Knie springt op slot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandybrandt

Knie springt op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:49

hallo allemaal,

de knie van mijn pony springt regelmatig op slot, ik hier al een x een d'arts bij gehad, maar volgens hem zou hij erover heen groeien.

Nou heb ik vrijdag(15/07) een afspraak bij een kliniek met de fysio en d'arts.

maar ik vroeg me af of jullie er ervaring mee hebben, of verhalen of tips?

groetjes Mandy en Nafaro

Imber

Re: Knie springt op slot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:50

Een paard van een vriendin van mij heeft een tijd hetzelfde gehad. Hij is toen op aangepast beslag gegaan, om het opslaan springen te voorkomen. Ook moest ze zijn achterhand wat extra gaan trainen geloof ik..

Hij staat inmiddels weer op gewone ijzers en is er inderdaad helemaal overheen gegroeid.

succes ermee!

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:53

Een hengst bij ons op stal heeft het ook, hij wordt ook apart beslagen en we hopen inderdaad dat het overgaat naarmate hij ouder wordt. Verder kun je er weinig aan doen.

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:54

ik bedoel natuurlijk op Slot springen..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:11

Ik heb hier nog van gehoord bij paarden wel bij mensen.

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 17:16

bedankt voor de reacties, de arts had het idd al over special beslag!

jullie horen nog van me! Groetjes

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:23

mijn pOny heeft het owk gehad de 1ste keer moest se andOre hOefijzerS maar daarna kreeg se het opeens nog een keer op mijn verjaardag maar toen had de dierenarts gesegt dat se geopereerd moest worden en dat ik toen 3 tot 6 maanden niet kon rijden ik baalde hier egt van. Maar die dag erna belde de dierenartS dat se gewOon een spuitjj kreeg met annebolen sOdat ik niet sO lang hOefde te w88 duSs tOen mOest ik gewOon elke dag rijden of andOrs wel lOngere dat is natuurlijk wel betOr dan dat se haar operere

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 08:40

mijn twee jarige ruin heeft het ook, het advies wat ik kreeg is inderdaad aangepast beslag (stijl binnendoor) en aangepaste training om de achterhand sterk te maken.

Gezien het feit dat hij pas 2 is en in een kudde loopt zie ik ijzers niet zitten. Ik laat hem wel stijl binnendoor bekappen, en ga met hem wandelen en fietsen om hem sterk te maken. Zwaar longeerwerk in mul zand werd ook aangeraden maar ik vind hem daar te jong voor dan krijg ik straks misschien weer andere problemen.

Ik was ook erg geschrokken, maar sprak laten iemand die bijna zijn levenlang met Friezen werkt.
Hij zij dat het bij die jonge paarden (dravers hebben het ook vaker en shetlanders hoor je het meeste bij) vaak voorkwam. Hij doet er zelfs niks aan en tegen de tijd dat ze beleerd mogen worden besteed hij eerst aandacht aan de achterhand totdat die dusdanig sterk is dat de bovenbeen spieren makkelijk de knieschijf heen en weer kan halen.

Ik kies er voor om nu al te beginnen en haal er ook een fysiotherapeut bij. Ik heb dit zelf vroeger ook aan mijn knie gehad. Echt heel zeer doet het niet maar uiteindelijk gaat et toch irriteren onder de knieschijf en je houding veranderd waardoor je weer rugproblemen of problemen onder in de bekken kan krijgen

Zullen we lkeaar op de hoogte houden???

sterkte groetjes Marion

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 14:50

ok dank jullie wel, ik moet dus vrijdag naard e kliniek waar ook de fysio en de dierenarts erbij komt.

ik ben in ieder geval erg blij met jullie positieve verhalen want ik maakte me toch wel zorgen!

waarschijnlijk zal hij toch ook special beslag krijgen, en ik hoop dat dit een hoop oplost.

moeten ze dasn altijd op die ijzers blijven staan of is het maar op een bepaalde leeftijd.

alvast bedankt voor jullie reacties, en ik moet het nog even afwachten tot vrijdag!

groetjes

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 13:25

Ik heb een minder verhaal voor je (helaas).

Mijn vorige pony had ook dat probleem.

Eerst op andere ijzers gezet, maar dat bleek absoluut niet te werken.
Toen besloten om hem te laten operen (dan snijden ze het kniebandje door, zodat er meer ruimte ontstaat).
Na de operatie 3 maanden op rust gestaan (alleen ongeveer 15 minuten stappen per dag).
Daarna begonnen met longeren, langzaam opbouwen en toen wilde ik weer gaan rijden, maar zijn knie had teveel geleden onder alle problemen. Hij had harstikke veel pijn zodra zijn been/knie belast werd.
Ik heb toen de beslissing genomen (zwaar) om hem in te laten slapen. Hij had er namelijk erg veel pijn aan.

Dus ook een minder leuk verhaal!
Maar in 9 van de 10 gevallen werkt ander beslag al heel erg goed. Ik had gewoon heel veel pech

Succes ermee!