HELP Mijn paard wordt helemaal lek geprikt/ BLOED...!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

HELP Mijn paard wordt helemaal lek geprikt/ BLOED...!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 19:26

Ik ben nu met mijn paard twee weken in Gelderland vlak bij deventer/apeldoorn op vakantie Maar er leven hier een soort langwerpige vliegen die mijn paard en mij helemaal lek prikken!

Hij zit onder de bloedvlekken en hij wordt helemaal gek. Anti vlieg helpt niet en hij heeft nu een dek om maar dan gaan ze evengoed op zijn nek en onder het dek zitten.

Ik kan gewoon niet gaan rijden ofzo want je ontkomt niet aan die *** beesten! Is iemand hier bekend mee? iemand die in de buurt woont en ook last heeft van die steekvliegen? en wat doen jullie er dan tegen om evengoed gewoon te kunnen paardrijden?

(ps ga morgen bij een ruitershop hier in de buurt wel even een hele vliegenoutfit kopen, maarja dan zit ik nog met het probleem "rijden") denk niet dat dit zo'n leuke vakantie gaat worden

Alvast bedankt voor de tips!!!!

daantjuhhh

Re: HELP Mijn paard wordt helemaal lek geprikt/ BLOED...!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:29

hier idem dito.
Ik rij gewoon en gebruik van dat pek spray (word normaal gebruikt voor varkens die staarten bijten.)
Stinkt vreselijk.
Helpt niet super veel.
Dazen ruiken namelijk niet, die komen op de warmte af.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:45

Tsja dat probleem kennen we hier wel ja. Mijn paard staat in de wei helemaal ingepakt met zo'n vliegendeken. Alleen zonder masker want daar flipt meneer van.
Tijdens het rijden heb ik zo'n zelfde vliegendeken om alleen met een zadeluitsparing erin.

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:47

Probeer eens het koeienmiddel Vee Rust, een grote gele spuitbus, gebruik ik ook bij mijn paarden en het helpt echt! Wel goed inspuiten hoor, niet te zuinig

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:26

Dat zijn blinddazen! Het enige dat nog ietsje helpt is spray met hertzhoornolie erin. (geloof dat Atex Daasspray wel aardig werkt)
Maar ze blijven komen. Zitten geloof ik in een bepaald soort hout. Bij ons zitten er ook mega veel! Mijne staat ook op t land met een deken met hals. Hij werd helemaal gek! Rennen en rollen, schoot niet op.
Rijden moet ik ook met handschoenen, want je moet ze dood"rollen". (als je ze een tik geeft vallen ze alleen, maar gaan ze niet dood)
Die beesten schijnen dus zo goed als blind te zijn (vandaar de naam) en komen niet op geur oid af, maar op warmte. (vandaar dat de meeste sprays gewoon niet werken)

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:29

klopt atex daasspray werkt redelijk, veerust werkt bij die van mij niet. hij stinkt beetje naar hertshoornolie die atex daasspray

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:34

Tja, die krengen heten niet voor niets ook wel 'paardenvliegen' en het zijn echt etters.
Mijn paarden met dit weer overdag binnen en gaan 's avonds tegen 21.00 uur naar buiten. Dan ga ik dus ook pas rijden want het is anders gewoon geen doen.

Heb ...tig middelen geprobeerd maar idd iets met hertshoornolie erin helpt het beste.
Hopen op koel weer met redelijk wat wind helpt ook daar hebben dazen namelijk een hekel aan.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:29

ja ik zou idd een gunstig tijdstip kiezen om te rijden en verder sterkte dr mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:52

Needje schreef:
Dat zijn blinddazen! Het enige dat nog ietsje helpt is spray met hertzhoornolie erin. (geloof dat Atex Daasspray wel aardig werkt)
Maar ze blijven komen. Zitten geloof ik in een bepaald soort hout. Bij ons zitten er ook mega veel! Mijne staat ook op t land met een deken met hals. Hij werd helemaal gek! Rennen en rollen, schoot niet op.
Rijden moet ik ook met handschoenen, want je moet ze dood"rollen". (als je ze een tik geeft vallen ze alleen, maar gaan ze niet dood)
Die beesten schijnen dus zo goed als blind te zijn (vandaar de naam) en komen niet op geur oid af, maar op warmte. (vandaar dat de meeste sprays gewoon niet werken)

Hehe, eindelijk iemand die het snapt.
Ze ruiken niet..
Dus die vreselijke geurtjes werken ook niet.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:54

daantjuhhh schreef:
Needje schreef:

Hehe, eindelijk iemand die het snapt.
Ze ruiken niet..
Dus die vreselijke geurtjes werken ook niet.

Beetje rare reactie dit hoor. Net of jullie de enige twee zijn die nu snappen hoe het zit.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:57

Een weekje of 3 terug was ik in de Achterhoek voor een paar dagen paardrijden, maar we hebben slechts 1 dag kunnen rijden, verder ging het gewoon niet. We werden belaagd door de dazen, niks hielp. We hadden onze paarden ook helemaal ingepakt, maar zelfs dat had geen effect. Ook 's morgens vroeg of 's avonds laat had geen zin.
Zo zagen we er uit:
Afbeelding

Ik denk dat je beter na het zomerseizoen kunt gaan, als het weer wat frisser is.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 22:06

Hhmm vreemd ik heb toch wel het idee dat ze een beetje ruiken.. Ik heb nu een soort citroenolie maar het werkt maar heel erg kort.. maar het werkt dus wel een heel klein beetje.

Heb nu wel een vliegen deken gehaald en een vliegen hoedje voor zijn hoofd zegmaar, ben nu alleen nog op zoek naar een halsstuk want die hadden ze in de buurt niet..

Zouden die vliegen dan blind én reukloos zijn? wat een handicap hihi

Maar voortaan ga ik wel even iets eerder of later op paardenvak.. beetje stom plan was dit eigenlijk ja ..

Heel erg bedankt voor jullie tips, nog meer tips zijn natuurlijk ook welkom KUS van Saar!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:46

Hier zijn ook wel van die blinde muggen.
Het zij echt vervelde de dingnen.
Mijn paard heeft ook een vliegen deken op

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:40

mijn paarden staan ook bij apeldoorn (woon er zelf ook ) ik spray niks op mijn paarden en ze hebben bijna geen last van.
En als ik al spray doe ik veerust. Vooral bezwete paarden en warme paarden komen de dazen op af.
Dus ja het beste kun je zoals al gezegt tegen de avond gaan rijden!!

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:49

ja ik denk dat je dazen ofzo bedoeld, hier stikt het ervan!! wij kunnen niet eens de paarden buiten even uitstappen of je word al belaagd door een zwerm van die rotbeesten! wij hebbenvan die vliegen dekens en maskers( zoals ze hierboven al lieten zien) of spary kopen of zelf maken(gewoon zo erg mogelijk late stinken met dettol en azijn en knoflook en citroen, wat je maar kan bedenken dat stinkt!)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:19

idd af schieten die beesten Ik spuit veerust, ze landen, en gaan direct weer weg. Vooral met in- en uitstappen is het erg. In beweging blijven en VeeRust blijven spuiten zo ko ik deze zomer door

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:36

Bombarie schreef:
Ik ben nu met mijn paard twee weken in Gelderland vlak bij deventer/apeldoorn op vakantie Maar er leven hier een soort langwerpige vliegen die mijn paard en mij helemaal lek prikken!

Hij zit onder de bloedvlekken en hij wordt helemaal gek. Anti vlieg helpt niet en hij heeft nu een dek om maar dan gaan ze evengoed op zijn nek en onder het dek zitten.

Ik kan gewoon niet gaan rijden ofzo want je ontkomt niet aan die *** beesten! Is iemand hier bekend mee? iemand die in de buurt woont en ook last heeft van die steekvliegen? en wat doen jullie er dan tegen om evengoed gewoon te kunnen paardrijden?

(ps ga morgen bij een ruitershop hier in de buurt wel even een hele vliegenoutfit kopen, maarja dan zit ik nog met het probleem "rijden") denk niet dat dit zo'n leuke vakantie gaat worden

Alvast bedankt voor de tips!!!!

Ja ik ken dat probleem ook, woon zelf in de Achterhoek en als ik aangespannen ga rijden dan doe ik mijn ponys een vliegendeken om en ik spray ze in met een middel op basis van Citronella. Dat helpt redelijk goed, als het paard erg zweet moet je soms na een uurtje of twee even weer opnieuw sprayen. Het houdt de "blinden" zoals we ze hier noemen redelijk op afstand. Je moet jezelf ook goed insprayen en lange mouwen dragen, want het is mij al meerdere keren gebeurd dat ik flink gestoken werd in mijn hand en dat die dan 4x zo dik werd. Het is niet prettig maar met een deken en spray redelijk uit te houden. Op stukken waar het echt heel erg is, vaak bos, draven we meestal en op open plaatsen doen we het dan rustiger aan.

Afbeelding

Afbeelding

Greet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 05:26

Nou, zo balen! Die van mij heeft gister dus op de een of andere manier z'n deken kapot gemaakt. Dus iemand had m er af gehaald. Hij heeft 1,5 uur lopen rennen. Helemaal lek gestoken. O wat was hij over de zeik! Zo zielig! Vanmiddag maar weer gelijk een nieuwe deken halen, want anders kan ie echt niet naar buiten. Het is verschrikkelijk op t moment!

quint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:55

Balen die steekbeesten
Bij mijn paardje helpt het middel Bremsen Bremse heel goed. Ook dit stinkt behoorlijk, maar goed, ze heeft dan wel minder last !

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:36

Ai ik ga vrijdag naar Drente met mijn pony en ik ga morgen nog wel ff in de winkel kijken of ik iets kan vinden tegen Dazen. Mijn pony staat in de Haarlemermeer en daar hebben we gelukkig niet zo'n last van de Dazen