Niet mank aan longe, maar wel onder het zadel :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Niet mank aan longe, maar wel onder het zadel :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 16:24

Hey,

wij hebben een 16-jarige Poolse merrie gekocht, zo'n twee weken geleden. We hebben haar in vertrouwen gekocht en hebben heel haar medisch dossier gezien en niks was mis!

Nu zijn wij vorige week begonnen met longeren en ze liep niet zuiver genoeg naar ons zin. Sinds dat er dan hoefijzers onderstaan loopt ze vrij recht. Maar nu zijn we beginnen rijden (ze heeft 4 jaar stilgestaan) en ze loopt enorm stijf in haar voorbenen! ? We weten niet echt of het stijfheid is... Ze stapt met gestrekte voorbenen en met rare, ruime stappen. Haar benen staan recht, haar hoeven staan nu gelijk, ze heeft geen wonden of zwelling op der benen. Snap echt niet hoe dat komt dat ze aan de longe goed loopt en onder het zadel niet

xxx

ps: DA is voorlopig nog in verlof, hij is vorige woensdag geweest en komt pas binnen 2 weken nog eens kijken omdat hij ook dacht dat het aan haar hoeven lag. Tot dan blijft ze stilstaan...! En nee, wij nemen geen andere DA omdat er niet zo heel veel DA's in onze buurt zijn, en deze DA doet zowat alle paarden bij ons op stal.

Renske_

Re: Niet mank aan longe, maar wel onder het zadel :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:13

je schrijft: haar hoerven staan nu gelijk...bedoel je dat ze flink gecorrigeerd is door de smid in vergeijking met hoe ze op haar benen stond toen jullie haar kochten?

zo ja dan weet ik wel waarom ze niet goed loopt, op 16 jarige leeftijd nog een andere beenstand moeten aanwennen is niet echt een goed idee, en zal zeker met moeite gaan!
onze inmiddels 20 jarige ging als 18 jarige van de ijzers af(tegenovergestelde dus als bij die van jullie die ze er nu juist onder heeft) en die liep 3 weken gevoelig, met idd stijve benen, na 2 weken ging het goed aan de longe maar onder t zadel duurde nog wat langer

maar die van ons was alleen van de ijzers afgehaald, been en hoefstand was niet veranderd, dat gata niet mee rop late leeftijd omdat de gewrichten, banden , pezen&spieren etc gewend zijn aan hun oude stand, en al is die nog zo scheef, op die leeftijd kan je het dan beter scheef laten als ze er zuiver mee lopen

als ze niet gecorrigeerd is door de smid, dan zou ik er een DA bijhalen als het niet snel beter wordt, maar die 2 weken dat hij nog verlof heeft kan je nog gerust even aankijken hoe ze het doet

onder t zadel is ze zwaarder belast, dat kan verklaren waarom ze aan de longe wel goed loopt, of de ruiter stoort haar bv in de mond oid, dan kan ook een heel ander beeld geven

rij haar eens rechtuit goed voorwaarts met een losse teugel, dan weet je zo of het door de hand van de ruiter komt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 18:19

De ruiter die erop zit heeft idd nogal een stevige harde hand. Haar beenstand is een beetje gecorrigeerd. Vroeger stond ze met haar platvoetje wat korter op het been dan haar andere been, dat dus langer stond. Misschien dat het daaraan ligt... We gaan haar in ieder geval nog even de tijd geven om goed aan haar ijzers te laten wennen en misschien toch even een andere ruiter erop zetten

alvast bedankt! xxx

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 07:12

hoe heb je het werk weer opgebouwd? Je hebt haar 2 weken, ze heeft 4 jaar stilgestaan. Je vertelt dat de ruiter een harde hand heeft en dat ze qua beenstand is gecorrigeerd.

Ik vind dat er dan nogal wat gebeurd is in deze 2 weken.....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 10:16

De eerste week heeft ze gewoon stilgestaan en hebben we haar aan de manege laten wennen enzo...

De eerste dag van de tweede week zijn we begonnen met 5 minuten rustig longeren, zo zes dagen lang. Op zondag hebben we haar een zadel opgelegd en er 10 minuten in stap alle hoeken van de binnepiste eens laten verkennen (deed ze netjes, ze heeft vroeger ook een hele tijd onder het zadel gereden en al...). Hoefsmid kende ze al, dus die hebben we maar laten komen omdat ze een platvoetje heeft waar ze niet soepel op loopt, en met die ijzers eraan is dit allemaal vrij goedgekomen.

Maar de ruiter die erop gezeten heeft kan zeer goed rijden, daar ben ik zelf van overtuigd! Maar als Amore een bok durft geven zal ze wel een een rukje in de teugels durven geven. Maar het probleem is wel, Amore is engelse volbloed, en wilt dus heel graag lopen! En je mag er nog maar net opzitten of ze wilt draven en crossen... Omdat dat niet echt goed zou komen met haar spieren durft mijn bijrijdster haar echt scherp tegengaan in de mond, hoewel ik al gezegd heb dat ze soepeler moet zijn.

Ze heeft al een keer gedraafd aan de longe ook, een klein galopje, maar dat was zaterdag en zondag en nooit erg lang. Voor de rest heeft ze nog geen beweging extra gehad... Dus zou dat dan gewoon stijfheid zijn Of zou er medisch iets meer scheef zitten? Ik ga haar voor alle zekerheid gewoon rustig verder longeren om de dag, en geen zadel meer opleggen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:47

Even een röntgenfoto laten maken. Ze heeft de leeftijd voor arthrose.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:53

Ik zou ook foto's laten maken. Hoeft niet persee arthrose te zijn, maar hier kan je wel bepaalde dingen uitsluiten. Succes!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:39

Mochten de foto's niets opleveren, dan kan een masseur misschien ook uitkomst bieden. Succes ermee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:45

Buigproefje gedaan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 09:47

Buigproef is inderdaad gebeurd! Ze kwam er niet door op het been met het platvoetje, maar de DA zei dat dat geen kwaad kon omdat we er toch enkel recreatief mee gingen rijden. Zelf vertrouw ik buigproeven niet zo zeer... Het zou niet het eerste paard zijn die er pas na de vijfde keer door zou zijn...

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:04

Is het zadel wel helemaal in orde waar jullie mee rijden?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 10:14

We hebben er eenmalig een zadel op gelegd, wat dus niet volledig paste... Zou het dan hieraan kunnen liggen Er heeft telkens een ander zadel opgelegen, om te passen.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:08

Als een zadel niet goed ligt, kan dat inderdaad problemen opleveren tijdens het werk.
Probeer dus eerst een goedliggend zadel te vinden voordat je weer gaat rijden. Tot die tijd moet je natuurlijk verder met het uitsluiten van enige eventuele medische oorzaken.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 11:15

Idd, wachten op een goed passend zadel en misschien haar zoveel mogelijk los laten lopen, zodat ze zelf ook kan wennen aan haar ijzers/stand o.i.d. en zij zelf haar spieren los kan maken/lopen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:12

chipieke schreef:
Buigproef is inderdaad gebeurd! Ze kwam er niet door op het been met het platvoetje, maar de DA zei dat dat geen kwaad kon omdat we er toch enkel recreatief mee gingen rijden. Zelf vertrouw ik buigproeven niet zo zeer... Het zou niet het eerste paard zijn die er pas na de vijfde keer door zou zijn...

Als een DA het voetej recht opgetrokken houd en niet langer dan een minuut vast houd, vertrouw ik toch echt op een buigproefje.
MIjn paard heeft 4 buigproefen voor het longeren gedaan en door heen gekomen.
Toen een kwartier op de harde grond gelongeert en toen 20 minuten en een enorm zware bak en toen weer alle beentjes en ze kwam er weer door.

Mijn pony die er niet door kwam had ook daadwerkelijk iets onder de leden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:16

chipieke schreef:
Het zou niet het eerste paard zijn die er pas na de vijfde keer door zou zijn...

En dús niet goed is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:19

inderdaad.
Als er bij mij twijfel is of hij zuiver is of niet bij 1 buigproefje weet ik al niet of ik hem koop.

Als hij zeker weten niet zuiver loopt bij een buigproefje gaat het zeker weten niet door.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:21

Trouwens als een DA zegt dat maakt niet uit is toch maar recreatief had ik meteen een andere DA gevraagd.
Dat moesten ze mij niet flikken.