ontstoken ogen: welk vliegenmasker is/werkt het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

ontstoken ogen: welk vliegenmasker is/werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 11:33

Mijn paard heeft last van ontstoken ogen door vliegjes. Ik heb een frontriem "gordijntje" geprobeerd, maar dat werkt niet afdoende.

Nu wilde ik een vliegenmasker aanschaffen, maar er zijn zoveel soorten te koop.

Wie heeft er ervaring met een vliegenmasker en heeft hier advies over?

Wiepie

Re: ontstoken ogen: welk vliegenmasker is/werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:52

Alle maskers die het hoofd zo afdekken dat er geen vliegen bij de ogen komen zijn goed om ontstoken ogen te voorkomen. De frontriemnetjes van koord zijn idd niet goed genoeg om de vliegen bij de ogen weg te houden.
Verschillen tussen verschillende merken kan ik niet aangeven. Wij hebben zelf de Farnam Supermask. Zijn we heel tevreden over.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:17

Ik heb een HH voor onze pony en een Bucas voor ons paard. Dit was de enige met oren die ik kon vinden die ook goed bij zijn ogen zit (voldoende ruimte heeft). Het is dan ook een KWPN-er met een groot hoofd..

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:37

Vliegenmaskers heb ik geen verstand van, maar toen mijn paard een ontstoken oog had, heb ik het een week lang schoon gemaakt met koude kamillethee en toen was 't binnen no time over!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:10

ik heb een Crusader,deze is voor mijn appaloosa met roze ogen en neus geweldig.
Afbeelding

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:20

Ik zou idd ook voor Bucas gaan die sluit heel goed af, zodat er ook gene vliegen onder kunnen komen..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 07:46

mirgino schreef:
ik heb een Crusader,deze is voor mijn appaloosa met roze ogen en neus geweldig.

Dit masker ziet er goed uit. Werkt vast ook goed tegen zonnebrand op een roze neus. Ik heb nu een los netje aan de neusriem, want haar neus verbrandt ook.

Wiepie schreef:
Alle maskers die het hoofd zo afdekken dat er geen vliegen bij de ogen komen zijn goed om ontstoken ogen te voorkomen. De frontriemnetjes van koord zijn idd niet goed genoeg om de vliegen bij de ogen weg te houden.
Verschillen tussen verschillende merken kan ik niet aangeven. Wij hebben zelf de Farnam Supermask. Zijn we heel tevreden over.

Ik heb met de Paardendrogist gebeld en ook een Supermask besteld. Deze zouden het meest verkocht zijn. Doordat het van stug gaas is gemaakt is de kans op irritatie op de ogen het minst.

angela88 schreef:
Ik heb een HH voor onze pony en een Bucas voor ons paard. Dit was de enige met oren die ik kon vinden die ook goed bij zijn ogen zit (voldoende ruimte heeft). Het is dan ook een KWPN-er met een groot hoofd..

Ik heb ook een Bucas masker met oren van mijn vorige paard. Helaas is deze voor mijn nieuwe paard iets te klein. En omdat het materiaal wat slapper is, ben ik bang dat het op haar oogleden komt en dat irriteert. Hoe is jullie ervaring daarmee?

sinESappel schreef:
Vliegenmaskers heb ik geen verstand van, maar toen mijn paard een ontstoken oog had, heb ik het een week lang schoon gemaakt met koude kamillethee en toen was 't binnen no time over!!

Ik heb van alles geprobeerd om de ogen schoon te houden, maar het komt in de zomer steeds weer terug. Zonder bescherming van de ogen zijn ze de hele zomer ontstoken.

Tooske schreef:
Ik zou idd ook voor Bucas gaan die sluit heel goed af, zodat er ook gene vliegen onder kunnen komen..

Het is waar dat de Bucas goed afsluit, er moeten natuurlijk geen vliegen onder kunnen komen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

Groeten, Christina

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 08:36

nadita schreef:
Ik heb met de Paardendrogist gebeld en ook een Supermask besteld. Deze zouden het meest verkocht zijn. Doordat het van stug gaas is gemaakt is de kans op irritatie op de ogen het minst.

Ze zijn niet goedkoop maar wel goed. Maar wat ik al zei, ik heb geen ervaring met andere merken, zullen ongetwijfeld ook goede tussen zitten.
Stugge gaas klopt idd, er blijft goed ruimte voor de ogen over. Bestel hem wel ruim genoeg. Ik heb er destijds nog een omgeruild voor een grotere.

nadita schreef:
sinESappel schreef:

Ik heb van alles geprobeerd om de ogen schoon te houden, maar het komt in de zomer steeds weer terug. Zonder bescherming van de ogen zijn ze de hele zomer ontstoken.

Zolang er veel vliegen zijn en je paard snel ontstoken ogen krijgt is het dweilen met de kraan open als je geen masker gebruikt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:35

Afbeelding

Ik heb dit masker van Harry’s Horse, ik heb er nog niet echt nadelen aan ontdekt.

De andere paarden op de stal waar ik sta hebben allemaal een Bucas-masker:
Afbeelding

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:08

K heb voor mijn paard 2 verschillende vliegenmaskers (geen id welke merken, zijn wl goed ruim om de ogen en de oren) omdat hij hem 24/7 om heeft behalve met het rijden en daar kreeg hij schuurplekjes van, dus met 2 verschillende modellen die k elke dag omwissel heeft ie daar geen last meer van.

Mooneye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 15:01

Voor mijn Arabier heb ik o.a. het Bucasmasker, ik vind hem heel goed alleen is ie afgezet met band en daar krijgt madam kale plekken van.
Momenteel loopt ze met een soortgelijke Crusader als eerder genoemd in dit topic (mijne heeft nog een zacht stofje om de oren), die is afgewerkt met fleece dus ben benieuwd. Ik heb nog een ander masker in bestelling van Equi Theme ofzoiets. Zacht stofje om de oren en een iets soepelere stof als de Bucas en veeeeeeeel goedkoper, ben dus benieuwd of het wat is.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:30

Ik heb een Supermask van de Paardendrogist. Het is nu het 2e jaar dat ik het gebruik en ben er erg tevreden over. Het is een sterk masker en Omar heeft geen last meer van zijn ogen sinds ik het gebruik.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:36

Ik gebruik zelf ook een bucas masker.. deze bevalt mij prima! sluit goed af, hangt niet in de ogen, houd UV stralen tegen en is makkelijk te wassen.. kortom voor mij geen ander meer

zandsmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:29

Onze merrie heeft ook een Bucas masker, maar kreeg idd ook schuurplekjes van de onderste band. Daar hebben we nu een bontrandje om gemaakt.

Je moet er idd wel voor zorgen dat er genoeg ruimte bij de ogen is, zodat het gaas niet tegen de ogen/wimpers aankomt.

Succes met kiezen.