leverwaardes te hoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mjet

leverwaardes te hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:22

Het is begonnen met spierbevangeneheid. Ik heb hier ook eerdere toppics over gehad.
Het gaat eigenlijk heel goed met de spierbevangenheid van mijn fjord.

Maar nu heb ik vooral een probleem met de verhoogde leverwaardes:

4 weken geleden heb ik bloed laten afnemen en daar uit bleek dat ze spierbevangen was, maar ook haar leverwaarden waren erg hoog. Het werd toen geweten aan de pijnstillers waar ze op stond.

Ik heb gisteren weer bloed laten afnemen om de waardes te kunnen bepalen en vandaag kreeg ik de uitslag. De leverwaardes waren dus nog steeds te hoog. Niet zo hoog meer als 4 weken terug, maar tochg te hoog. De spierbevangenheid is ook nog en klein beetje aanwezig, maar niet veel .

Ik heb nu het advies gekregen om een injectie voor de lever te krijgen om de lever op te knappen en een lever kuur om de lever te verbeteren.

Ik moet zeggen dat ze goed fit oogt en als je haar ziet lopen in stap en draf dan denk je niet dat er nog iets aan de hand is. Dan schrik ik me dus te pletter hier van.

Wie heeft er ervaringen met paarden met verhoogde leverwaardes en ook een beandeling voor gehad en waar door is het ontstaan???

Zetaat wel op dieet dus dat zou er ook mee te maken kunnen hebben, giftige planten is ook een optie??? wie wet er nog meer redenen die dat kunnen veroorzaken.??

Help ik maak me zorgen

ellepel

Re: leverwaardes te hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 06:35

ik weet er eentje:

jacobs kruiskruid.. :
een pony die ik vroeger verzorgde had soortgelijke symptomen, de lever was ernstig ziek bij haar, ze heeft daar wel medicijnen voor gehad, en is ook weer helemaal opgeknapt

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 19:39

Vandaag is de veearts geweest en heeft me gerust kunnen stellen. Het kan niet van Jacobskruid zijn, want dan waren de waardes van de lever even hog geweest als 4 weken gelden was zijn redenatie.

Hij denkt dat het is geweest door op dieet te zetten van een volle wei naar hooi en dieet. Daar moet de lever zich op instellen. 1 van de 3 waardes was zelfs weer normaal. En de andere 2 warwn ook al lager dan 4 weken terug, dus dat geeft aan dat de lever zich aan het herstellen is.

Ze heeft nu een injectie gehad om de lever te beschermen en een ze krijgt een kuur van 5 weken om de lever te helpen herstellen.

Ik mag gewoon doorgaan met waar ik mee bezig was en moet het draven van hem ook echt gaan uitbreiden. Ze loopt ook weer goed dus daar vertrouw ik wel op.

pfoe wat een opluchting was dat zeg.

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:44

Hoi mjet,

Mijn paard heeft bijna hetzelfde; hij is begin mei spierbevangen geraakt (plus te hoge leverwaardes) en is toen ook op dieet enzo gegaan. Hij leek ook aardig op te knappen in het begin, maar na 4 weken waren zijn spierenzymen nog steeds aan de hoge kant en ook zijn leverwaardes waren nog niet goed.

Nou gaat het verder ook niet super met hem (vermageren en hij blijft stijf) dus waarschijnlijk speelt er bij hem nog wat anders (hij staat nu ook al 1,5 week in Utrecht). Maar het bloedbeeld is dus ongeveer hetzelfde als bij jouw paardje.

Ik heb in Utrecht begrepen dat je verhoogde leverwaarden wel vaker ziet bij paarden die flink bevangen zijn geweest. Ze deden er daar ook vrij luchtig over.

Succes met je paardje, ik hoop dat hij snel weer opknapt!

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:46

Ik zie nu pas dat je ook al op mijn stukje had gereageerd!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 20:48

ik ben nu meer aan het draven en het lijkt hasr goed te bekomen. Ze wordt steeds ongeduldiger en fitter. Ondertussen met de leverkuur begonnen, daar zal ze dan nog fitter van worden. ben benieuwd. Het is alleen wel een kriem om die droge poeder voor leverkuur door een kwartje mix te mengen en dat ze het dan ook nog lekker vindt en niet met lange tanden op eet.

Ik ben benieuwd hoe het verder met jouw paardje gaat imber. succes

Imber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:53

Een geraspt appeltje erbij, deedt voor mijn paard altijd wonderen!

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 22:06

zal ik overmorgen eens proberen. dan moet ze het weer eten. eerste week 3 keer en dan 2 keer