Schurftmiddel TACTIC nooit gebruiken!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

Schurftmiddel TACTIC nooit gebruiken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:28

Ik weet niet of ik het helemaal goed gespeld heb, maar gebruik NOOIT maar dan ook NOOIT het middel TACTIC als je paard/pony schurft heeft.
Een stalgenootje van mij heeft een leuke Tinker.. ze bleek schurft te hebben. Ze is gelijk naar een paardenzaak geweest om te vragen of zij een middel hebben er tegen. Ze hebben haar dat spul verkocht.

Zondag heeft ze haar er helemaal mee gewassen, dat was geen probleem volgens de verkopers.
's Avonds werd het paardje al niet lekker en begon niet meer te eten en te drinken. Ze heeft nu dus al 3 dagen nix gegeten en gedronken en plast ook niet meer.
De DA is er bij geweest vanmorgen en schrok ontzettend dat hij hoorde dat ze dat middel had gebruikt. Het MAG NOOIT verkocht worden aan mensen die het voor een paard willen gebruiken. Het is puur vergif.
Vanmorgen was ze al bijna overleden, ze was ijskoud en ging constant liggen.. Het si nog maar de vraag of ze de avond haalt, als ze niet gaat drinken of eten.
Het is echt vreselijk!
Dus asjeblieft, let erop dat jullie dit NOOIT voor jullie paard gebruiken!

Linda

Jantien

Re: Schurftmiddel TACTIC nooit gebruiken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:52

Dat is inderdaad niet verstandig van de mensen die haar dat spul verkocht hebben.
Het werkzame bestanddeel van Tactic is Amitraz. Paarden kunnen daar inderdaad dood aan gaan. Gebruik daarom niet zonder te overleggen met je dierenarts middelen voor je paard die niet bedoeld zijn voor paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:57

Maar als je het in een paardenzaak haalt, zou je er toch van uit kunnen gaan dat ze weten wat ze verkopen?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:05

Tactic is een schurftbestijdingsmiddel voor varkens....

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:54

Hoe gaat het nu met het paard?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:26

Mijn hond (inmiddels al een paar jaar overleden) had chronisch last van demodex mijt (puppyschurft), hem heb ik vaak moeten behandelen met tactic. Idd puur vergif, maar mijn dierenarts vertelde me op een gegeven moment dat het verboden zou gaan worden...

Vind het inderdaad nogal een groffe fout van zo'n zaak dat ze dat middel zomaar verkopen (mogen ze dat uberhaupt??)...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:03

Taktic is volgens mij een schurftbestrijdingsmiddel dat ook zonder recept van de VA verkrijgbaar is, dus het is niet verboden dat die winkel het verkoopt. Echter... de fabrikant (Intervet) heeft op een website nota bene vermeld:
"Contra-indications: Do not use on horses."
Dus erg zorgvuldig is het van die winkel niet. Uiteindelijk is het bij dit soort vrij verkrijgbare middelen de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf.

divaatje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:18

Civic schreef:
Ik weet niet of ik het helemaal goed gespeld heb, maar gebruik NOOIT maar dan ook NOOIT het middel TACTIC als je paard/pony schurft heeft.
Een stalgenootje van mij heeft een leuke Tinker.. ze bleek schurft te hebben. Ze is gelijk naar een paardenzaak geweest om te vragen of zij een middel hebben er tegen. Ze hebben haar dat spul verkocht.

Zondag heeft ze haar er helemaal mee gewassen, dat was geen probleem volgens de verkopers.
's Avonds werd het paardje al niet lekker en begon niet meer te eten en te drinken. Ze heeft nu dus al 3 dagen nix gegeten en gedronken en plast ook niet meer.
De DA is er bij geweest vanmorgen en schrok ontzettend dat hij hoorde dat ze dat middel had gebruikt. Het MAG NOOIT verkocht worden aan mensen die het voor een paard willen gebruiken. Het is puur vergif.
Vanmorgen was ze al bijna overleden, ze was ijskoud en ging constant liggen.. Het si nog maar de vraag of ze de avond haalt, als ze niet gaat drinken of eten.
Het is echt vreselijk!
Dus asjeblieft, let erop dat jullie dit NOOIT voor jullie paard gebruiken!

Linda

Ooh wat ben ik blij dat ik dit lees!! Ik heb notabene een half jaar geleden een flesje gekocht van een importeur van tinkers...oeps grove fout!! heb zelf dus ook een tinker!! Ik gooi het morgen al la minute weg/ Heel hartelijk dank voor t plaatsen van dit bericht,vrg S.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:23

hoi ik ben hier al een tijdje niet geweest, maar wil toch ff wat zeggen. volgens mij kan je de winkel hier wel aansprakelijk voor stellen en dan hopen dat hij/zij het haalt en als ze het haalt kan je in ieder geval de dierenarts kosten terug vorderen:d

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:26

quintolover schreef:
volgens mij kan je de winkel hier wel aansprakelijk voor stellen en dan hopen dat hij/zij het haalt en als ze het haalt kan je in ieder geval de dierenarts kosten terug vorderen:d

Aansprakelijk stellen kan altijd, maar of je een kans maakt bij de rechter, ik denk het niet . Het middel is immers vrij verkrijgbaar, zonder tussenkomst van de dierenarts.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:53

jemig wat klote!! hoe is het nu met het paardje?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 18:55

maar ik ging die meneer of mevrouw in die winkel toh eve nhartelijk bedanken voor haar geweldige voorlichting!!!!!!!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 19:32

Ze gaat zeker terug naar die winkel en hen aansprakelijk stellen.
Ze was er nog niet echt mee bezig, meer of haar paardje het zou halen ja of nee.

Als je dat niet weet, dat het niet voor paarden gebruikt mag worden, maar je haalt het wel in een zaak.. dat is toch erg? Ik vind ook dat je er dna vanuit mag gaan, als je het verhaal uitlegt en zij je advies geven, dat het betrouwbaar is.

Maar gisteren heeft ze wel weer wat gras gegeten. Als ik meer over haar situatie hoor laat ik het gelijk weten.

Ik hoop dat veel mensen wat hebben aan mijn bericht.

Het was gewoon eng hoe ze eraan toe was. Ze ging aldoor liggen en liep dan weer wat heen en weer en ging weer liggen. Ze was echt steenkoud, ik heb het zelf gevoeld.. ze kon haar eigen niet meer warm houden. De eigenaresse heeft haar toen een wollen deken opgedaan.. Ze zag er echt zo ziek uit. Ik kan het niet echt verwoorden.

Ik hou jullie op de hoogte!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:42

Tjonge wat een enorme sukkel in die winkel zeg! Zou dit zeker daar gaan melden bij de baas. Als er verder geen waarschuwing stond op het flesje of de bijsluiter (want als ze die niet zou hebben gelezen, dan is ze zelf ook niet echt slim geweest natuurlijk) zou ik de DA kosten proberen van hen terug te krijgen. Maar allerallerbelangrijkst is dat het paard restloos herstelt! Waarom is het zo giftig voor een paard eigenlijk?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:52

TacTic...Mmm Wel van gehoord ja!
Eerst waren er luizen ofzo iets vaags bij ons op stal. Tussen /bij de paardenspullen van Agrifirm stond dat ook..Ze wou het ook aan mij verkopen..Hielp heel erg goed zei ze. Maar wie ben ik? Juist! De verpakkinglezer! Staan ook op dat het voor Varkens is.

Dus ik zo tegen die vrouw: Dit is voor varkens..niet voor paarden.
Zij: Maar je kan het er wel voor gebruiken hoor!
Ik: Jaja..
Dus ik ga naar iemand anders toe van die winkel..Ja hoor kon makkelijk..Ik ben pas 13, dus ik dacht nouja..ze weten heus wel waar ze het over hebben.. Niet Dus!
Ik iemand van stal gebelt, nee mocht niet, voor de zekerheid even met de DA bellen..Ik bellen, mocht absoluut niet gebruikt worden op paarden!

Ik gebruik sindsdien alleen nog maar spullen die voor mijn paard zijn gemaakt (foeneknof, teershampo enz.)

Later hoorde ik ook dat er een paard verderop ook eraan overleden was..

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 07:55

Bedankt voor de info. Hoe gaat het nu met het paardje? Sterkte ermee.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 14:42

De tinker gaat het halen!! Dat zegt dus wel heel veel, de DA had haar al opgegeven.. maar ze is echt sterk. Ze eet, drinkt en plast weer.. Ze is zelfs al weer levendiger. Wonder boven wonder heeft ze het gehaald dus! Echt, was zo'n opluchting.

natuurlijk is het waar dat je ALTIJD de verpakking en bijsluiter moet lezen.
Ik persoonlijk zou altijd de DA inschakelen en niet zomaar een middel gebruiken.
Het staat op internet en de fabrikant zegt zelf ook dat het geen paardenmiddel is!
Het is nog niet duidelijke welke stappen ze gaat ondernemen..

Linda

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:42

Gelukkig gaat je paardje het halen!
Ik denk wel dat dit een grote les was om voortaan de verpakking en bijsluiter te lezen!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:40

Gelukkig dat het paard het gaat halen! En ik hoop dat dit bericht heel veel mensen voor dezelfde fout gaat behoeden.
Ik weet niet wat er precies in de bijsluiter staat, maar zo weet ik dat er mensen zijn die bijv. niet "switch pour on" speciaal voor paarden gebruiken, maar de versie voor runderen omdat die net zo goed zou helpen en goedkoper is. Zelf heb ik eens een middeltje tegen beenschurft gehad van dierenkliniek Roosendaal waar ook in de bijsluiter stond dat het voor schapen was. Ik kan dus eigenlijk wel begrijpen dat als er niet in staat "absoluut niet voor paarden" je het product gewoon gebruikt. Ik weet alleen wel dat je dus ontzettend uit moet kijken wat je aangesmeert wordt! En als ik iets van dit soort vergif nodig heb ga ik altijd naar de dierenarts.