Opgezwollen neuzen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Opgezwollen neuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:17

Hoi,
Bij ons op stal zijn vanaf gisteren allemaal opgezwollen neuzen. Er komt snot uit de neus omdat het van binnen ook is opgezwollen volgens de DA. Bij sommige werd het minder en kwamen er allemaal losse vellen op de neus en begon het vel te scheuren.
Het kan niet van de brokken zijn, want sommige paarden kregen geen brok. maar muesli. Ook van het stro kan het niet zijn, er staan er ook op krullen/koolzaadstro.
Het hooi zou kunnen hoewel de paarden die kuilgras krijgen er ook last van hebben. We denken aan haartjes van processierupsen in het gras waarvan het kuil en hooi is gemaakt.
Het ene paard heeft het erger dan het andere.
Er zijn dikke onder en bovenlippen en neusgaten ( met snot).
De DA is al geweest en hij weet het ook niet.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn??
Wij zijn ten einde raad.

ellepel

Re: Opgezwollen neuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 16:58

er is een plant die dat veroorzaakt.
dan worden ze allergisch voor zonlicht!!

verbranden opgezette delen, ja klopt allemaal hoor, ze hebben van die plant gegeten, precieze behandeling weten ze in Utrecht wel.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:08

Klopt, ken het ook! Ik weet alleen niet meer zou gauw hoe het heet en wat je het beste kunt doen. Ja, ok, een ding wel:
Uit het zonlicht houden, maar dat hadden jullie zelf ook vast al bedacht.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:37

ik heb zoiets idd 2 keergezien een paar jaar geleden.
hele dikke neus en daardoor kregen ze het heel erg benauwd.
beide paarden kwamen net van de wei af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:36

ik moest even zoeken op internet hoor, wist zo niet meer welke plant t nou was....

Is de Reuzebereklauw giftig?
Als de huid in contact komt met het sap van deze plant, dan kunnen er na 24 uur of later huidletsels ontstaan, althans indien de huid nadien werd blootgesteld aan UV stralen (zon of zonnebank).

Deze fototoxische reactie wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van furocoumarinen in alle delen van de plant die geactiveerd worden onder invloed van licht. De letsels kunnen de vorm aannemen van roodheid met plaatselijke zwelling en kleine blaasjes, maar bijna steeds vormen er zich grote blaren die één à twee dagen nodig hebben om tot volle ontwikkeling te komen. De letsels kunnen er uitzien als echte brandwonden. Later ontstaat ter plaatse vaak een restpigmentatie.

Andere planten kunnen eveneens fototoxische eigenschappen hebben en geven soms problemen.

We vermelden bijvoorbeeld andere bereklauwsoorten (Heracleum sphondyllium en andere), brandpastinaak (Pastinaca sativa subsp. urens), selderij (Apium graveolens), akkerscherm (Ammi), lavas (Levisticum officinale), peterselie (Petroselinum crispum), bergamotcitroen (Citrus aurantium subspecies bergamia), wijnruit (Ruta graveolens) en Sint-Janskruid (Hypericum perforatum)....

spit je hele weiland dus door, want d'r moet wel iets staan waar ze t van krijgen kunnen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:01

Ter aanvulling op Ellepel:
Overgevoeligheid voor licht wordt voornamelijk in verband gebracht met een niet goed functionerende lever. Een leverbeschadiging kan worden veroorzaakt door
* sint Janskruid
* Jacobskruiskruid
* zware metalen (in de bodem en dus ook in alle planten erop!)
* toxische schimmels

Kortom, ik zou er zo snel mogelijk een DA bij halen en hem/haar het bloed laten onderzoeken. Het kan natuurlijk van een bereklauw-achtige komen, maar mocht het wel met de lever te maken hebben, dan kun je er beter snel bij zijn.

Heel veel succes!
*

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:15

ik denk dat jullie het toch over iets anders hebben dan ik.
die paarden die ik gezien heb, hadden echt een toeter van een neus,konden bijna geen adem meer halen doordat de neus zo dik was geworden dat de luchtwegen dicht zaten.