Drukplek in de oksel blijft probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Drukplek in de oksel blijft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:21

ca 2 maanden geleden ontdekte ik een verdikking bij jamaica's oksel, een week rust gegeven, dagelijks afgespoten, en na een week was ie weg. Een paar weken later zat ie er echter weer, dus weer hetzelfde behandelt.
Afgelopen 3 dagen is ze met een dressuurzadel gereden, omdat ik haar afgestaan had aan haar ex verzorgster ivm ponykamp (heb zelf een westernzadel)
en woensdag zag ik ineens dat het open was. Dus weer afgespoten en met betadine uit gedaan. Aan beide zadels zit een neopreen singel.

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet.
Ik haal altijd de benen naar voren na het opzadelen, dus daar kan het niet aan liggen

Armaris

Re: Drukplek in de oksel blijft probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:40

stef schreef:
ca 2 maanden geleden ontdekte ik een verdikking bij jamaica's oksel, een week rust gegeven, dagelijks afgespoten, en na een week was ie weg. Een paar weken later zat ie er echter weer, dus weer hetzelfde behandelt.
Afgelopen 3 dagen is ze met een dressuurzadel gereden, omdat ik haar afgestaan had aan haar ex verzorgster ivm ponykamp (heb zelf een westernzadel)
en woensdag zag ik ineens dat het open was. Dus weer afgespoten en met betadine uit gedaan. Aan beide zadels zit een neopreen singel.

Weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee moet.
Ik haal altijd de benen naar voren na het opzadelen, dus daar kan het niet aan liggen

Ik kan je niet helpen hierbij maar wou nog even iets zeggen over laatste zin
Pas er wel even mee op?Dit is gymnastiek voor het paard en als het paard dit niet gewoon is kan het problemen geven

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:33

Dit soort verwondingen kan komen doordat de singel niet lang genoeg is en de gesp daardoor te laag zit. Als het paard buigt prikt de gesp dus in de oksel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 16:25

de gesp zit absoluut niet in de oksel, en het been naar voren halen om de huid onder de singel strak te trekken heeft niks met gymnastiek te maken, maar zou eigenlijk gewoon iedereen moeten doen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:31

vaak wil verandering van stof ook helpen.
Dus misschien kun je eens leer ofzo proberen..
Dat ademt iets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:34

Ligt je zadel niet te ver naar voren, zodat de singel ook te ver naar voren komt?

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:36

Heb je je zadel misschien iets te ver naar voren?

De mijne dit soms in de zomer door het zweten, haar huid wordt dan in de oksel wat 'slecht' en dit heeft ook niets te maken met de singel. Dit heeft dan te maken met het zweten tijdens het rijden. Ik poets geen uren maar ze is altijd schoon en zeker waar het zadel en hoofdstel komt. Na het rijden zet ik de slang erop om het zweet weg te spoelen en als ik dit doe dan gaat het beter maar als het langere tijd erg warm is dan wordt haar oksel toch soms wat slechter en het enige is dan om iets minder intensief te rijden of een dag over te slaan om de huid wat rust te gunnen. Denk als het eenmaal echt kapot is, het lang kan duren voor het weer helemaal goed is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:53

Komt het wel van de singel?

Heeft ze ijzers onder? Dan kan het ook daar van komen als ze gaat liggen.

Anders misschien een schapenvachtje om je singel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:10

zulke wondjes zijn hardnekkig en komen steeds terug als je z eniet geod genoeg laat genezen, wij hadden een huifkarpaard die zoiets had van de binnensingel van het tuig, die hebben we zeker een jaar rust gegeven, geen tuig, geen zadel, dan komt er op die plek een geheel nieuwe huid, die steviger is en in dit geval ook onbehaard.
Nu loopt ze weer volop voor de huifkar en het probleem is nooit meer teruggekomen,.

Meer tijd geven om te genezen dus, is mijn advies!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:23

stef schreef:
de gesp zit absoluut niet in de oksel, en het been naar voren halen om de huid onder de singel strak te trekken heeft niks met gymnastiek te maken, maar zou eigenlijk gewoon iedereen moeten doen

is erg slecht voor het paard als hij/zij dat niet gewoon is en je het opeens gaat doen,vroeger deed ik dat ook,het paard liep hierdoor niet beter of slechter

ik ben ermee gestopt toen ik dat te weten ben gekomen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:05

als je elke x als je opzadelt de benen omhoog doet zijn ze dat zo gewend.

de mijne geeft haar benen vanzelf al als ik aan het singelen ben.
je paard gaat er ook niet beter of slechter van lopen ,maar je trekt de huid even strak zodat de singel beter ligt.

let maar eens goed op wat de huid doet als je het been optilt en naar voren trekt.

het hoeft helemaal niet gestrekt of zo,maar is alleen bedoelt om de huid glad te trekken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 21:48

een paard gymnastiseren doe je o.a. door het been gestrekt naar voren te halen. Ik vraag gewoon een voetje ala uitkrabben, en haal het even naar voren.
Geen idee waar het vandaan komt dat dat slecht zou zijn, je maakt geen gebruik van extreme druk of rare bewegingen, maar goed

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:39

Cowgirl schreef:
Heeft ze ijzers onder? Dan kan het ook daar van komen als ze gaat liggen.

Zelf zonder ijzers kan dat gebeuren en ik denk ook dat dat eraan scheelt bij jouw paard. Mijn merrie heeft het nu ook weer, dat heeft te maken met haar houding tijdens het liggen, dan vouwt ze haar hoeven zo onder zoch dat ze in die oksel liggen. Dat wordt dan dik en gaat een beetje stuk. Ze heeft het met vlagen, dus ik doe er weinig aan. Als het stuk is smeer ik er Calendulazalf op en voor de rest niets.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 17:50

maar ook voor dat geldt, dan is het toch niet iets van de laatste tijd?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 19:48

stef schreef:
maar ook voor dat geldt, dan is het toch niet iets van de laatste tijd?

ik snap je vraag niet ....ze heeft het soms, dan duurt het een week of 2 á 3 en dan gaat ze blijkbaar toch haar slaaphouding als ze ligt veranderen, want dan is het zomaar weer heel lang over (kan dan wel weer een half jaar nier voorkomen). Heb je er misschien een foto van? Dan kan ik het vergelijken!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 23:56

mijn daisy heeft hetzelfde gehad. bij haar was het vanwege het neopreen en bij leer heeft ze het ook. plekjes waavan je zegt dat kan toch niet van de singel komen maar dat deed het dus wel. probeer een ander soort singel (als de wondjes weer dicht zijn) wie weet is het dan opgelost. ik heb nu een singel met aan de onderkant een soort vilt (rijd ook western ) en bij engelse zadels heb ik alleen nog maar katoenen singels.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 12:37

ik zit dus momenteel idd aan een bont singel te denken.
Paars: Wat ik bedoel is, als het van het liggen is, dan hadden we dit probleem toch al eerder moeten hebben? Ik heb haar 3 jaar en het is een probleem van de laatste 2 mnd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:10

Dat kan toch
Kawa had nooit een legger gehad
Ineens had hij er een.
Hij heeft dan wel ijzers, maar al jaren dezelfde smid.
Nu is het weer weg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 21:51

ze heeft idd ook geen ijzers. Het zit ook niet onder de singel, maar echt ervoor, tegen de singel aan zeg maar. Aan het zadel kan het lijkt me niet liggen, dat heb ik nog geen jaar geleden gekocht en toen is het helemaal ingemeten. Voor zover ik weet ligt het ook gewoon op de juiste plaats (dus niet te ver naar voren ofzo)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:56

Kan je niet even een foto maken? Als we zien wáár het zit, kunnen we je misschien beter helpen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 22:02

zal ik morgen even doen *als ik het niet vergeet, heb een kop als een vergiet momenteel*

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:30

Maare, jij zegt dat iedereen de benen van hun paard naar voren moet halen na t aansingelen. Zodat de huid strak komt t eliggen onder de singel. Maar vraagje aan jou. Waar blijven die plooien dan? Juist, VOOR de singel. En dat geeft net zo goed (zo niet vaker) schuurplekken!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 09:23

hmmz.. zit wat in needje... heb het eigenlijk nog nooit zo bekeken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:54

Ik deed t ook altijd, totdat iemand mij er op wees dat t helemaal niet zo'n slim idee is. Toen ben ik er snel mee gestopt. Bij koordsingels is t idd wel handig, omdat daar plooien tussen de koorden kunnen gaan zitten, maar verder heeft t totaal geen nut!
(zo leren we elke x weer wat)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:12

stef schreef:
ze heeft idd ook geen ijzers. Het zit ook niet onder de singel, maar echt ervoor, tegen de singel aan zeg maar. Aan het zadel kan het lijkt me niet liggen, dat heb ik nog geen jaar geleden gekocht en toen is het helemaal ingemeten. Voor zover ik weet ligt het ook gewoon op de juiste plaats (dus niet te ver naar voren ofzo)

Een paard kan in een jaar heel erg goed veranderen in spiermassa. Het zadel (de vulling) kan zijn ingezakt. Is het al eens opgevuld?

Maar over dat wondje: hoe strak singel je aan? Is het aan een kant of aan twee? Altijd aan dezelfde kant (daar waar je nasingelt?)?