Al jaren ben ik net als velen van jullie aan het klungelen met paarden met zomereczeem en nog nooit heb ik de oplossing gevonden, tot dit seizoen! Het is een lang verhaal, maar zeker de moeite waard om te lezen!
Ik heb momenteel een Fjord met zomereczeem en heb hiervoor een Welsh K met zomereczeem gehad die ik reeds heb verkocht. Met zowel de Welsh als de Fjord heb ik vele soorten behandelingen doorlopen (ik durf nog net niet te zeggen alles). Ik heb allerlei smeerseltjes geprobeerd, maar ook op stal zetten, hele dagen buiten laten, vliegendekens, ik heb alles geprobeerd en niets hielp. Zelfs een kuur van dhr. Taal (zoals op dit forum vaker bediscussieerd is, heb ik geprobeerd zonder resultaat. Ik had eigenlijk de moed al min of meer opgegeven en ben dit 'eczeemseizoen' met grote vrezen tegemoet gegaan. Afgelopen winter ben ik aan het piekeren gegaan, heb veel gelezen over zomereczeem en ook de gedachtengang van dhr. Taal heb ik er nog maar eens bij gehaald.
Ik kwam tot de volgende conclusies:
1. Afvoer van afvalstoffen speelt een grote rol
2. Invloed van zonlicht en temperatuur speelt ook een rol
3. Hoeveelheid van opname toxische stoffen speelt ook mee.
Mijn Fjord stond 4-6 uur per dag in een bemeste weide, de rest van de dag op een kaal stuk grond. 's Avonds kreeg ze een flinke plak hooi en daarnaast nog 2 kilo onderhoudsbrok. Ze was tot eind vorig jaar te dik.
Mijn conclusie was: te dik is niet goed, er stapelen zich stoffen op in het lichaam die er niet horen (toxische stoffen). Onder invloed van zonlicht en dus stijgende temperatuur gaan ze jeuk veroorzaken, waardoor het paard gaat scheuren.
Ik heb daarom het volgende gedaan:
1. Mijn Fjord komt niet meer in het gras, enkel nog op een schrale grond.
2. Gestart met D-tox (middel van de paardendrogist), 1x per dag krijgt ze de voorgeschreven dosering opgelost in appelmoes toegediend. D-tox bindt de toxische stoffen in het bloed en zorgt voor een snelle afvoer.
3. Mijn paard is op dieet gezet en is nu goed op gewicht, krijgt een normale hoeveelheid krachtvoer (1 kilo per dag) en verder 2x per dag een plak natuurhooi.
Mijn Fjord is helemaal vrij van al het gejeuk!! Bekenden en vrienden die ook paarden met zomereczeem hebben, zijn dit seizoen op dezelfde manier te werk gegaan en ook hun paarden zijn vrij van jeuk en geschuur! Mijn Fjord heeft er nog nooit zo goed uitgezien, het seizoen is nog niet voorbij, maar ik ben er van de volle 100% van overtuigd dat het dit jaar goed gaat. Normaalgesproken begon ze al in april te schuren en dat ging door tot soms eind september. Ze probeert nu niet eens te schuren en zit happy in haar vel.
Ik weet zeker dat dit de formule is voor heel veel eczeempaarden en ben benieuwd naar de wijze waarop jullie je eczeempaarden onderhouden (dus wat voer je, staan ze in de wei, zijn ze goed op gewicht, krijgen ze voldoende beweging etc.)
Bovendien zijn er geen hoge kosten door smeerseltjes of dure medicijnen. Het enige wat ik aan kosten heb is een emmer D-tox van €118,- per jaar (geven van april/mei t/m september).
Ik ben geen professioneel dierenarts o.i.d. maar ben uit pure wanhoop op zoek gegaan naar een manier om mijn paard eczeemvrij te krijgen en ik hoop dat ik ook op deze manier andere eczeempaarden en eigenaren van deze narigheid af kan helpen.