vliegen beten worden kaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RaYmOn

vliegen beten worden kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 19:51

Ik zal er morgen eens foto's van maken en ze hier plaatsen.. maar hier eerst een beschrijving:

Raymond kreeg zo'n 3 weken geleden een vreemde plek.. een normale beet van een vlieg vormt gewoon een bult/bultje.. nu had hij op zijn schouder een soort schijf zitten.. die omringd was door een verhoogd stukje.. en in het midden plat.. ik vroeg me al af of dat nou echt van een 'vliegen' beet was.. maar goed even aankijken he..

hij heeft er zo'n 2 weken gezeten en is toen kaal geworden ( haren weg op die plek ).. om de plek heen zaten een hoop 'gewone' bulten van een vliegen beet.. die plek zal dus wel lekker zijn ofzo

Maar nu worden eigenlijk al die bultjes kaal ( de haren vallen er af ).. dus ga ik toch twijfelen of het wel beten van een vlieg zijn.. want ben nog nooit tegen gekomen dat de plekjes kaal worden.. iemand wel?

vandaag was toevallig een homeopatische arts op stal..dus heb het eens bij haar neer gelegd.. en die vond het zo te horen dus ook de vraag of het wel vliegen beten waren.. zij heeft er verder niet naar geken.. want ze moest weer door.. zou kunnen bellen voor een afspraak..

maar goed..iemand een idee?.. herkenbaar?

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk beschreven is..morgen aaf volgen de foto's!!

sabien

Re: vliegen beten worden kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:03

vreemd dat die plekjes allemaal kaal worden. heb dat nog nooit meegemaakt dat een muggen bult kaal is geworden. bij tekenbeten worden de plekjes wel vaak kaal, maar als het tekenbeten zouden zijn dan zou je dat natuurlijk wel zien. ik zou het goed in de gaten houden! ben benieuwd naar de foto's

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:06

Volgens mij heb je te maken met ringworm, een besmettelijke schimmel-infectie. Als je het zeker weten wilt, moet je de DA een afkrabsel laten nemen. Dat wordt dan onderzocht op schimmel. Als het zo is (maar ook totdat je het zeker weet), moet je voorzichtig zijn met andere paarden. Geen borstels bij andere paarden gebruiken.
Ik ben erg benieuwd naar je foto's!

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 14:13

De foto's :

Ik kon gister niet op internet..grr .. dus vandaar dat ze nu pas komen

Het geheel:
Afbeelding

van dichtbij:
Afbeelding

een klien plekje in zijn geheel, deze zit op zijn buik:
Afbeelding

De meeste foto's heb ik gemaakt van de plek waar de meeste zitten..

Ik hoop de gouden tip te krijgen!!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:38

Hm dit komt me wel een beetje bekend voor. Als je er aan krabt komen er idd haartjes mee. Het paard van een meisje dat ik ken had dit volgens mij ook. Idd iets van schimmel. Zij heeft weken lang dagelijks haar borstels gewassen en haar paard behandeld. Volgens mij is het besmettelijk, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Ik zal haar even vragen of ze naar je foto's wil kijken, om te zien of het hetzelfde is. Nogmaals, ik weet het niet zeker hoor.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:13

Bij mijn paardje worden de beten soms ook wat kaal. Niet hele grote plekken maar gewoon een klein plekje dat wat kaal wordt als het korstje eraf gaat. Volgens mij komt dit van dazen beten.

(Of zal ze schimmel hebben )

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:16

ik denk idd ook dat het schimmel of een andere infectie is. ik heb dit gevonden op internet:

''Huidschimmelinfectie.

Een dier krijgt een huidschimmelinfectie, wanneer het milieu van de huid niet in orde is. De meest bekende schimmelinfectie is Ringworm en ziet eruit als een ronde plek, die in het midden schilferig is, op parelmoer lijkt en waarbij de haren aan de rand van dit gebied heel makkelijk loslaten, wanneer je ze beetpakt. De ronde plekken variëren in grootte van een kwartje tot ongeveer een gulden.

Behandeling:

Was het paard twee maal in de week met Betadine Shampoo totdat de infectie verdwenen is
De shampoo en kwartier in laten trekken en daarna het de shampoo goed weg spoelen.''

in het bald BIT stond dit nog:
"wil een paard last krijgen van een schimmel infectie dan is er een voedingsbodem nodig, een minuscuul wondje in bvb de vorm van een insecten beet of geirriteerde huid, biedt zo'n voedinsbodem"

het kan dus wel zo zijn dat het eerst een muggen beet was, maar daarna een schimel infectie is geworden.

ik ben er niet 100% zeker van hoor dat het een schimmel infectie is maar ik vind het er wel erg op lijken. als je er zelf niet uitkomt en het ook niet minder word dan zou ik er toch even een DA bij halen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 19:16

oke..hartstikke bedankt voor de hulp!!

Ik werd zelf ook steeds banger voor iets in de zin van een huid/schimmelinfectie..

En denk dan toch dat ik er even een DA naar laat kijken.. om zeker te zijn van de zaak!!.. voordat we verder weg zijn dan dit.. ik heb het deel vandaag al gewassen met betadine shampo..
dat kon in ieder geval geen kwaad

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:12

als mijn paard gestoken wordt door een daas of steekvlieg krijgt ze ook eerst bultjes waar een beetje(heeeel klein beetje) pus uitkomt en daarna worden het kale plekjes, waar overigens gewoon weer haar op groeit hoor.
volgens mij is het geen huid/schimmel infectie.(je foto's zien er precies uit als de vlekjes op mijn paard.....)

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 19:56

Ik heb vandaag via de veearts een middel gekregen tegen schimmel..

rondom een wondje van alweer een tijdje geleden waren ook alweer allemaal plekjes met de haren omhoog..en die los begonnen te laten..ik zag er gewoon steeds meer.. dus was het nu zat!!.. de veearts komt over 4 a 5 dagen nog kijken hoe het er dan uit ziet..

Het is spul waar ik hem geheel mee moet wassen.. 4 keer en er moet telkens 3 dagen tussen zitten..
Wel een gedoe zeg..ook alles wassen natuurlijk..maar laten we maar hopen er gauw van af te zijn!!

Ik denk wel dat de plekjes ( de meeste in ieder geval ) gewoon vliegen beten waren.. maar er zit dus blijkbaar wel gewoon een schimmelinfectie

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 11:27

Mijn pony heeft het ook ik weet niet wat het is,ik ga nu ook dit topic even doorlezen