afgebrokkelde hoeven, bij laten groeien? of hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_isaatje_

afgebrokkelde hoeven, bij laten groeien? of hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 09:12

Door het droge weer van een tijd geleden (wat dat betreft ben ik blij dat het weer regent ) zijn de hoeven van mijn pony's er afgebrokkeld. Nu ga ik over 2 weken op vakantie en dan worden de pony's een tijd niet gereden.

Mijn vraag is nu, of ik de hoefsmid (die 4 weken geleden, nog is geweest) juist wel laten komen (om bij te vijlen?) of moet ik de pony's gewoon lekker in het land laten staan en dan na de vakantie kijken hoe het er dan mee is?

groetjes Isabelle

Margreet

Re: afgebrokkelde hoeven, bij laten groeien? of hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:29

Als je de rafels eraf vijlt, dan zal het minder brokkelen en dus netter aangroeien.
Maar dit kun je ook zelf doen hoor, ik haal er zelf ook regelmatig even een vijl langs als er een chipje af is.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:35

ik heb weleens gehad dat mensen een soort gelijk iets hadden en dat ze erg laat belde (naar de hoefsmid) en daarbij zijn de hoeven gaan scheuren, dat komt doordat de druk op de hoeven bij het afgebrokkelde stuk groot word (ligt er wel aan in hoeverre het is afgebrokkeld) maar een scheur in de hoef is moeilijker goed te krijgen dan dat het is afgebrokkeld, altans het is minder erg als er een stuk is afgebrokkeld dan dat er een scheur in de hoef zit.
dus ik zou zeggen, neem net zekere voor het onzekere en bel de smid!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:54

Voer Biotine bij. Hierdoor worden de hoeven veel sterker. Ook in droge periode, de hoeven nat maken en dan invetten zodat het lang het vocht vast houdt houdt ze elastisch en soepel waardoor erminder kans op brokkelhoven en scheuren is

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:25

Tip :
Laat in droge perioden de waterkuip in de wei bij het bijvullen overstromen zodat de grond rond de kuip (of waterbakjes) goed nat is. Zo komen de hoeven regelmatig op een vochtige bodem en zullen ze minder snel brokkelen/scheuren.
Zijn ze toch afgebrokkeld: regelmatig een hoefrasp er langs om ze weer glad te maken.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:53

Wiepie schreef:
Tip :
Laat in droge perioden de waterkuip in de wei bij het bijvullen overstromen zodat de grond rond de kuip (of waterbakjes) goed nat is. Zo komen de hoeven regelmatig op een vochtige bodem en zullen ze minder snel brokkelen/scheuren.
Zijn ze toch afgebrokkeld: regelmatig een hoefrasp er langs om ze weer glad te maken.

slim!

En voor de rest: ik laat de hoefsmid nog maar wel een keer komen voor de zekerheid. En ik ga zelf ook maar es een hoevenvijl aanschaffen (heb ik nog niet )

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:06

_isaatje_ schreef:
slim!

_isaatje_ schreef:
En ik ga zelf ook maar es een hoevenvijl aanschaffen (heb ik nog niet )

Vraag je hoefsmid eens om een oude vijl. Onze hoefsmid gebruikt zijn vijlen maximaal een paar maanden, daarna gaan ze bij het oud ijzer. Ik krijg regelmatig een handvol oude vijlen (die voor mijn gebruik nog meer dan voldoende scherp zijn). Ik heb dus voor de komende jaren voldoende vijlen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:07

Vraag je hoefsmit ook HOE je precies moet bijvijlen, en tot hoever je mag vijlen.

Je kunt ook eens op www.hoefnatuurlijk.nl kijken, daar staat ook veel info over het zelf bijhouden van de hoef.

Door de hoeven van je paarden zelf goed bij te houden, verkom je ook veel brokkels en scheurtjes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:26

voor je te ver vijlt, ben je wel een paar uurtjes bezig met een door de smid afgedankte vijl hoor!

en trek een paar (tuin)handschoenen aan als je gaat vijlen, dan ben je ook nog toonbaar op je werk.....

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:54

Ik las iets over biotine, kan je bijvoeren, maar het effect hiervan heb je pas na een half jaar constant bijvoeren... dus dat heeft niet veel zin. Ik heb via paardendrogist hoefvocht besteld. Dit is veel beter dan invetten, dan sluit je nl. de hoef af voor een aantal dagen voor vocht buitenaf. Hoefvocht sluit daarentegen niet af. Verder zou ik het bij laten vijlen, dan scheuren de hoeven niet verder. Succes!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:36

ik zou de hoefsmid wel even bellen, maar heb ook nog een tip voor jullie allemaal die zich suf betalen aan hoefvet en olie.
je kan zelf ook hoef olie maken dat vocht in brengend is: neem een knijpfles van je afwasmiddel of een mayo fles of een andere vette lekkernij fles.
vul die voor de helft met azijn en de andere helft met een goedkoop soort slaolie of zonnebloemolie.
goed schudden dat het mengd en dan met een kwastje op de hoef smeren, je zult zien dan de hoef daar een stuk steviger van wordt na een paar weken en zo af en toe kan je het dan afwisselen met een duurdere hoefvet maar het hoeft niet.
ik heb dit recept van mijn hoefsmid gehad nadat ik voor honderde euro's aan hoefvet had uitgegeven en ik echt radeloos werd van :blijft dit zo dat ik telkens dat dure spul op die hoeven moet blijven smeren

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:16

Elke week de hoefwand even terugvijlen t.o.v. de zool en de hoeven elke dag even goed nat maken. Verder veel beweging geven, liefst 24/7 weidegang. Ook beweging op het harde (straat etc) geven, dit stimuleert de doorbloeding.

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 12:41

oke! bedankt allemaal voor alle tips!
Ik ga nu de hoefsmid bellen(ja nu pas, ik was 6 dagen op vakantie) en dat 'recept' van piggeljay zal ik ook gaan uitproberen!

Bedankt!

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:50

voeten nat houden en de hoefsmid even laten kijken voor je weg gaat

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:09

Goedkope alternatief voor hoevenvet is ook manenvet: kun je gewoon bij het slachthuis halen.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:55

ik zou de hoefsmid laten komen, en zijn hoeven goed invetten dat helpt al een heel end.
succes

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:40

elisatjj schreef:
ik zou de hoefsmid laten komen, en zijn hoeven goed invetten dat helpt al een heel end.
succes

juist niet invetten zo kan er geen vocht bij waardoor ze uitdrogen.

ik zou de hoeven elke dag afspuiten . of hoefvocht bij de paarden drogist kopen dat werkt heel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:47

Als je de hoeven invet nadat je ze goed schoon hebt gemaakt met water, sluit het vet het water in de hoef op. Dan heb je geen hoefvocht nodig.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:21

Wiepie schreef:
_isaatje_ schreef:
slim!

_isaatje_ schreef:
En ik ga zelf ook maar es een hoevenvijl aanschaffen (heb ik nog niet )

Vraag je hoefsmid eens om een oude vijl. Onze hoefsmid gebruikt zijn vijlen maximaal een paar maanden, daarna gaan ze bij het oud ijzer. Ik krijg regelmatig een handvol oude vijlen (die voor mijn gebruik nog meer dan voldoende scherp zijn). Ik heb dus voor de komende jaren voldoende vijlen

vraag niet om een hele oude, de smid gooit ze niet voor niks weg. vraag of je een gebruikte die nog wel goed is van hem mag overnemen.