HELP! Wie herkent dit bij hengstige merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

HELP! Wie herkent dit bij hengstige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:39

Hallo,

Mijn merrie heeft erg veel last van dr hengstigheid.
Vorig jaar heeft ze hierdoor waarschijnlijk ook 2 keer koliek gehad omdat de spijsvertering op dat moment niet helemaal lekker verloopt.
Ik heb begin van dit jaar een scan van dr eierstokken laten maken alleen het eitje was helaas net weg alleen er waren geen tumoren of iets te zien.
Ze krijgt nu homeopatische druppels en korrels die een beetje helpen met het regelen van de cyclus want ze is de hele winter hengstig geweest en soms zelfs om de 2 weken..
Alleen nou het probleem.. mijn paard wil amper lopen met hengstigheid maar met loslaten zie ik dus heel duidelijk dat dr achterhand als het ware verstijfd. Ze gebruikt hem gewoon niet goed waardoor ze ook niet lekker door dr rug heen loopt..
Herkent iemand dit? Zoja wat hebben jullie eraan gedaan?
Zou misschien een homeopaat of een osteopaat kunnen helpen??

Ik ben benieuwd!

Groetjes Ilona

Tal

Re: HELP! Wie herkent dit bij hengstige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:59

Mijn merrie was altijd ontzettend vervelend om te rijden als ze hengstig was. Ze zette haar rug 'bol'. Maakte haar buik 'hard'. Wilde soms geeneens normaal naar voren, alleen maar achteruit. Hield zich dus aan alle kanten vast en wilde niets. Ik had ook het idee dat ze dan pijn had. Gerrit Zomer kwam een keer bij ons op stal en hij deed ook mijn paard, dure kuur, hengstigheid hield weeeeeeken aan en ging nooit meer weg. Op een gegeven moment mijn gewone dierenarts erbij gehaald, hij heeft gekeken en zei dat ze licht ontstoken was omdat ze waarschijnlijk iets 'lucht zoog' van achteren. Ze is toen gedeeltelijk dichtgezet, en sindsdien had ze veel minder klachten door die hengstigheid. Na een aantal jaren (op een andere stal inmiddels), kwam een homeopaat (Jacobs) en zij heeft toen een kuur van fa Heel voorgeschreven om de hengstigheid helemaal te normaliseren. Dat werkte ook erg goed.
Mijn merrie is dus dichtgezet en heeft later een kuur gehad.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 21:45

Ok dank je wel.. en een osteopaat?? heeft iemand daar ervaring mee bij een hengstige merrie? Of kent iemand een goeie osteopaat die hier ervaring mee heeft?

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 08:18

Niemand verder ervaring met klachten bij hengstigheid?

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:01

nemo schreef:

Alle merries zijn plots heel braaf geworden

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:09

Ik heb mijn merrie ook door de osteopaat laten behandelen. Deze had ook erg veel last van der hengstigheid en ook ontzettend veel. Optie was zowiezo ook om een knikker in te laten brengen. Hierdoor denkt het lichaam dat deze drachtig is en niet meer hengstig wordt. Dit zou je probleem zowiezo oplossen.

Maarwat betreft de osteopaat. Mijn merrie der eierstokken waren geirriteerd en ontstoken. Deze kreeg diverse druppels hiervoor. Ook had ze last van haar nieren. \Deze druppels hebben super geholpen en ze is bijna nooit meer hengstig in tegenstelling tot daarvoor toen was ze het elke 2 weken.

Degene die mij geholpen heeft is anette de vogel

voor meer info pb maar

gr loes

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 15:29

ok bedankt voor je reactie. Ik ga aankomende week met de bronscure beginnen en misschien kijk ik nog voor een osteopaat..

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:37

Owww jawel hoor.. Ik ben in het bezit van een geweldige pismerrie.. om de 2 weken is mevrouw 8 a 10 dagen flink hengstig en niet vooruit te branden.. Zucht ik word er zo moe van. Ga binnekort kontakt opnemen met dierenarts voor misschien die knikker ingreep. /
Tenzij iemand betere dingen weet?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:15

Tal schreef:
nemo schreef:

Alle merries zijn plots heel braaf geworden

hahahaha, nee hoor maar de mijne heeft op het moment een veulen en gedraagt zich enigzins. ann is dus ook nogal lastig als ze hengstig is, al niet zo erg als die van nemo. ann weigert de dagen dat ze hengstig is gewoon te eten. is dan ook wat gevoeliger voor been maar niet echt stijf of zo (ik ben ernstig verwent, heb allemaal merries waar ik niets merk van de hengstigheid ).
ik heb er met een homeopaat over gesproken, en we willen nog even afwachten hoe het gaat als het veulen eraf is, maar word het weer hetzelfde verhaal, als voor het veulen, krijgt zij straks ook iets homeopatisch. wat dat precies gaat worden weet ik nog niet, dat zal dan in overleg met haar zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 14:55

ik heb de bronscure al gebruikt voor mijn ongelooflijke pismerrie. (die heeft het nog erger dan die van jou. Ze kan twee weken aaneengesloten hengstig zijn en dan een week niet en dan weer 2 weken wel) De bronscure helpt heel goed moet ik zeggen. het ergste is daardoor eraf. ik kan er gewoon weer mee rijden en ze is net als alle andere merries nog wel eens hengstig maar heel kort dus dat is niet erg. Nu is ze net behandeld door de ostheopaat (ik wist helemaal niet dat die ook iets aan de hengstighedi kon doen) maar die vertelde me dat de plekken waar ze een blokkade heeft precies te maken hebben met de eierstokken. het is nu een 2 weken geleden dat ze behandeld is en het is dus nog even afwachten of het ook echt werkt tegen de hengstigheid maar mijn merrie loopt nu echt helemaal super dus ik ben al heel ver tevreden. Als je wilt kan ik je wel op de hoogte houden van mijn ondervindingen voeg me dan even toe aan je msn als je die tenminste hebt dan kan je het me af en toe even vragen. (kirstenoosterhoff@hotmail.com) Ze is nu 1 keer hengstig geweest. dat was heftig maar het duurde maar 1 dag. (een dag ervoor een heel klein beetje en 1 dag erna een heel klein beetje.)
heel veel succes met je pismerrie ik weet hoe erg het kan zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:25

Ik wist niet dat er wat aan te doen was aan hele hengstige merries.
Maar wel heel erg super dat zo iets bestaat

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:06

Ik ben sinds maandag begonnen met bronscure dus ik hoop dat het gaat werken..

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:21

hoi ja heb er ook last van om de twee weken ,normaal is ze zuur maar met hengstigheid is ze weer heel aanhankelijk maar niet vooruit te branden ik denk dat dat komt omdat ze een paar keer gedekt is is dat bij jouw merrie ook ?

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 13:03

Nou met rijden heb ik er gelukkig minder last van dan met loslaten ofzo.. met loslaten is ze echt niet vooruit te branden.
De meeste paarden zijn erg aanhankelijk als ze hengstig zijn maar die van mij kan je maar beter met rust laten zowel paard als mens.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:48

ook paarden ?? de mijne wil juist naar paarden(mannelijk:P)toe

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:39

Hmmm, heb dus nu pas door dat je twee topics hebt geopend die eigenlijk over hetzelfde onderwerp gaat. De andere topic gaat over spierpijn, nu ik dit lees kan het best met elkaar te maken hebben.

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 21:41

Ja ik heb hier dus ook een beetje me twijfels over dat het misschien wel veroorzaakt word door de hengstigheid alleen nu is ze niet hengstig en toch heeft ze er nog last van..
Het verergert wel als ze hengstig is.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:52

Denk dat je het antwoord dus al gegeven hebt . Zoek iets om die henstigheid op te lossen en neem goed les. Succes!!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 11:20

Dank je en ik ben nu begonnen met bronscure en iets voor der spieren smeren maar ik laat denk ik troch even iemand ernaar kijken voor de zekerheid.. Dit zijn namelijk niet de enige problemen die ze heeft.