Eigenaren van zomereczeempaarden opgelet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Eigenaren van zomereczeempaarden opgelet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 19:36

Al jaren ben ik net als velen van jullie aan het klungelen met paarden met zomereczeem en nog nooit heb ik de oplossing gevonden, tot dit seizoen! Het is een lang verhaal, maar zeker de moeite waard om te lezen!

Ik heb momenteel een Fjord met zomereczeem en heb hiervoor een Welsh K met zomereczeem gehad die ik reeds heb verkocht. Met zowel de Welsh als de Fjord heb ik vele soorten behandelingen doorlopen (ik durf nog net niet te zeggen alles). Ik heb allerlei smeerseltjes geprobeerd, maar ook op stal zetten, hele dagen buiten laten, vliegendekens, ik heb alles geprobeerd en niets hielp. Zelfs een kuur van dhr. Taal (zoals op dit forum vaker bediscussieerd is, heb ik geprobeerd zonder resultaat. Ik had eigenlijk de moed al min of meer opgegeven en ben dit 'eczeemseizoen' met grote vrezen tegemoet gegaan. Afgelopen winter ben ik aan het piekeren gegaan, heb veel gelezen over zomereczeem en ook de gedachtengang van dhr. Taal heb ik er nog maar eens bij gehaald.
Ik kwam tot de volgende conclusies:
1. Afvoer van afvalstoffen speelt een grote rol
2. Invloed van zonlicht en temperatuur speelt ook een rol
3. Hoeveelheid van opname toxische stoffen speelt ook mee.

Mijn Fjord stond 4-6 uur per dag in een bemeste weide, de rest van de dag op een kaal stuk grond. 's Avonds kreeg ze een flinke plak hooi en daarnaast nog 2 kilo onderhoudsbrok. Ze was tot eind vorig jaar te dik.
Mijn conclusie was: te dik is niet goed, er stapelen zich stoffen op in het lichaam die er niet horen (toxische stoffen). Onder invloed van zonlicht en dus stijgende temperatuur gaan ze jeuk veroorzaken, waardoor het paard gaat scheuren.

Ik heb daarom het volgende gedaan:
1. Mijn Fjord komt niet meer in het gras, enkel nog op een schrale grond.
2. Gestart met D-tox (middel van de paardendrogist), 1x per dag krijgt ze de voorgeschreven dosering opgelost in appelmoes toegediend. D-tox bindt de toxische stoffen in het bloed en zorgt voor een snelle afvoer.
3. Mijn paard is op dieet gezet en is nu goed op gewicht, krijgt een normale hoeveelheid krachtvoer (1 kilo per dag) en verder 2x per dag een plak natuurhooi.

Mijn Fjord is helemaal vrij van al het gejeuk!! Bekenden en vrienden die ook paarden met zomereczeem hebben, zijn dit seizoen op dezelfde manier te werk gegaan en ook hun paarden zijn vrij van jeuk en geschuur! Mijn Fjord heeft er nog nooit zo goed uitgezien, het seizoen is nog niet voorbij, maar ik ben er van de volle 100% van overtuigd dat het dit jaar goed gaat. Normaalgesproken begon ze al in april te schuren en dat ging door tot soms eind september. Ze probeert nu niet eens te schuren en zit happy in haar vel.

Ik weet zeker dat dit de formule is voor heel veel eczeempaarden en ben benieuwd naar de wijze waarop jullie je eczeempaarden onderhouden (dus wat voer je, staan ze in de wei, zijn ze goed op gewicht, krijgen ze voldoende beweging etc.)
Bovendien zijn er geen hoge kosten door smeerseltjes of dure medicijnen. Het enige wat ik aan kosten heb is een emmer D-tox van €118,- per jaar (geven van april/mei t/m september).
Ik ben geen professioneel dierenarts o.i.d. maar ben uit pure wanhoop op zoek gegaan naar een manier om mijn paard eczeemvrij te krijgen en ik hoop dat ik ook op deze manier andere eczeempaarden en eigenaren van deze narigheid af kan helpen.

HCRanch

Re: Eigenaren van zomereczeempaarden opgelet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 08:32

wat goed zeg dat je er zo in verdiept hebt.

ben er van overtuigd dat je bij het goeie eind zit. Er wordt wel gezegd dat het komt door een allergiesche reactie, maar dan krijg je waarschijnlijk dus gifstof op gifstof, wat het lichaam niet meer kan werken.

Succes!!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 08:50

echt goed dat je fjord niet meer schuurt enzo!
ik wou dat mijn verzorgpshet dat niet meer deed (daar door heeft ze nu een hele grote wond!!)
maar wij gebruiken fenonolf (eerst heette dat Horzel) het helpt heel goed ze heeft bijna geen last meer van jeuk, daarvoor had de eigenaar ook allerlei spulletjes gezocht om het tegen te gaan want vorig jaar moest ze der manen afknippen. we hadden ook eerst een vliegendeken (nog steeds eigenlijk) maar die schuurde ze steeds af (tja een eigenwijze shet ) ze staat nu dag en nacht op het land en er is nog best wel veel gras, maar zij heeft nu een afgezet stuk dat al bijna kaal is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:00

bij ons staat een welsh pony die ook last heeft van zomereczeem, hij is bijna altijd te dik en staat dan ook bijna altijd op een kampje enz... alleen ik weet niet waar hij van groeit.. maar hij blijft dik
voor hem is uiteindelijk een vliegendeken gekocht, omdat we ook bijna alles al geprobeerd hebben... alleen dit nog niet!
hoop dat het bij hem ook gaat werken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:59

dat D-tox heb ik ook al vaak aan zitten denken om dat aan m'n pony te gaan geven.

wat er allemaal beschreven word ga ik helemaal 100% in mee, ik zie ook dat mijn pony op net nieuw jong gras meteen reacties krijgt in zijn manen, staat hij op schraal land heeft hij bijna nergens last van

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:00

ALs ik goed na ga kan het wel kloppen bij ons hebben er ook een aantal zomer eczeem en die paarden/pony's zijn niet echt aan de magere kant die zijn toch wel dik.

Maarja wat is dik bij veel mensen is dat weer heel anders als bij iemand anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:25

even een uitzondering:

toen mijn pony echt heel erg dik was maar nog in leeuwarden stond, schuurde hij niet..

nu is hij mooi op gewicht,staat in drenth en schuurd wel....
maar hij kan de voeding uit nieuw jong gras gewoon niet kwijt...

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:42

De pony van m'n zus schuurt ook enorm veel tot bloedens toe!
Dit jaar heb ik van m'n dierenarts een product gekocht dat ik via haar kan verkrijgen (de juiste naam zal ik nog eens neerzetten) en ik moet zeggen dat het heel goed helpt als je het echt elke dag opsmeert
Je gebruikt per jaar +/- 4 bussen per jaar en per bus is het tussen 10-20euro (moet ik nogis juist nagaan)
Het komt van een fabriek uit de belgische ardennen
Bingo schuurt echt minder dan vorig jaar! MAAR za staat 24/24uur op de wei, krijgt af en toe hooi en geen extra brokken, werkt +/- 2 tot 3uur in de week, niet heel intensief. Conditie moet ze ook nog opbouwen.
Ze moet dringend vermageren! Maar wegens verhuis, ... hebben we nog geen stroomdraad op de weide en kunnen we geen braakliggend stukje afmaken. (Ze loopt door alles heen als er geen stroom op staat)
Ook op stal zet ik ze niet vast want dat breekt ze toch alleen maar af.

Volgende zomer gaan we:
-Een stukje afmaken met weinig tot geen gras
-zal ze veel hooi krijgen, maar geen brokken (dieet op aanraden van m'n dierenarts)
-zal ze intensiever werken 5 tot 6dagen v/d 7
-Zal ze 1/2uur tot 1uur per dag op de grote weide mogen om wat te grazen, vrijlopen
-gaan we vroeger beginnen met het smeren van dat product.
-...
Dit allemaal met de hoop dat ze minder gaat schuren tot niet meer schuren

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:15