te mager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tare

te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:20

Mijn jaarling is erg mager. Nu ze eindelijk door haar wintervacht heen is kun je haar ribben tellen. Ze eet vreselijk langzaam biks en hooi. Maïspap vindt ze niet interessant. De dierenarts dacht aan wormen en heeft haar twee injecties gegeven.
Wat zou ik haar bij kunnen proberen te voeren om haar zo snel mogelijk aan te laten sterken?
Iemand zei dat het beter is haar met haar hooi binnen te houden dan haar buiten in het gras te zetten omdat hooi meer voedingswaarde zou hebben. Is dat waar? Wat zouden jullie doen?

Goldie

Re: te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:26

Misschien heeft ze last van der tanden, groeit er wat scheef ofzo en kan ze daarom niet meer goed eten en is dus mager...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:30

lijkt me sterk dat de gedroogde variant van gras meer voeding zou bevatten..klinkt onlogisch.

helemaal met een jaarling:

eruit!!! lekker in de weide met soortgenootjes t liefste, verder afwachten, en niet je dier volproppen met allerlei onzin, een lichaam moet even bijkomen, hier gaat tijd overheen, reken gerust maar een week of 3 voordat je verbetering ziet.

tanden probleem kan heel goed, sommige dieren hebben met wisselen pijn en eten dan slecht, tijdelijk wat slobber bijvoeren wil wel helpen, dat is lekker zacht, de slobber van subli is geloof ik wel heel goed.
maar je kunt ook gewoon de eigen brok natmaken met water..

als je meer brok wilt voeren kies dan voor een die wel voor opgroeiende paarden is en kies geen sportbrok ofzo.

even geduld hebben en dan moet het goedkomen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:08

idd juist wel de wei op!!! (waar denk je dat grasbuiken vandaan komen????)

Verder is gekookt lijnzaad een goede dikmaker.

tanden zouden het probleem van het moeilijke eten kunnen zijn. Even de dierenarts of paardentandarts laten komen dus.

Tare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:33

de dierenarts is al geweest en heeft ook in de maond gekeken. Ook de paardentandarts heb ik telefonisch gesproken en die lijkt t onwaarschijnlijk dat een jaarling al gebitsproblemen heeft. Hij dacht zelf ook aan wormen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:19

Een jaarling moet groeien . Ze hebben van die groeischeuten, dan zijn ze weer mager en dan worden ze weer wat dikker. Als je een wormenkuur hebt gegeven, dan stuur je haar de wei op, net wat Ellepel zegt. Wat je schrijft is eigenlijk best normaal voor een jaarling. Succes ermee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 23:18

naar buiten met dat paard. Brok bijvoeren, hooi bijvoeren. Ontwormen heb je gedaan. Nog even check of je DA ook lintworm heeft meegenomen. Verder zou ik vitaminen geven voor een jong paard. Mijn Wiz kwam dit jaar ook slecht door zijn haar (hij is twee) en was ook wat mager na zijn laatste groeistuip. Maar met extra hooi, brok en vitaminen is hij er nu weer bovenop.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 07:02

Misschien is het een idee om de hoeveelheid hooi te halveren, n dan het overige deel aan te vullen met kuil.
Daar zitten net weer meer voedingswaarden in als in hooi, door half om half porties te voeren kijgen ze ook niet te veel aan eiwitten binnen.

Tare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:11

Hoi, bedankt voor de reacties. Nog steeds weet ik niet hoe het nu zit met de voedingswaarde van hooi versus gras, maar ik geef haar in ieder geval nu ander voer, daarna mag ze met haar grote vriendin het gras op. s´Avonds gaat ze op stal en krijgt dan weer voer en hooi. Ik heb haar ook een vitamineshot gegeven en s middags wat appeltjes. Laten we hopen dat ze er snel bovenop komt.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:02

VEP waarde gras snede voor 1 juli is 142
VEP waarde gras snede na 1 juli is 130
VEP waarde Kuilgras is 400
VEP waarde hooi laag eiwit is 469

Klinkt onlogisch maar hooi heeft dus een hogere energiewaarde dan gras.

De jaarling heeft dus waardschijnlijk wormen gehad en daarna 2 maal een antiwormkur. Je kunt je voorstellen dar dit een behoorlijke aanslag is op de darmflora. Je zou hiervoor een voedingssupplement bij kunnen voeren op basis van probiotica. bv Cavalor Digest of Opkikker van de paardendrogist. Verder is het beter om jonge paarden krachtvoer te voeren dat speciaal is ontwikkeld voor jonge paarden van 1 tot 3 jaar. Je kunt dan denken aan EquiFyt Junior of Cavalor Juniorix. Wat je ook nog kunt voeren voor een goede darmwerking ik een door Horsefood ontwikkelde gistkorrel XPeq.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:16

Heb een beetje hetzelfde probleem: mijn jaarling krijgt Equifit junior en nog bietenpulp/zemelen/speld + hooi/gras en toch zie je zijn ribben...ook is hij regelmatig ontwormd. Verder glanst hij wel en is hij volgend de DA gezond. Ik zou hem ook voller willen zien. En zeker nu we over een dikke week op wedstrijd gaan...Ik hoor wel inderdaad dat er meer jaarlingen zijn die met dit 'probleempje' zitten en dat het inderdaad met de groei kan te maken hebben. Succes met die van jouw! Groetjes!

Tare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 22:28

Hoi,

Met ons ponytje gaat het gelukkig al wat beter. Ze ziet er al wat fitter uit. De wormen zijn nu natuurlijk bestreden en we hebben wat bijgevoerd.
Toch hebben we haar overgebracht naar een andere plek. Hier kan ze veel beter grazen. Want ookal zit er meer voedingswaarde in hooi, mijn paardje weet vast het best wat goed voor haar is...uren lang doen met een pluk hooi, of aanvallen op het sapppige gras.
En veel fijner ook; ze kan nu lekker rennen en spelen met de andere paarden!
Ik voel me er ook beter bij nu, ookal staat ze verder weg van mijn huis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 06:28

mooi dat het zo goed gaat!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 13:27

Gelukkig dag het weer beter gaat. En idd heeft je paardje meer aan de hele dag gras eten dan aan 1 uurtje hooi.

@Smoske: Je kunt eventueel een haarmonster (met haarwortel) opsturen naar equifyt. Dan kunnen zij onderzoeken of je paard voldoende stoffen krijgt, of dat er tijdelijk een supplement moet worden bijgevoerd. Enneh, met een jaarling op wedstrijd???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:29

hey arnoud..heb je wat meer info voor me daarover?
over die pluk haar en die firma die dat doen?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 15:01

@Smoske: Je kunt eventueel een haarmonster (met haarwortel) opsturen naar equifyt. Dan kunnen zij onderzoeken of je paard voldoende stoffen krijgt, of dat er tijdelijk een supplement moet worden bijgevoerd. Enneh, met een jaarling op wedstrijd???[/quote]

Bedankt voor de tip! Wist niet dat dat kon en ga er zeker eens gebruikt van maken.

Mijn jaarling gaat mee naar een wedstrijd om te halteren (western), is voor alle leeftijden, vanaf veulens eigenlijk. Vandaar...

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:12

mijn paard was ook erg mager toen ik hem kocht en ik heb hem gewone maiskorrels gegeven door zijn biks heen. hier komen ze ook erg snel van aan!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:34

@Ellepel, Dat met die pluk haar en equifyt producten kun je allemaal via mij regelen.

@Smoske, aha vandaar, verklaart een boel, ik dacht ook al.......