Hoefbevangen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:09

Hallo,

Een half jaar geleden reed ik met me pony langs de buurman. Mijn buurman deed de tractor uit en zei: "Ik zal maar snele met die pony van je naar de dierenarts gaan anders loopt het niet goed af" "Moet je die nek zien en voelen, helemaal hard" Schrok me dood natuurlijk dus ik naar de dierenarts je weet wel nooit. De dierenarts zei dat mijn pony op te vers gras staat en dat daarom zijn nek hard word en dat is het begin van hoefbevangenheid. Hij heeft toen een week op zand en hooi gestaan en toen werd ze nek weer wat losser. Ik train hem nu elke dag en zijn nek word weer hard, zijn dit opkomende spieren of is er weer wat met hem aan de hand? Weet iemand waarom zijn nek dik word van te vers gras op waarom hij dan hoefbevangen word?

Groetjes

RedFlame

Re: Hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:36

is dat in de nek geen opgezwollen klieren?
en asl een paard te veel op vet gras staat en dus dik word kan hij hoefbevangen raken

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:47

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:48

ik heb ook altijd gehoord dat een dikke nek die hard is vol met eiwitten zit maar als je het niet vertrouwd kan je de dierenarts vragen om advies

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:50

Mijn pony heeft een harde manenkam. kan dit ook zijn dat ze hoefbevangen is.
Ze is wel een beetje te dik, maar ze is al erg afgevallen vind ik zelf.
De hoefsmid is vorige week geweest, die zou het anders toch wel zijn opgevallen bij het bekappen, of kun je dat daaraan niet zien??

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 13:43

Nee, wat bedoel je precies met een harde manenkam?

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 15:54

Het bovenste deel van de manen die is hard. Dus echt de aanzet en ongeveer tot 10 cm daaronder.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:02

Als je de manenkam naar je toe trekt en weer terug duwt voel je of de manenkam helemaal meebeweegt of dat er maar een klein stukje beweegt. Als je paard te dik is slaat hij vet op in zijn nek net onder de manenkam. Dat voelt hard aan, harder en stugger dan spieren. Soms als je pony echt te dik is krijg je ook echt een bocht van vet waardoor de nek wel heel dik lijkt, nog een beetje vetter en de manankam kan omvallen. Net als bij kamelen, als die te lege bulten hebben. En de vet is nooit gezond. Je zult hem minder brok moeten voeren en harder aan het werk moeten zetten.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:29

Ze krijgt al geen brok, maar staat op het weiland en heb haar nu al op een kleiner stuk gezet.
Ze is al wel wat afgevallen, maar ze was vet toen ze bij mij kwam, omdat er niets met haar gedaan werd.
Ik had hard met haar trainen, zodat ze binnenkort weer een mooie slanke pony is! Dank je wel voor je tip!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:56

Ik zal even een foto plaatsen,wil iemand dan zeggen of hij te dik is of niet?Afbeelding

En?

Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:02

Het hoeft niet meteen te zeggen dat ze hoefbevangen is.. Je hebt er alleen wel meer kans op dat ze het krijgt... Het is meer een voorteken..
Maar het is echt een veel voorkomend probleem... Je moet vooral tijdens het voorjaar de paarden op heel weinig gras zetten... Maar als ze het eenmaal hebben gehad blijven ze er gevoelig voor...

Dwerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 13:31

En als je paardje hoefbevangen is, meteen goed behandelen.. en zorgen dat het geen chronische hoefbevangenheid wordt.. dan ben je écht ver van huis..

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:00

even voor de duidelijkheid hoefbevangeheid hoeft niet door vers gras te komen hoor kan ook gewoon door brok komen! en als je paard hoefbevangen is dan loopt hij kreupel als hij uberhaut wil lopen!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 19:46

justicehcb: Mijn pony krijgt al geen brok mee alleen speciale musli die door de dierenarts in voorgeschreven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:27

Brok en musli zijn een pot nat als het om energie en eiwit en gevaar van hoefbevangenheid gaat, het is nl allebei krachtvoer. Voordeel van musli boven brok is dat een paard 2 keer zo lang doet over dezelfde hoeveelheid en dus langer kauwen en bezig zijn.

Als ik de foto zo zie krijg ik de indruk dat je pony in "show conditie" is en dat is inderdaad te dik.

Een hoefbevangen paard, of een die er gevoelig voor is heeft laag in het eiwit en laag in fructaan gras nodig en verder goed maar arm hooi. Dus hooi wat gewonnen is voor graszaad (wel voor paardenweides!) of overjarig en dus zo arm mogelijk hooi. Als je paard dan vitaminen en mineralen tekort komt kan je beter een emmer pavo vital(vit. min. brokjes) of pavo zomer/aura koeken kopen. Deze produkten zijn speciaal voor paarden en pony's die geen of weinig krachtvoer krijgen.

(Nee ik werk niet voor Pavo en heb geen aandelen. Ik heb wel goede ervaringen met beide producten bij mij eigen paard en weet op dit moment geen ander merk die dit soort dingen heeft in een zo gemakkelijk te voeren vorm).

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 21:05

ik geef ook sinds mijn paard spierbevangen is geweest en ook schraal gehouden moet worden pavo vital en kwartje eiwit arme mix en oud hooi. Ze doet het daar erg goed op. en nee ik heb ook geen aandelen in pavo.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 15:04

Ben gisteren naar de dierenarts geweest, niet zo zeer voor de hoefbevangenheid maar hij moest een spuit hebben, heb het toch maar even gevraagt en hij zei dat zijn linkerhoef warmer was dan de rechter en dat dat een symtoom (ofzo) van hoefbevangenheid. Hij staat in een weiland met geen tot heel weinig gras en krijgt inderdaad hooi. Hij heeft musli gehad met een plaatje van anky er voor op, enig idee wat het was?