M'n jaarling staat met droes in de opfok! (noord holland)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shemar

M'n jaarling staat met droes in de opfok! (noord holland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:08

Werd vanmorgen gebeld dat er voor de zekerheid misschien een dierenarts moest komen kijken voor m'n fjordje want hij had een bult in z'n nek. Misschien was het wel droes.

Ben dus net meteen maar even die kant op gereden, paardjes stonden gewoon in de wei. Maar geen reaktie van mijn arme mannetje, kom ik bij hem is er net een abces opengebroken bij zijn kaak! Kijk even naar z'n buik, zit helemaal onder de bulten niet normaal meer. Z'n achterbenen zijn megadik en hij kan er amper op staan.

Hoezo misschien is het wel droes!

Wat een sukkels, je zou toch denken dat iemand die zoveel paarden heeft lopen wel zou weten wat droes is.

Een paar van de andere hengstjes hadden ook al opengebroken abcessen.

Ik kom er om de paar weken om hem te controleren, was nu wat langer weggebleven omdat het goed met hem ging. Er staat wel sinds twee weken een nieuw hengstje bij, weet niet waar hij vandaan komt maar ik denk dat hij een "leuke verrassing" meegenomen heeft.

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en ben benieuwd wat ik allemaal moet doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken.
Nadeel is natuurlijk weer dat hij op de wei staat en je daar niet veel uit kan halen.

Morgen komt de dierenarts, ben benieuwd wat hij er van zegt.

O ja, voor degene die ook een paardje in de buurt hebben staan, hij staat in [color=#FF4040]Zunderdorp[/color]. Ik denk niet dat de eigenaar de stallen waar ook gewoon pensiongasten staan zal afsluiten.

Xox

Re: M'n jaarling staat met droes in de opfok! (noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:52

Hoi

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn veulen. Daar hadden ze het ook niet herkedn. Ik heb hem gelijk mee naar huis genomen en op stal gezet en het andere paard daarvoor ergens anders heen gebracht. Bij de onze is het abces naar binnen geknapt en heeft een liteken op het hart veroorzaakt. ze heeft bijna 3 maanden antibiotica moeten hebben voordat ze zich eindelijk beter ging voelen. Meestal als het abces open geknapt is gaat de koort weg en heelt het vanzelf. Heel veel succes. Ik zou touwens proberen het paard van de anderen weg te halen zodat je de genezing beter in de gaten kunt houden. Geef het paard slobber te eten want het paard heeft zeker ook wat moeite met eten.

ludiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:01

mijn allereerste pony had het ook, opgezette klieren, zo groot dat het leek alsof hij duive-eieren in z'n keel had zitten, bij hem is het niet naar binnen geslagen maar ook niet doorgebroken, wel had hij dat er geel/groen snot uit de neus liep, hij voelde zich dus duidelijk niet lekker, dat was ook bij een boer waar hij toendertijd stond, daar stond ook nog een ander paard, waar het wel was doorgebroken, gele rommel liep hem uit de keel, t halster hing er ook zo heerlijk in te schuren, boer deed er niks aan, totdat er iemand was die het halster toen maar heeft afgedaan, was toen kon het genezen, en was hij weer snel op de been,, en wat Xox ook zegt, slobber geven, en als ze dat niet lusten of je hebt het niet in huis?> eventjes de biks weken in water, dan is het ook makkelijker te kauwen, hopelijk is het snel weer over,

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 19:03

Heb hem net gebeld, maar volgens hem is het echt geen droes. Want hij heeft niet gezien dat ze verkouden of zo zijn geweest, weet alleen geen andere ziekte waar alle paarden abcessen van in hun keel krijgen.

Ik had hem het liefste ook meteen ingeladen hij is zo zielig, maar ik heb zomer's alleen een weiland en daar staan mijn andere pony's ook allemaal nog op.

Havik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:04

Hoi Shemar dat is echt K** zeg. Ik hoop dat hij snel weer beter is. Bij wie sta jij eigenlijk in zunderdorp bij Geejee zeker?.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:35

bij droes hoeft een paard geen neusuitvloeing te hebben. Meestal wel, maar het kan voorkomen dat er geen neusuitvloeing is.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 22:28

Ze kunnen droes beter als veulen hebben dan als volwassen. Veel brengen expres hun veulen/jaarling bij een stal waar droes heerst. Ze zijn dan voor hun hele leven tegen bestand.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:29

Ja precies, bij ons hebben ze ook het hele zooitje bij elkaar gezet. Rick heeft er 4 dagen last van gehad daarna was het over. Nu hoef ik iig niet meer bang te zijn..

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:54

ja ik zou inderdaad mijn veulen daar zo snel mogelijk weghalen als hij droes heeft.
kan je het mooi door heel nederland verspreiden.
nee natuurlijk niet daar laten staan de hele zaak afsluiten geen paard of veulen meer op of af voeren. wil de eigenaar van de pensionstal dat niet dan melding maken bij de gezondheids dienst voor dieren.
maar vooral niemand meer toelaten op het terrein die daar niets te zoeken hebben .
maar ik zou eerst eens aan de dierenarts vragen of het wel droes is want je kan ook paniek zaaien om niets en is hij gebeten door een horzel en is dat gaan ontsteken.
maar als het wel droes goed bij je dierenarts informeren wat je nu allemaal moet doen en wat de pensionhouder moet doen.
droes is heel besmettelijk en dat kan je alleen isoleren door je paard niet te verplaatsen

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 14:23

De dierenarts is er gisteren bij geweest, het is dus wel degelijk droes.
Django heeft pijnstillers gekregen voor z'n achterbenen want hij kon er amper nog op staan zo'n last had hij er van. (leuk gedachte dat er mensen zijn die hun paard express droes laten krijgen).

De bulten op z'n buik worden al wat minder en de plekken in z'n nek heb ik goed uitgespoeld en ingesmeerd met trekzalf.

Ze moeten nu allemaal uitzieken en ze zullen het alle 7 wel krijgen want de rest zit ook onder de dikke bulten.

Ik ga nu 's morgens naar ze toe en ga via een plank over de sloot zodat ik niet over het erf hoef. De eigenaar komt zelf niet meer in de wei zegt ie om de rest niet aan te steken. Heb de waterbak maar weer gevuld die beesten vliegen me onderhand aan voor een slokje water, daar komt hij dus ook niet voor denk ik. Lekker dan als je met hoge koorts staat en er is geen water. Maar ze mogen het van de week weer zelf doen, want als het beter gaat met Django ga ik het weiland ook niet meer in. (heb nog meer ponys die daar niet staan, dus als het niet nodig is neem ik het risico niet).

Gelukkig gaat het met Django al weer wat beter en ik hoop dat de rest van de paarden zich er ook goed doorheen slaan.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:02

Tjonge wat een ellende. Ik wist wel dat het vermoeden er was van droes maar ik was er afgelopen vrijdag en toen kon ik nog niets ontdekken aan het betreffende koppeltje.

Wij hebben die vrijdag onze 3 jarige ruin opgehaald die daar ook staat en moesten door dat koppel heen. Er is geen contact geweest maar toch is het geen prettig idee, want de ruin staat nu bij ons op stal, wel apart in een buitenbox waar hij geen contact heeft met anderen, maar toch.

En in Zunderdorp hebben we ook nog een 3 jarige ruin en 2 jarige hengst lopen. Duimen dus maar dat het niet over zijn land verspreid.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:20

Wat raar van die boer dat hij dan zelf niet even de dierenarts belt.
Zo ik wel doen als ik paarden van iemand anders had staan en ik verstouwde het niet.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:46

piggeljay schreef:
ja ik zou inderdaad mijn veulen daar zo snel mogelijk weghalen als hij droes heeft.
kan je het mooi door heel nederland verspreiden.
nee natuurlijk niet daar laten staan de hele zaak afsluiten geen paard of veulen meer op of af voeren. wil de eigenaar van de pensionstal dat niet dan melding maken bij de gezondheids dienst voor dieren.
maar vooral niemand meer toelaten op het terrein die daar niets te zoeken hebben .
maar ik zou eerst eens aan de dierenarts vragen of het wel droes is want je kan ook paniek zaaien om niets en is hij gebeten door een horzel en is dat gaan ontsteken.
maar als het wel droes goed bij je dierenarts informeren wat je nu allemaal moet doen en wat de pensionhouder moet doen.
droes is heel besmettelijk en dat kan je alleen isoleren door je paard niet te verplaatsen

Ik bedoel met weghalen, ind etrailer zetten en rechtstreeks naar huis en de trailer ontsmetten en ook je kleding enz.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 00:22

Citaat:
Wat raar van die boer dat hij dan zelf niet even de dierenarts belt.
Zo ik wel doen als ik paarden van iemand anders had staan en ik verstouwde het niet

Doet hij ook wel, maar wel in overleg met de eigenaar. Of het moet een spoedgeval zijn.

*ponymens, de hengsten hebben er niet echt snotterig bijgestaan dus dat scheelt, maar er waren er ook al bij waar de boel al uitgeetterd was ik moet echt goed kijken welke het nu wel of niet al hebben gehad. Hopen dat je ruin niks opgelopen heeft.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 08:18

shemar schreef:
(leuk gedachte dat er mensen zijn die hun paard express droes laten krijgen).

Ik heb liever dat hij het als veulen krijgt en er binnen 4 dagen vanaf is, dan dat hij volwassen is en er misschien veel slechter vanaf komt.

Maar hij was toen de eerste die het kreeg, en ik ben alleen maar blij dat hij er nu vanaf is.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:58

Onze paarden hebben ook wel eens droes gehad en dan lieten we ze bewust allemaal bij elkaar lopen zodat ze het allemaal krijgen. De plek goed insmeren met zwarte zalf zodat het niet naar binnen slaat en ze zijn er in een keer allemaal vanaf.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:05

Wees blij dat hij het nu krijgt (en dat het naar buiten is open geklapt, naar binnen geslagen droes is velen malen erger), nu hij nog jong is, Joey heeft het afgelopen jaar gehad, hij is nu 14jr, maar hij had het stukken moeilijker dan de jongere paarden.
Als de bult al is open gesprongen moet je proberen de plek zo schoon mogelijk te houden, verder kan je er weinig aan doen.

Droes kan idd meegenomen zijn door een ander paard, maar het kan ook 'in de lucht hangen'....

Beterschap voor je paardje!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 18:05

sorry Xox dat ik het zeg maar in Nederland is het bij de wet verboden om met dieren die een besmettelijke ziekte hebben te gaan rondreizen ook al ga je er mee naar je eigen stal.
een paard met droes of die op een stal staat met droes moet daar blijven tot de ziekte is uitgeziekt.
ga je er mee reizen dan breng je de bacterie wel door het hele gebied heen, een vlieg kan het over brengen. en de bacterie zelf verplaats zich ook door de lucht.
dus altijd je paard daar laten het liefst hem weg houden van de gezonde paarden. en afwachten tot de droes over is.
ik maak me daar heel erg boos over, sorry, dankzij zo'n nitwitz die wel haar paard wel bij een manege weg haalde heeft zij bij ons ooit een hele streek besmet met droes.
achteraf zei ze ja ik vond het zo zielig voor mijn paard dat hij apart kwam te staan op de manege dus heb ik hem daar maar weg gehaald en ik dacht als ik mijn mond nou maar houd tegen iedereen dat ik droes heb merken ze het misschien niet.
nou dank je wel we hebben het dus wel gemerkt

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 19:54

juist paard laten staan waar hij staat, de droes heerst daar al, en is vervoeren is dan echt niet slim, je hebt alleen maar kans het verder te verspreiden, en je paardje heeft het toch al, of hij het nou thuis heeft of daar, de droes blijft even erg.

Havik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 06:01

zeg waar heest het nu eigenlijk in zunderdorp??!! ik sta daar ook in de buurt, wil het ff weten.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 09:58

Ben net weer terug en het is niet best met hem

Nu zijn z'n voorbenen ook megadik, het bloed komt er uit, z'n sokken zijn helemaal rood gekleurd. Z'n balzak lijkt wel een voetbal en z'n zaakie is niet meer te herkennen het lijkt net een stuk olifanteslurf. Allemaal erg pijnlijk denk ik, vooral als er ook nog eens van die prikbeesten op gaan zitten.

Op z'n zij zitten nu ook kale bloederige plekjes, kan er ook nog wel bij.

Tja en hij kan niet van het weiland af, dus hoe ga ik dit verzorgen?

Sorry voor degene die z'n paardjes express droes laten krijgen, maar dat zou ik dus alleen doen als ik zeker wist dat dit dus niet kon gebeuren!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:01

Dat is niet zo leuk zeg

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:28

Hoi! Mijn merrie had vorig jaar ook droes. Heb niets doorgehad, ze verloor wel wat gewicht maar heb er gewoon op gereden. Had haar naar de hengstenhouder gebracht om haar te laten isemineren, daar heeft ze het waarschijnlijk opgepikt. Pas bij de eerste scan, had ze een bultje onder haar kaak en bij de hengstenhouder vermoeden ze droes. Daarom kon ik haar ook niet drachtig krijgen. Hij bood aan om haar bij een aantal paarden van hem in de wei te zetten in the middle of nowhere. Heb haar daar diezelfde dag nog heengebracht en haar daar 8 weken laten lopen. Ben maar 3 x wezen kijken. We hebben het gewoon op zijn beloop laten gaan en na die 8 weken kon je er niets meer van zien. Ze was alleen iets afgevallen. Zo zie je maar weer dat het ook goed kan aflopen. Groetjes Brennie

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 10:45

pfff meis. vervelend zeg. Weet wat het is. Heb je de DA al gebeld. Want nu moet hij antibiotica krijgen. Die van mij heeft er ook nog pijn aanvallen bij gehad. Heel veel succes. je mag altijd PBen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 11:26

Hoe jonger ze droes krijgen hoe sneller de genezing, minder complicaties en last ze er van hebben.

Ik zou mijn Anda veulen zo in een groep zetten waar droes is. Hij kan het maar gehad hebben. Hij krijgt het niet meer, dus hoef ik ook niet meer bang te zijn als hij op een stal zou staan waar ineens droes zou heersen.

Daarom zetten veel fokkers hun veulen/jaarling bij paarden die droes hebben.