HELP: Teken!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorile

HELP: Teken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:19

Mijn paard zit elke dag weer onder de teken. Van groot tot klein en van hoef tot buik/kin!!!! Ik woon wel in een tekenrijk gebied (Castricum) en we rijden elke dag door het bos/duin.
Op advies van de DA heb ik laatst een paar keer flink haar sokken en benen ingespoten met frontline, maar het mag niet baten..... helaas. De laatste week heeft ze ook onder het rijden erg veel last van haar sokken waar ze gewoon in haar kootholten gaan zitten. Ze loopt dan regelmatig te stampen en te knauwen.
Heeft er iemand tips om hier vanaf te komen??? Weghalen met een tekentangetje doen we al, maar is onderhand echt geen doen meer. Vooral die kleintjes in haar kootholten krijg je amper te pakken door het formaat en al dat haar.
Alvast bedankt!

BiondaMax

Re: HELP: Teken!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:11

Wat helpt is Butox van de firma Intervet. het is eigenlijk alleen toegestaan voor koeien en schappen. Maar mijn DA en ik gebruiken het al jaren tegen muggen. Onlangs ben ik er achter gekomen dat het de teken gelijk bij het toebijten doden. Dus de kans op besmetting met ziektes word daardoor zeer vermindert. Je moet ze dan natuurlijk nog wel verwijderen.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:16

BiondaMax schreef:
Wat helpt is Butox van de firma Intervet. het is eigenlijk alleen toegestaan voor koeien en schappen. Maar mijn DA en ik gebruiken het al jaren tegen muggen. Onlangs ben ik er achter gekomen dat het de teken gelijk bij het toebijten doden. Dus de kans op besmetting met ziektes word daardoor zeer vermindert. Je moet ze dan natuurlijk nog wel verwijderen.

Bedankt voor je snelle reaktie! Weet je toevallig ook waar ik dat kan kopen?? Moet ik dan bij ruitersportzaken zijn of bij de DA?
En vallen die dode teken er niet vanzelf af dan? Ik vind ze toch smerig

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:23

Je kan het alleen bij de dierenarts kopen. Ik woon in Duitsland en hier is het alleen bij de dierenarts te verkrijgen. het is van de firma Intervet en je smeert er 30 ml van op de rug uit. Elke 6 weken herhalen. Je smeert er het sávonds op omdat het er de eerste uren niet mee in de zon mag daar dan de haren wat kunnen verkleuern.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 19:29

ik gebruik bij mijn paard een spray die werkt voor muggen, dazen en ook teken, maar ik weet zo even niet hoe het heet wand de fles staat op stal. ik zal morgen meteen even kijken voor je hoe het heet!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 01:26

wat heftig zeg. Mijn paard had eerst ook afentoe wat teken zitten maar heb heb er nu geen last meer van gehad. Maar dat jou paard er zoveel last van heeft!

rhissar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:35

hoi na een weekend de veluwe zit ons paard ook vol teken.
we halen er elke dag flink wat teken eraf ze zijn zo klein.
hoop dat we ze allemaal te pakken krijgen hoe ziek kan een paard er van worden als er een paar blijven zitten.
en die er af vallen gaan die vanzelf dood of springen die weer op de paarden?
die ik er af haalt druk ik dood tussen mijn nagels.(wel bloederig)

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:05

die spray die ik gebruik tegen teken heet zedan. er stond een site op de fles: www.zedan.de

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 22:02

bedankt voor jullie reakties tot zover. Ik ga nog even wat info opzoeken over genoemde middelen. Ik heb wel op een website gelezen over teken bij paarden. Zie ook: http://www.keerhoeve.nl/Lyme.htm
Word hier ook niet echt vrolijk van.....

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:49

De mijne hebben ook vaak teken.
Ze geven inmiddels (gelukkig) nu zelf aan als er één hun benen omhoog kruipt, maar ze hebben niet zoveel als die van jou.

Momenteel gebruik ik de "TRi-Tec", die helpt ook tegen teken. Tegen dazen vind ik 'm niet zo goed (en hij werkt ook niet 14 dagen), maar sinds ik die spray gebruik hebben ze geen teken meer.
Er is ook een ander merk Enduce, die tegen teken zou helpen, maar dat heb ik nog niet getest.
Het is wel duur en te bestellen bij Jordens Hippo (www.jordenshippo.nl)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:03

Butox is van Intervet en in elk land toegestaan behalve in Nederland. Je zou dus moeten proberen via iemand in het buitenland het te krijgen. Het is overigens niet schadelijk voor mens of dier en werkt prima. Een vriendin van mij in Frankrijk smeert haar paard er mee in en het is echt super spul!