vochtophoping (op de kont)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SharirBobby

vochtophoping (op de kont)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:50

Wie heeft er wel eens meer bij zijn paard een vochtzak/bult gehad op een plek zoals de kont? (bedoel dus niet in de benen ofzo)
En weet je waar dit door kwam en hoe is het over gegaan en na hoelang?

Mijn paard heeft namelijk sinds gisterochtent een vochtzak op z'n kont zitten. Bij hem zie je heel duidelijk die spier achterop z'n kont lopen, en aan de onderkant op de linkerbil zegmaar zit nu een duidelijke vochtophoping. (doorsnede ongv. 8 cm, dikte ongv. 2-3 cm)
Ik vraag me af waar dit door komt, hij heeft er wel een oppervlakkig oud wondje zitten (is 1,5-2 weken geleden gebeten, haren eraf, iets huid geschadigd, maar het bloedde geneens ofzo dus echt heel oppervlakkig).
Ik kan er gewoon aanzitten, voelt wel vies, want het vocht 'verplaats' zich dan.

Zelf dacht ik er aan om het gewoon ff aan te kijken, maar m'n moeder vond het maar niets, volgens maar wordt het als er een onsteking zit alleen maar erger en kon ik beter morgenochtent de veearts bellen zodat hij eventueel antibiotica kon krijgen ofzo.
Nouja, ik kijk vanavond nog wel hoe het dan is en dan beslis ik wel of ik de veearts idd ga bellen. Zelf heb ik het idee dat dit wat overdreven is, dus vandaar dat ik me afvroeg wie dit ook wel eens heeft gehad en wat jullie toen hebben gedaan?

ellepel

Re: vochtophoping (op de kont)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:55

een ontsteking kun je wel voelen, dan is dat gebied heel erg warm en soms ook pijnlijk als je erop drukt...

je kunt zelf gaan dokteren, maar denk dat een veearts niet onverstandig is

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:03

Mijn paard heeft een zeer grote bult op de billen gehad. Dit kan vocht zijn, maar ook bloed als gevolg van een trap o.i.d. en een gesprongen ader. Het is beter om even een veearts te laten kijken. Het kan inderdaad onsteken en als het bloed is, gaat het niet vanzelf weg. Bij mijn paard zijn sneetjes in de bult gemaakt, ik moest spoelen met penicilline en een zoutoplossing. Het is prachtig weggetrokken.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 21:37

oké ik ga morgenochtent de veearts wel bellen als het dan nog steeds is. Vraag ik wel wat hun er van vinden, of er iemand langs moet komen of dat ik het nog even aan moet kijken.
als het vocht is zal er toch wel een ontsteking zijn ofzo en als het bloed is, zal er ook wel wat aan gedaan moeten worden.

Ik heb er vanavond overigens mee gereden, hij liep niet anders dan normaal. Ik had gehoopt dat het erna misschien wat geslonken zou zijn, maar dat was niet het geval.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 09:36

Vanochtent is de veearts geweest.
Hij had een flinke bloeduitstorting. Geen koorts.
Wat we nu doen is afwachten of het vanzelf overgaat (dat is in de meeste gevallen zo).

Het was beter om het nu niet door te prikken omdat het nog maar 2 dagen oud was, en de ader die kapot was gegaan waarschijnlijk nog niet hersteld is, dus als we nu doorprikken heeft het weinig zin, dat kan pas na 8 of 10 dagen. Bovendien is het nu afgesloten en kan er geen vuil van buiten af bij.
En daar komt bij dat ik bijna op vakantie ga, en als ze het doorprikt moet er intensief gespoeld worden, om daar een ander mee op te zadelen is nooit fijn.

Als ik over 3 weken terug kom en het hij is nog steeds zo groot of groter mag ik bellen om hem door te laten prikken als ik dat wil.
En nu is het gewoon in de gaten houden of hij geen koorts krijgt. Ik hoefde niet dagelijks te gaan temperaturen ofzo, maar gewoon in de gaten houden of hij niet suf wordt ofzo en als hij dat wordt temperaturen.

Het komt waarschijnlijk door een flinke trap van een ander paard.

Ik dacht ik vertel het nog even voor de mensen die het misschien interessant vinden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:03

Ja dat klopt, nu openmaken kan niet. Maar na een dag of tien (als het er nog zit) moet je wel even contact opnemen. Drie weken is al wel behoorlijk lang. Bij Lanna was het na twee weken al een soort 'kamertjes' aan het maken. Dan kun je niet makkelijk meer spoelen en hou je het risico dat je een bult overhoudt. Dus als je het niet vertrouwt, voor de zekerheid even een kliniek bellen. Dat heb ik ook gedaan en dat was maar goed ook.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:22

Mijn merrie heeft zo'n bloeduitstorting (hematoom) op haar borst gehad (ze had zichzelf tegen de stang in de traile gegooid ). Ik moest het 2 x per dag met koud water afspuiten en na 2 / 3 dagen was er zo goed als niks meer van te zien. Als het niet snel was geslonken zou het open zijn gemaakt maar dat was gelukkig dus niet nodig.