wat te doen kuchen en soms ineens een snottebel .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

wat te doen kuchen en soms ineens een snottebel .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:28

een paard bij ons op stal kucht soms een beetje tijdens het rijden .
hadden ze de da laten komen longen waren schoon hoest kon niet eens opgewekt worden kortademig was ie ook niet dus da zei kijk het maar ff aan waarschijnlijk van de stof en voorste luchtwegen konden geiiriteerd zijn .
week later kwam er ineens een snottebel uit een neusgat .
dus dierenarts weer gebeld en deze keer had ie het tog beetje benauwd kuurtje ventipulmin gehad en meteen na de eerste dag kuchte ie niet meer tog kuurtje afgemaakt .
en hebben ze het rijden weer opgepakt na het kuurtje da terrug gekomen en alles was goed . ( zowizo longen elke keer schoon geweest zelfs toen ie het benauwd had )
2 weken later tog weer een snottebel maar verder helemaal niet benauwd en hoeste ook niet dus da zei geef hem maar een vitamine spuit .
zo gezegt zo gedaan en idd het was binnen een dag weer weg .
nu kucht ie niet en gisteren na 2 weken tog weer snottebel na het rijden maar helemaal niet benauwd of hoesterig geweest tijdens en na het rijden .
de eigenaar is radeloos en weet ff niet meer wat te doen omdat da steeds niks vind en longen schoon zijn . koorts heeft ie ook nog nooit gehad .
nu is het advies op stal om hem tog maar ff uit te laten zieken en ff niks te geven .
maar ik heb er zelf mijn twijfels bij en de eigenaar wil ook het beste voor zijn paard .
herkent iemand dit en heeft iemand tips hoe dit verder aan te pakken .

alvast bedankt

joss

Re: wat te doen kuchen en soms ineens een snottebel .

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:05

Geirriteerde luchtwegen kunnen onstaan door o.a stof en schimmels . heeft het paardje weidegang? en wat voor strooisel ligt er in zijn box? . Beter is het om hem op krullen en kuilgras te zetten en veel weidegang .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:14

Het zou ook een lichte allergie kunnen zijn. Misschien een lichte vorm van hooikoorts?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 17:48

paard staat op stro en da zei dat dat beter was als krullen want dat stofte meer . verder krijgt ie zijn hooi nat en meusli nu ipv brok .
dus er word al veel stof tegengegaan .
verder gaat ie dagelijks naar buiten een paar uur .
hij heeft nu een of ander americaans oplosmiddel gehad dus we gaan ff kijken of dit werkt .

bedankt voor de reacties

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 12:49

Mijn paard heeft 2 winters lopen snotteren en kuchen ,vele flessen ventipulmin gebruikt . Ondertussen stond mijn paard nog steeds op stro ,terwijl velen hadden gezegd dat ie eraf moest . Had ik maar eerder naar hun geluisterd , want binnen een week nadat ik krullen had voor in zijn box waren alle kuchen en snotters verdwenen .
je hebt zaagsel en zaagsel he! wat wij voor de koeien gebruiken kan je echt niet voor paarden gebruiken , is veel fijner en stoffiger . Je hebt ook zaagsel wat 'onstoft" is. Stoft veel minder en is wat grover. En geloof me maar , stro is echt NOT DONE voor paarden die snotteren .Het zijn vaak de schimmels waar ze last van hebben , want hij staat bijna de hele dag met zijn neus in het stro te snuiven . Maar er zijn hier al veel toppics over geopend , en je zal het overal terug lezen ,NIET OP STRO!!!!!!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 17:34

ja het gekke is dat ie al 6 jaar op stro staat en ook is deze stro geen niewe zending of zo ligt al een half jaar opgeslagen .

wel zijn er de laatste maanden veel niewe paardjes op stal gekomen
er zijn er inhet begin een paar aan het kuchen geweest alleen dit duurde weekje en is niet meer terrug gekomen .

hij heeft nu sputolisyn dat americaanse goedje wilde de dierenarts achteraf tog nog niet doen .
we wachten nu maar weer ff af .
hij is verder fit zat en zo gek als een deur met rijden .
nogmaals hij is verder niet benauwd .

zal ze tog eens aanraden om zaagsel te proberen misschien dat het werkt .

bedankt