longbloeding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hiepschj

longbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:20

Wie heeft ervaring met een longbloeding bij zijn/haar paard? Hoe ziet het eruit en wat kun je er aan doen?

Janski

Re: longbloeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:44

Toevallig heb ik er laatst voor het eerst van gehoord. longbloedinge schijnen eigenlijk alleen voor te komen bij renpaarden en dravers en minder bij warmbloeds of koudbloeds.

Er is inpricipe betrekkelijk weinig aan te doen helaas behalve rustig aan doen met het paard en zorgen dat het geen grote inspannigen moet leveren. Wat een paard er wel en niet mee kan is per geval verschillend.

Hiepschj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 16:03

Mijn paard is een KWPN-er. Hij is Dampig, dus er is wel altijd een vergroot risico. De longen moeten een grote inspanning leveren tijdens het rijden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:17

Bij grote inspaning van de longenis de lans op longbloedingen dus ook groter. Ik weet niet wat je doel is met het paard,maar ik zou en dampig paard al niet teveel rijden uisluitend recreatief en rustg aan dus geen kilometer galop in het bos ofzo. Rustige ritjes en zorgen dat het paard goed op adem blijft en niet teveel moet hijgen en buiten ademraakt. Daarmee beperk je ook het risico op ongbloedingen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:16

Mijn pony heeft een longbloeding gehad anderhalf jaar geleden hij was toen al 28 en de prognose was slecht maar hij is daar helemaal bovenop gekomen.
Was erg eng om te zien hij hoeste allemaal bloed op en het liep uit zijn neusgaten. Dierenartsen kunnen er niets aan doen behalve antibiotica geven om een longontsteking achteraf te voorkomen.

Hiepschj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:23

Katja, bedankt dit is info waar ik iets aan heb.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:10

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Heb nog wel meer info maar ik weet niet wat je wilt weten.