Rotstraal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 09:36

Ninla heeft weer last van rotstraal.Het gaat steeds verder, het is geen gat aan het worden maar het is nog niet helemaal weg zeg maar.

Ze staat nu 24/7 op de weide, krab elke dag haar hoeven.En had een spuitbusje wat wel een beetje heeft geholpen maar nog niet super.
Moet van de smid haar 3 hoeven nu elke dag in de Soda zetten.

Maar heeft iemand anders tips?

Cookies

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:49

Egyptische zalf en betadine erop, dan is de bacterie zo dood. En dan duurt het nog even voordat de straal zich weer hersteld heeft.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:23

gewoon meschien als het mogelijk is snachts op stal of op een droog betegeld stuk ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:01

Een aantal keren per dag en goed ontsmettend middel (zoals bijvoorbeeld betadine of een chloor oplossing) erop spuiten (nadat je de hoeven goed hebt schoongemaakt).

Verder de omgeving van je paard goed schoon houden, dus vaak de mest en urine uit de stal verwijderen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:34

bij de DA een spuitbus CTC spray halen en de hoeven 1 x goed schoonmaken, CTC in de straal spuiten, dat een aantal dagen herhalen (niet iedere keer de hoeven wassen, wel de CTC spuiten) dan zal je zien dat het verbetert.
Paard op stal zetten werkt averechts, op stal komt er meer amoniak in dan op de wei en het paard beweegt minder, dus minder doorbloeding van de hoef.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:42

Ik gebruik ook egyptische zalf. De eerste week elke dag, dan afbouwen naar om de dag en verder. Ik zag na een paar dagen al resultaat!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 19:50

Ik heb ze vanmiddag eerst is schoongemaakt en droog gemaakt. Toen haar ff in een lege stal (met droge ondergrond) gezet een uurtje toen at ze haar hooi.Heb er toen Hoef en sole hardener opgedaan heeft gewerkt.Ze heeft de rest van de dag tot nu op de weide gestaan.En heb haar nu op stal met weer schone hoeven en betadine oplossing op haar hoefjes. Van de week komt de smid voor nieuwe ijzers. Dus die zal meteen de dooie stukken weg snijden bedankt allemaal voor de tips!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:16

Heel goed dat je iedere dag de hoeven krabt!

Ik spuit er hoof&sole hardener op. Blauwe troep.
Maar misschien had je dat al geprobeerd... om de dag herhalen.
Als de smid weer is geweest en die heeft de rotstraal weggesneden, kun je het misschien interen met hoefteer.
Daar moet je overigens wel mee oppassen, want als de bacterie er nog inzit wordt die ingesloten door de teer en wordt het erger, omdat de teer alles afsluit. Overleg misschien anders eens met je DA. Heb ik ook gedaan en die stemde in met het advies van mijn smid: Hoof & Sole hardener om de dag.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 13:18

Bedankt.Mijn hoef en sole hardener is nu op.Maar die ga ik weer bestellen bij Agradi

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:15

Als je de voet schoon en daarna drogg hebt gemaakt, smeer er dan witte tandpasta op. Dit droogt de straal uit, en zorgt dat de rotstraal verdwijnt
Het werkt goed, die van mij was er na de tandpastabehandeling ook zo vanaf!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 19:29

Wanneer kun je er egyptische zalf opsmeren? Moet dan eerst de rotstraal weggesneden zijn?
Mijn paard heeft na 23 jaar nog nooit problemen te hebben gehad ook ineens rotstraal aan allebei zijn achterhoevn. Op allebei de hoeven op dezelfde plek in de straalgroeve een gaatje waar prut uitkwam en pijnlijke straal en ballen van de voet. Is dit normaal? Hij liep er flink gevoelig van.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:13

@tiessie... kwam er prut uit? Is/was het dan geen hoefzweer of iets wat daarop lijkt, een ontsteking? Bij rotstraal is er meestal toch geen sprake van prut maar meer van loslatende "vellen"?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 06:56

loslatende vellen bij de straal is bij natuurlijk bekappen normaal, dan "ververst" de straal, rotstraal is echt stinkende prut, als je paard echt rotstraal heeft, ruik je dat al als ie langsloopt.

Loslatende vellen kan de rotstraal wel kans geven, dus als ik dat zie, ga ik of een stuk op straat draven, dan ben ik ze kwijt, of ik snij ze eraf

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:00

Ow hm dan heeft mijn paard er toch minder last van dan ik dacht. Bij mijn paard zijn het echt alleen loslatende vellen. Ik ben nog geen prut tegen gekomen gelukkig. Dan zal het wel erger lijken dan het is. Als de smid is geweest heeft ze ook weer nette stralen namelijk.

Er is ook een geel flesje met rode tuut eraan dat rotstraal tegen schijnt te gaan. Weet even niet hoe het heet, maar de meeste paardenzaken hebben het wel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:06

ja dat spul in dat gele flesje is ook erg goed, heb ik ook gebruikt de laatste keer. Weet ook niet hoe het heet.... het staat op stal en ik zit op m'n werk.

Rotstraal ruik je echt, het stinkt heel erg, je kan het echt niet missen, zelfs in de periode (van 15 jaar) dat ik amoer reukvermogen had, kon ik rotstraal wel ruiken!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:54

Bij Artiest komt er dus prut uit een soort gaatje bij de straal maar hij heeft dit bij allebei zijn achterhoeven. Wel een beetje bizar als hij op dezelfde plaats een hoefzweer zou hebben bij 2 voeten. Maar daar leek het wel veel op. Voorhoeven stinken nu ook dus ik denk dat ik met een al langer bestaande rotstraal te maken heb. Ik moet heel eerlijk opbiechten dat ik niet zo'n precieze ben wat hoeven krabben aangaat, schaam me nu ook diep en ga er zeker meer op letten. Ik maak het nu 2 x per dag schoion en doe er op advies Bethadine jodium op. Hij was er echt flink kreupel van, krijgt nu even 2 dagen Quadrisol en loopt gelijk weer goed. Ik heb dit paard al 12,5 jaar en hier dus nog nooit last van gehad. Was er erg van geschrokken! Maar als het rotstraal is schijnt het wel weer over te gaan begreep ik. De DA heeft er naar gekeken gisterenmorgen, die wist toch niet helemaal zeker of dit klassieke rotstraal is dus de smid komt in het weekend ook nog even kijken.
Het is wel heel vervelend want mijn paard is half blind en ook nog atactisch en we zijn toch wel op weg naar het einde en dan vind ik het wel erg vervelend dat hij dit nu ook nog heeft, de pijn ervan bedoel ik.
Ik wacht het maar af.....

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:13

esther82 schreef:
Als je de voet schoon en daarna drogg hebt gemaakt, smeer er dan witte tandpasta op. Dit droogt de straal uit, en zorgt dat de rotstraal verdwijnt
Het werkt goed, die van mij was er na de tandpastabehandeling ook zo vanaf!

Dit had ik nog nooit gehoord.
Maar ben blij dat het ook werkt.
Ik zal het onthouden voor als mijn paard er last van krijgt.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 11:04

Witte tandpasta. Dus Elmex (hebben we hier thuis liggen) moet ook geen kwaad kunnen dan neem ik aan?
ik heb er ook nog nooit van gehoord!
Op haar linkerachterhoef is het al zichtbaar minder!
De andere 3 nog niet zo.Maar ik ben nu een tijdje bezig met betadine Hoefsmid komt ook van de week dus die zal de straal wel bij snijden