Kreupel vanuit Schouder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Judith29

Kreupel vanuit Schouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 18:38

Mijn paard is een aantal weken geleden kreupel geworden, links voor. Na een week rust, weer rustig opbouwen en dat ging goed. Totdat we waarschijnlijk weer teveel (toch alleen basis, niks meer dan stap, draf, galop en wat stelling) gingen vragen, weer kreupel linksvoor. Weer week rust, weer rustig oppakken ging goed, maar heb veelal rechtuit gereden en voltes zo min mogelijk gereden, is twee weken goed gegaan, totdat ik afgelopen zaterdag caveletties ging draven, waarbij je toch weer meer voltes ging maken. Weer kreupel linksvoor.

Ik zelf heb nu dus het gevoel dat door voltes en korte wendingen haar kreupelheid weer naar boven komt, dit betekent dat ze dus gewoon al die tijd niet goed is geweest en ik denk dat het uit de schouder komt, juist doordat het mis gaat als je veel voltes rijdt.

Herkent iemand dit? En wat is er toen door DA gedaan?

Over 3 weken komt Laarakker bij haar kijken, maar ik zit te twijfelen of ik haar daarvoor toch door de DA in Bodegraven moet laten bekijken

ellepel

Re: Kreupel vanuit Schouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:43

toevallig pas geleden door iemand een topic geopend over hetzelfde probleem.

viewtopic.php?f=3&t=430848

mijn pony is boegkreupel geweest,( zo noem je schouder kreupel ook wel)

dit is een langdurige kwestie, echt een aantal weken stilzetten ,absoluut geen werk in de bak, dat is dan te zwaar. stappen rechtuit en ik moest de boeg masseren met of srl-gelei, of een ander middel.
van mijn toenmalig veearts kreeg ik echt advies om alles zo voorzichtig mogelijk op te pakken, na een periode weide rust.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 19:05

Dank je wel Ellepel, heb het topic bekeken. Weet je ook iets meer te vertellen waardoor ze juist boegkreupelheid oplopen? En hoe is jouw DA tot de conclusie gekomen dat het boegkreupelheid was?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:34

Vaak komt boegkreupelheid voort uit een blokkade in een van de eerste ribben. Ik zou Bodengraven nog even laten voor wat het is, kan altijd nog toch? Als het een blokkade is zou Erik hem moeten oppikken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:26

is hier ook al niet een topic over geweest

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:55

msQuincyTE:
die was er ook en heb de link dus al hierboven neergezet.

de mijne kreeg dus een trap tegen zijn schouder, precies op de spieren en pees die daar bovenop lopen zeg maar, beetje moeilijk uitleggen vind ik...

de veearts die kwam wilde hem los zien lopen, hij moest aan de longeerlijn zowel op harde als zachte grond, en ten slotte moest ik er op rijden....
hij kwam dus tot de conclusie boegkreupel.....

vraag me niet waarom, maar hij vertelde dus zelf dat de spieren en pees in het boeggebied, gekneusd waren door die trap.

3 weken weiderust, toen 2 weken aan de hand stappen, daarna er op rijden, longeren mocht van hem absoluut niet, alleen rechte lijnen rijden op hard ondergrond.
na een week of 6-7 weer begonnen met rijden, eerst 10 minuten stappen, later 20 minuten en weer later ook af en toe een drafje er bij.

ik merkte toen absoluut wel dat de boel goed beschadigd was, vroeg ik teveel, draafde te lang of op te zware grond, liep hij meteen weer onregelmatig, hij heeft nog maandenlang af en toe onregelmatig gelopen...