Opgezet gehemelte blijft aanhouden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Opgezet gehemelte blijft aanhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 15:29

Al een tijd viel mij op dat mijn paard met rijden haar mond vaak opensperde. Ok mijn handen had ik toen nog niet zo stil als nu (en nog niet helemaal maar we komen er wel ). Ook at ze haar brok niet goed.

Ik de dierenarts erbij ze heeft wat kleine haakjes verwijderd gewoon onderhoud zeg maar. Alleen werd mij ook op haar gehemelte gewezen wat opgezwollen was. Ook boven haar ogen zat of zit wat vocht en haar klieren zijn dik (haar bloed is onderzocht dit was ok) al vanaf het begin van de winter. De dierenarts gaf mij de tip om of bitloos of met zacht bitje te gaan rijden en appelazijn te gaan geven.
Dit is denk ik 2 maanden geleden. Ik heb een dubbelgebroken trens gekocht en met longeren doe ik haar een kaptoom om. Het mond opensperren is zo goed als weg alleen niet als ze zenuwachtig is maar daar is het het typetje voor.

Maar nu eet ze haar brok nog steeds door het in en uit te spugen dus maak ik meestal slobber. Muesli gaat er ook beter in.
Hoe lang is normaal dat ze deze klachten houd?

ellepel

Re: Opgezet gehemelte blijft aanhouden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:03

dat noem je een hangend rooster

Een hangend rooster is een zwelling van het slijmvlies van de bovenkaak net achter de snijtanden.

Bij het wisselen van snijtanden is dit een normaal verschijnsel.
Soms echter hebben paarden dit ook terwijl er van wisselen geen sprake is.

In sommige gevallen veroorzaakt dit pijn bij het kauwen van vooral harde biks. Je ziet dan dat een paard wel zijn hooi of ander ruwvoer eet, maar moeite heeft met het verwerken van krachtvoer.
bij oudere paarden klopt het niet als ze dit hebben,Waarschijnlijk is hier sprake van een ander probleem, bijvoorbeeld lagendrukking, beschadiging door trauma van buitenaf of een ontsteking en zwelling samenhangend met de beschreven tandvleesontsteking, ten gevolge van een virale of bacteriële infectie.

Moeilijk te zeggen op afstand. Grondige inspectie van de mond is noodzakelijk. er kan een wond zitten of iets anders. soms komt het ook door gebrek aan bepaalde vitaminen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:04

ja die van mij heeft het ook.
Eet wel normaal.
Is niet overgevoelig in de mond.
Maar heeft wel een hangend rooster.
Binnekort komt de tandarts even langs.. (ze is al 8)
en ze had dit al toen ik haar kocht.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 22:37

Mijn paard is 13 heb haar in augustus een jaar. Weet alleen niet hoe lang haar gehemelte al dik is. De opgezette klieren heeft ze ook al een hele tijd. Toen ik haar net 4 dagen had is ze wel op de kliniek zwaar onder de antibiotica gezet ivm gewrichtsvloeistof wat uit haar been kwam lopen. Misschien heeft ze daar een klap van opgelopen?

Een infectie of vitaminengebrek kon het volgens de da niet wezen ze heeft haar bloed onderzocht. Volgens de da had het te maken met iets in het gebied van haar hoofd omdat daar de zwelling in haar mond zit, het vocht achter haar ogen en de klieren in haar nek achter haar kaak. Ik denk dat ik van de week even de da bel dan maar tuttig overkomen misschien. Vind het zo vaag dat die klieren zo blijven en van die mond heeft ze dus duidelijk last met eten. Met hooi, stro en gras zie je inderdaad dat ze dat wel goed eet.

Wil ze nu eindelijk ook wel weer eens aan het bit kunnen longeren omdat ik ze normaal gesproken 2 x per week bijgezet longeer om ze goed door haar rug te krijgen. Heb ook een aantal keren met touwhoofdstel gereden zonder bit maar dan krijg ik haar er ook niet goed door heen.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 08-07-05 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:42

als je paard een hangend rooster heeft(Q heeft het ook al jaaaren, ondanks tandarts 2x per jaar en alles) kan je gerust met bitje longeren, alleen vind ik een dubbelgebroken bit niet fijn om te longeren(notenkraker-effect) en enkel gebroken gaat niet, ook notenkraker effect en prikt erg snel in het hangend rooster, dus geb ruik ik een ongebroken bitje
geen stang oid, maar gewoon een simpel recht bitje, met normale bitringetjes aan de zijkant, heb zowel een rubberen(smeer ik voor gebruik randjes altijd ff in met vaseline want droog rubber schuurt) en een rvs ongebroken bitje heb ik ook

met een ongebroken bit weet je zeker dat je niet in het gehemeltje zal prikken, ook niet met het longeren dus gaat prima
met rijden vind ik hem zelf niet fijn, dan gebruik ik een robart bit, dubbelgebroken bustrens met plat tussenstukje

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 22:47

Oh dat is een goede tip van dat ongebroken bit voor het longeren. Met rijden zou ik zo'n bit nog niet durven maar met longeren moet het wel lukken.
Wel fijn om te horen dat het 'normaal'is dat dat gehemelte zo dik kan blijven. De da zei dat ik appelazijn moest gaan geven om de zwelling te doen afnemen maar dat lust ze niet en vroeg mij ook al af wat het nut is van zo'n supplement omdat ze het dan toch doorslikken meteen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:29

een ongebroken bitje vin dik stukken paardvriendelijker dan een gebroken of dubbel gebroken bit. Mijn paard heeft gewoon weinig ruimte in z'n mond en daar past niet eens iets gebrokens in, overigens ben ik een poosje geleden overgestapt op bitloos, een verademing voor paard en voor mij!

je zou jackie van Bokt eens kunnen benaderen, zij is paardentandarts en heeft een heel andere kijk op "hangend rooster"