Twee vragen: platvoeten en mank door slag :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Twee vragen: platvoeten en mank door slag :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 17:58

Hey,

heb dus twee vragen. Ons Amore heeft vanvoor 1 platvoetje, wat kun je daar eigelijk aan doen om het haar gemakkelijker te maken Want hierdoor loopt ze wel een beetje ongemakkelijk... Is het dan idd het best om er hoefijzers onder te zetten? De hoefsmid heeft gisteren geweest en hij heeft er geen onder gezet (hoewel ik gezegd had dat het best was van wel...) want hij vond het best goed zo... Terwijl ze enorm kort staat!

Tweede vraagje: ons Amore liep toen we haar kochten niet mank. De eerste dag dat ze op de manege stond ook niet... Nu heeft ze twee dagen na elkaar lelijk aan het doen geweest in de buitenpiste en telkens met der hoef tegen die muur knallen hé... Nu loopt ze in haar draf nogal mank op 1 voorbeen.... Kan dat hierdoor zijn

Hoop dat iemand even vlug wil reageren want ik pieker mezelf nog zot

alvast bedankt!!! xxx

PS: DA komt woensdag pas voor nog een controle....

Jantien

Re: Twee vragen: platvoeten en mank door slag :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:10

Overleg met je DA wat je het handigst kan doen met dat platte voetje. Vaak heeft het weinig zin om de stand van de voet te veranderen, aangezien je daar makkelijk meer problemen door krijgt dan dat het verbeteringen geeft. Het is niet meteen nodig om een ijzer onder een voet te slaan omdat de voet plat is. Wanneer ze echter heel kort staat, omdat de voet te hard slijt, dan kan je overwegen om er ijzers onder te slaan. Maar dat kan je smid ook prima inschatten.

Het kreupele kan best komen van het tegen de muur aan slaan, maar hoeft niet. Gewoon even afwachten, niet gaan rijden (weidegang/ laten grazen aan de hand wel) en dan woensdag aan de DA laten zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 13:05

Ik ga met jantien mee.

Zorg dat je paard weer zuiver loopt voordat je gaat rijden, dit kun je aan de longe goed zien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 13:36

We hebben nog niet met haar gereden omdat ze net 4 jaar heeft stilgestaan. Maar we hebben haar gisteren aan de longe gehad om naar haar draf te kijken en toen viel het op. Iig al heel erg bedankt!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:12

ik ga ook met janien mee het is ook afhankelijk hoeveel verschil er in de voetjes zit. Mij eigen paard heeft er ook 1 en tussen de twee voorvoetjes zit een 1,5-2 cm verschil. Hij is in overleg met de hoefsmid op zooltjes gezet met onder de normale voet turf met teer en onder de andere voet equibuild. Echter niet elk platvoetje is er geschikt voor.
Dus idd overleg met DA en hoefsmid.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 00:51

Mijn paard heeft het net anders om.
Die heeft stijlle hoeven.
Die kan ook niet zonder ijzers lopen.
Dat gaat dan verkeert