last van. Ze hebben alleen bij het ontstaan van de schiefel er last van maar als hij eenmaal hard geworden is hebben ze er geen last meer van. Maar schiefels onstaan door overbelasting en volgens mij niet van een trauma van buitenaf. Groetjes Brennie

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:43

dan ben je verkeerd voorgelicht!!

door een trap wordt het beenvlies beschadigd waardoor het bot een sein krijgt dat het moet gaan groeien.

mijn pony heeft zich dusdanig zelf aangetikt dat het griffelbeen gebroken was.
en op die plek is het botvlies beschadigd en daar is een schieffel ,botwoekering,ontstaan.

ze heeft ook ooit een trap aan de buitenkant van haar voorbeen gehad en ook daar zit een flinke schieffel.

ik heb nog nooit gehoort dat een schieffel door overbelasting komt!!
door overbelasting gaat je beenvlies nl niet kapot.

ben je niet in de war met gallen of overvulde peesschede??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:43

Cassidy schreef:
Zou idd een schiefel kunnen zijn. Gebroken lijkt me onwaarschijnlijk, dan had hij niet meer geleefd. Gebroken griffelbeentje zie je doorgaans niet aan de buitenkant.

Deze breuken zijn niet zo erg. Een paard kan zonder griffelbeen. Meestal laten ze het gewoon helen, maar als de breuk wat gecompliceerder is halen ze het hele (of een deel) griffelbeen weg. Met een paar weken ben je weer aan t rijden.