Copd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Invisible

Copd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 22:54

Ik weet niet waar ik moet beginnen, maar wil het gewoon even kwijt..

Heb al 8 jaar een pony, ze is nu 16 jaar..
Ze stond te koop omdat ik na de zomer ga studeren in den - haag, en mijn Pa wil er niet alleen voor zorgen omdat ik op kamers ga

Ze heeft elk jaar wel een keer last van haar luchtwegen.. door middel van hoesten.. Medicijn geven, en ze knapt er weer van op..

2 jaar terug heeft ze in een brandende stal gestaan (gelukkig op tijd gered) maar ze ging vaker hoesten

Gaf ze dus altijd al stofvrij hooi, mest iedere dag de stal uit voor de amoniak lucht.. Maar 6 weken geleden, ze had een hele dag op de wei gestaan, heb haar om 5 uur binnen gezet, en er was nog niks aan de hand..

Ga haar om half 7 eten geven, en ze had het zo benauwd.. ze had ook liggen rollen in haar stal.. trilde en wilde niet eten.. Da erbij gehaald, ze had koliek met een benauwdheid erbij.. Nog een paar injecties gehad.. Paar uur later nog een keer de Da laten komen, nog een injectie gehad voor de nacht..

Ze kreeg een Cubarmix en Ventipulmin..

Ze knapte duidelijk ervan op!

Tot vorige week zondag, er kwamen mensen kijken voor mijn pony, en jawel, ze had het weer enorm benauwd en hoesten.. dus de verkoop is niet doorgegaan, natuurlijk helemaal niet gek, want zo`n pony zou ik ook niet willen..

Van de week dierenarts er met zo`n slang in haar wezen kijken, er zat wit schuim op de longen en ze had dus copd..

Weer een injectie gehad, en weer ventipulmin gekregen..
Da wist ook dat ze te koop stond, maar je verkoopt nooit meer een pony met copd en zomerexceem, dat heeft ze ook nog eens

Maar ze kan niet bij ons blijven omdat ik ga studeren..
Dus mijn ouders willen haar laten inslapen..
Is er geen andere oplossing voor haar? b.v een rusthuis, waar de wachtlijsten ontzettend lang zijn, of moet ik mezelf er maar bij neer leggen dat ze ingeslapen wordt..

Weet ook wel, wil het bestje voor me paardje, en haar zien, dat ze bijna geen lucht binnen krijgt is ook heel zielig, ze is nu al wel een beetje opgeknapt met de ventopulmin..

Perlina

Re: Copd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:03

Maar zal haar situatie nog wel wat kunnen verbeteren, of blijft het ws altijd zo en moet ze continu medicijnen?

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 23:07

Altijd aan de medicijnen..

Kon ook nog prednisolon erbij nemen, maar door de bijwerkingen laat ik dat maar even doen..

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:00

Draai het eens om. De pony kan nooit meer zonder hormonentroep of het ventipulmin (=clenbuterol) of prednison is, en zal het tussentijds steeds benauwd hebben, totdat ze bijna stikt...
Zou je dat willen voor je pony? Zou je dat gevecht iedere dag willen en kunnen aanzien? De pony word helaas alleen maar slechter, nooit beter. Het enige wat ze nog kan hebben is een goede dag. Ik had hetzelfde met mijn pony Son en koos ervoor om leven geen lijden te laten worden. Son is 3 mei 2005 ingeslapen op een mooie lentedag...

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:14

Mijn paard heeft ook COPD (dampigheid). Ook mijn moeder heeft COPD. Bij beide zou ik er toch niet aanmoeten denken om ze te moeten missen. Gelukkig kunnen ze onder deze omstandigheden nog een goed leven leiden, alleen moet je je aanpassen.

Ten eerste ben ik het er niet mee eens dat een pony met zomereczeem en COPD maar ingeslapen moet worden. Heb nu ook weer een paard met zomereczeem en hiervoor had ik een pony die er heel veel last van heeft. Hier zijn tegenwoordig veel meer dingen tegen te doen dan jaren geleden.

Wat doe je aan de zomereczeem bij je pony?
Wat doe je aan de COPD van je pony?
Wat voer je?
Staat ze op stal (hoelang, wat voor stal, strooisel, enz)?
Werk/train je nog met haar?
Welke medicijnen geef je?
Krijgt ze ook extra's?

Ik vraag dit niet om je aan te vallen ofzo. Maar zelf heb ik dus al de nodige ervaring met COPD en zomereczeem en misschien kan ik je helpen.

Het probleem bij COPD is dat de da geneesmiddel voorschrijft die het probleem onderdrukken. Het wordt dus niet genezen. Je moet zoeken naar de oorzaak en dit aanpakken. Een paard met COPD kan nog een heel fijn leven hebben. Mijn KWPNer met COPD is nu 14 jaar geworden en op haar 3e werd ze al bijna afgeschreven door de da. Met behulp van mijn eigen goeie verstand, ervaring in de loop der jaren en natuurlijke geneesmiddelen heeft zo zo goed als geen last meer van COPD. Het zal nooit overgaan, maar ze lijdt een goed leven.

Om nog even terug te komen op je pony. Je zoekt er een plek voor (laat hem niet zomaar inslapen) en dat moet ook wel lukken als je zelf maar wil. Ik heb sinds afgelopen woensdag 2 shetlanders erbij (had al 3 paarden) van een meid die er niet meer voor kon en wil zorgen. Dit is dus een optie. Zoek een goed adres waar ze voor niets heen kan. Besteed haar uit aan een zorgboerderij, logeerboerderij of aan een manege voor gehandicapten. Ook als gezelschapspony kan ze nog dienst uitmaken. Er zijn mogelijkheden genoeg, als je maar doorzet.

Verkopen is niet echt een optie. Een pony met zomereczeem en COPD is een zorgenpony die altijd geld gaat kosten voor de persoon die ervoor zorgt/eigenaar. Daar moet je ook aan denken.

In ieder geval succes ermee en als ik je ergens mee kan helpen, dan hoor ik het wel.