Spierbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 22:51

Wie kan mij iets meer over het feit spierbevangen vertellen?
Wat de oorzaak is, de kenmerken, de gevolgen, de oplossing etc etc.

Alvast bedankt...

Angela

Re: Spierbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:57

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 16:44

Hoi,
Ik heb ook een paard dat zeer gevoelig is voor spierbevangenheid. Het is een kruising engels volbloed/arabisch volbloed.
Als een paard spierbevangen is verzuren zijn spieren. Dit merk je doordat hij gevoelig is op zijn rug, bij zijn schouders en zijn bilspieren e.d.
Ook als je wilt gaan lopen dan merk je dat hij op een gegeven moment niet meer wegkomt met zijn achterbenen. Ook gaan ze veel plassen en die kleur is donkerrood.
Het kan er soms op lijken dat je paard koliek heeft.
Je heb een acute spierbevangenheid en een chronische spierbevangenheid.

Acute spierbevangenheid: Maandagziekte. Het ontstaat nadat een dier 1 vrije dag heeft gehad maar wel zijn normale aantal voer heeft gekregen. Deze energie raken ze niet kwijt en kan kristalvorming op de spieren veroorzaken, waardoor deze verzuren.
Elektolytentekorten door het dieet kunnen eveneens een oorzaak zijn. Elektrolyten zijn onmisbaar voor het functioneren van spieren.

Chronische spierbevangenheid: dit kan je opsplitsen in 2 subtypen
Rer ( Recurrent Exertional Rhabdomyolosis ), dit is erfelijk en komt voor bij engels volbloeden en arabisch volbloeden. 5% van de volbloeden heeft dit, en is voornamelijk bij merries zichtbaar. Het lijkt erop dat naast een granenrijk dieet, ook opwinding en zenuwen deze vorm oproepen.

PSSM ( Polysaccharide Storage Myopathy ), is ook erfelijk. Deze vorm ontstaat door een extreme opslag van koolhydraten in de spiervezels.
Dit komt bij veel quarter horses, warmbloeden en volbloeden voor.
Rust roept het op doordat dan veel koolhydraten in de spieren kunnen worden opgeslagen. ( zie ook acute vorm ).

Voeradvies: bij RER: Zetmeelniveau laag houden. Geef weinig granen i.v.m het vrijkomen van zetmeel en suikers. Geef wel vezelrijkvoer met een hoog oliegehalte. Vermijd opwinding en stress.

Voeradvies: bij PSSM: Voorkom opslag van koolhydraten door korte rustperiodes te geven en geef een vezelrijk dieet. Dieren die werken mogen een dieet met een hoog vezelgehalte met olie, en dus een laag zetmeel en suiker gehalte. Pas op met gras, dat is nl rijk aan suikers.

Acute spierbevangenheid kan je voorkomen door goed het eten in de gaten te houden. Dus bij rust voer terugschroeven!.

Nog enkele tips:
A) Houd het ruwvoergehalte t.o.z van de inspanningen zo hoog mogelijk.
B) Gebruik voer dat gebasseerd is op vezels en olie met een laag zetmeel gehalte.
C) Beperk de opname van granen, want deze hebben een hoog zetmeel gehalte en bevatten weinig mineralen en vitaminen.
D) Vergroot eerst het hoeveelheid werk voordat je meer voer geeft, zo verklein je de opslag van koolhydraten. Dus eerst weer opbouwen en daar het voer aan aanpassen.
E ) Beperk het krachtvoer tot 50% minder van het normale dieet, tijdens rustdagen.
F ) zorg voor een goede warming up en cooling down, en houd de spieren warm op stal.
G ) Haal het paard zo vaak mogelijk uit stal.

Vaak wordt er bij een paard wat spierbevangen is Vitamine E met Selenium gegeven.
Let op bij selenium, aan krachtvoer wordt dit vaak toegevoegt.
Paarden hebben behoeften aan 0,15mg selenium per kilo voer.
Selenium is een sporenelement die bij een lage overdosering van 10 keer schadelijk is.
Vergiftigings veschijnselen zijn: uitvallen van manen en staarthaar, afbrokkelen van de hoef, kreupelheid en misvorming van de beenderen bij veulens.
Dus als je paard gezond is, en je voert normaal hoef je dit niet als preventie te bij te geven. Als hij spierbevangen is, is het heel goed voor het herstel van de spieren.

Het opbouwen met een paard wat spierbevangen is geweest, moet geleidelijk aan gebeuren. Stel een schema op met je veearts.

Om aan te tonen dat een paard spierbevangen is moet je bloed laten prikken, en ook om te kijken of het over is. Tevens worden dan de nieren e.d gecontroleerd om te kijken of er verdere beschadigingen zijn.

Het voer wat mijn paard krijgt is subli ponybrok, niet meer als 2 keer 3/4 per dag en 30 gram energiekernmix, na bv longeren aan de bijzet of dressuur. Als hij niks doet ( alleen maar paddock of wei ) dan krijgt hij 2 keer 0,5.
Hij krijgt wel af en toe slobber ( maar ook in mate i.v.m granen ), voor als extraatje. Verder mag hij geen suikerklontjes en appels. Wel krijgt hij peen en af en toe een boterham ( ook weer met mate ). Hij krijgt wel extra hooi, dat is gezond en goed als buikvulling. En een paardensnoepje krijgt hij ook wel hoor

Het is een superlang verhaal geworden maar ik hoop dat je er wat aan heb.
Voor vragen mag je pben.

Groetjes Pharlap.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 14:33

Allebei ontzettend bedankt, voor nu weet ik genoeg .

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:34

ik heb ook een fjord die net spierbevangen is geweest. Hier over heb ik verschillende toppics gehad waaronder deze

viewtopic.php?f=3&t=416455&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ik ben nu na 7 weken met de opbouw bezig met draven en het gaat heel goed. wil je meer info... dan PB me maar.

Is jouw paard spierbevangen???

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 23:52

Nee, gelukkig niet .
Zocht er alleen info over, en aangezien de zoekfunctie niet goed werkt...