Stijf door te veel eiwit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

Stijf door te veel eiwit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 12:12

Bij mijn verzorgijslander staat een shetje in de wei. Ze staan normaal gesproken om de dag een aantal uur in de wei, de rest van de tijd staan ze in een paddock. Het is een wei van 30 x 30 (?) met een normale hoeveelheid gras. Ze waren nu een week in Duitsland zodat ik les kon nemen met de ijslander, Billy het shetje ging mee als gezelschap. Daar hebben ze de hele week niet op gras gestaan maar kregen ze alleen kuil.
Na die week hebben ze 's nachts een hele nacht in de wei gestaan, maar de volgende dag was Billy heel erg stijf. Het lijkt alsof hij spierpijn heeft, hij loopt voorzichtig en stapje voor stapje. Verder lijkt hij hartstikke gezond, kijkt heel tevreden, nieuwsgierig als altijd, maar hij is dus erg stijf.
Komt dit door die ene nacht grazen na een week zonder gras? En wat kan je in dit geval het beste doen, voorlopig even in de paddock zetten en hem met rust laten, juist wel een beetje beweging geven, DA erbij halen?

MSQuincyTE

Re: Stijf door te veel eiwit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:20

Daar zou ik zeker de da bij halen.
Maar of het komt door eiwit weet ik niet.
Ik weet wel als je paard teveel eiwit krijgt dat hij of zij dan last krijgt van bulltjes op het lichaam

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:41

Het zou een (lichte) vorm van spierbevangenheid kunnen zijn. Dat kan inderdaad ontstaan door een teveel aan eiwit (tov de arbeid). Mijn paardje heeft het ook gekregen nadat hij vanuit stal/paddock de wei in ging.

Ik zou hem zeker even laten nakijken door de da.

succes ermee!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:00

Het zou hoefbavangenheid kunnen zijn. Ook kuil kan dit veroorzaken en dan zeker in comb. met een nacht in de wei wat hij daarvoor niet had. Zou er zo snel mogelijk een DA naar laten kijken. Spierbevangehid kan ook.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:45

spierbevanagenheid. tenminste zo klinkt het. Echt een dierenarts bij halen. Ik heb zelf een spierbavangen fjord die net weer een beetje op de been is.

succes

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:32

De DA is gister al gebeld, hij dacht ook aan een lichte vorm van spierbevangenheid. Er moest 2x een kort wandelingetje met hem gemaakt worden en vandaag weer, als er dan geen verbetering is zou hij langskomen. Maar gister zag hij er 's avonds al veel beter uit, kwam vrolijk met je mee en liep alleen achter een beetje wijd. Dus met een beetje geluk is het niets ernstigs.
Bedankt voor de reacties!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 11:35

Gelukkig maar

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:21

gelukkig dat hij beter liep. is hij nu nog stijf? of zie je hier echt verbetering in?

ik ga binnenkort met mijn paardje (staat niet op het land, wel in de paddock) op vakantie. hij komt dat 24/7 in een zeer schrale wei te staan om te beginnen... kan dit?! of is dit dan meteen te veel?! hij is niet extra gevoelig voor spier/hoefbevangenheid overigens en is gewent om na 1/5 jaar werken, voor 1 maand de wei op te gaan...
graag meningen

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:36

Als je paard er verder niet gevoelig voor is moet dat geen probleem zijn lijkt me. Voor de zekerheid kun je hem alvast aan de hand wat laten grazen.

Fijne vakantie!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:44

aan de hand grazen doe ik af en toe al. bedankt voor je reactie! de gedachte besloop me opeens door dit topic dat het dus ook fout kon gaan
vakantie word geweldig! thnx

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:39

Wel vaker gehoord van dikke benen bij te veel eiwitten.