Wanneer inenten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Wanneer inenten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:33

Mijn paard is vorig jaar in juli ingeent. 16 juli om precies te zijn. Is het dan zo dat ze voor 16 juli weer moet worden ingeent of kan dat de hele maand juli nog? Komt het heel precies?

Zamora

Re: Wanneer inenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 01:10

je kan het beter voor die datum doen, weet niet meer precies hoelang zeg ervoor zeg maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 06:23

een enting is een jaar geldig, liefst dus voor of op dezelfde datum weer enten.

l

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 06:32

Beter is zelfs om de 9 a 10 maanden te enten omdat het vaccin na die tijd uitgewerkt schijnt te zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:25

Klopt, heb het toevallig vorige maand nog aan 2 veeartsen gevraagd, 1 veearts zei zelfs dat het na 7 maanden al begint uit te werken. Ik ent om de 9 maanden. Ik ga wel niet met mijn paard op wedstrijd maar de buurpaarden gaan wel vaak op pad.
Ik dacht dat bij mijn oude paard veelvuldig enten misschien niet meer nodig zou zijn maar juist bij oude paarden werkt het vaccin nog sneller uit.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:06

Wij enten zelf 3 keer in de 2 jaar (dus om de 8 maanden).
Tiessie schreef:
maar juist bij oude paarden werkt het vaccin nog sneller uit.

Is dat zo? Hoe komt dat?

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:16

Bij recreatiepaarden is 1x per jaar enten voldoende, sportpaarden moeten 2x per jaar geent worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:24

Ik ent elk half jaar, en kreeg gister ook keurig een kaart van de dierenarts in de bus dat op 25 juli het weer tijd is voor zijn enting en of ik even wilde bellen om een afspraak te maken!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:33

K heb t er laatst met mijn veearts over gehad en die vertelde dat Rhino elke 4 maanden moet, anders heeft t geen zin, tetanis elk half jaar en influenza elk jaar.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:23

Dat van de recreatiepaarden 1 x per jaar enten betwijfel ik toch, zoals ik al eerder zei ben ik door 2 veeartsen geadviseerd om minimaal om de 9 maanden te enten. ik heb het dan over de gewone enting en niet over de rhino-enting.
Ik dacht bij mijn oude paar, 23 jaar, dat hij wel een flinke afweer opgebouwd zou hebben door al die entingen maar volgens de veearts loopt zo'n enting juist bij oude paarden sneller terug. Waarom dat is heb ik niet gevraagd, zal ik nog weleens vragen.
Misschien dat de afweer bij oude paarden minder is?

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:37

ancksunamun schreef:
K heb t er laatst met mijn veearts over gehad en die vertelde dat Rhino elke 4 maanden moet, anders heeft t geen zin, tetanis elk half jaar en influenza elk jaar.

Mijn paard wordt ook ieder half jaar geent. Voorheen was dit tetanus en influenza ineen. Tegenwoordig hoeft tetanus niet meer ieder half jaar, omdat dit teveel blijkt te zijn.
Wij hebben hier in de regio een hele lezing gehad van onze veeartsen over de entingen en veranderingen.
Influenza mag trouwens inderdaad ook 1 keer in het jaar, maar de werkzame stof loopt inderdaad terug na ongeveer 7 maanden. Hij werkt dus nog wel maar minder. Wedstrijdpaarden moeten inderdaad 2 keer in het jaar geent worden.

Groetjes Pharlap.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:25

mij is altijd geadviseerd om te kijken naar wisseling van de paarden als recreatieruiter. als je op een stal staat waar erg veel wisseling is kun je beter om het half jaar enten. Sta je op een kleine stal waar weinig wisseling is of aan huis dan kun je het 1x per jaar doen!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 23:30

Mijn paard staat thuis en wordt 1 keer per jaar ingeent.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:19

Ik ent ook om de 9 maanden. De influenza is 9 maanden geldig en de tetanus veel langer dan een jaar. En dat je elk half jaar een briefje van je veearts in de bus krijgt dat het weer entingstijd is, is niets anders dan de portemonnee spekken van je arts. En extra vergif in je paard. Ik heb van meerdere artsen gehoord dat inderdaad om de 9 maanden voldoende is en om t half jaar absurd is.
Grts. Irene