Lusteloos, niet vrolijk, probleem tussen ons??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytje

Lusteloos, niet vrolijk, probleem tussen ons??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 15:49

Ik weet niet of ik het bij medisch moet zetten omdat ik niet precies weet wat er nou is maar ik zal het proberen uit te leggen.
Je ziet het als als ze in de bak staat, altijd op rust, oortjes hangend, en suf kijkend. Als ik met 'r ga werken bijvoorbeeld grondwerk, let ze supergoed op maar struikeld af en toe en ze is niet actief. Wel doet ze dan weer precies wat ik zeg, reageerd ook wel weer snel, maar toch is ze niet echt actief.
Als ik buiten ga lopen loopt ze met een hangend hoofje en erg langzaam en vooral als ik haar van achter naar voor loop langs huis loopt ze zowat te slingeren en langzaam achter me aan te lopen terwijl dat zo goed als over is als ik er dan opga en wegrij. Ze is met rijden soms wel iets minder voor me been maar dat valt te overzien, ook hangt ze nu wel een beetje maar dat denk ik niet dat er mee te maken heb.
Als ze bijvoorbeeld schrikt flipte ze eerst zowat helemaal, geweldig , maar nu kijkt ze op en doet ze zonodig een stap opzij maar maakt er niet zo'n ophef van.
Ook op de heenweg met rijden is ze strontvervelend, alles eng dus telkens op de rem en terug gaat ze weer superlekker.
Ik ben bang dat ze misschien verkeerd voer krijg; equiral qi, gewoon onderhoudsbrok en zemelen, en 2 x per week slobber met lijnzaad vanwege haar koliekgevoeligheid.
Ze heeft ook een super opgezette dikke buik terwijl ze zelf absoluut niet vet is. Spieropbouw gaat ook langzaam en misschien heeft dit allemaal met elkaar te maken. Vindt het heel vervelend om toe te geven maar als het zo doorgaat wordt het gewoon een lomp paard waar ik een superhekel aan heb.
Ik ben dus ook bang dat ze niet gelukkig is, dat ze het hier niet daar der zin heeft ( heb er ong 1,5) of dat ze niks aan mij heb.
Ik zat ook te denken om naar iemand die door foto's wat op kan pakken het verhaal te sturen en een foto dan maar ik ben der nog niet helemaal uit. Misschien kunnen jullie er iets over zeggen.

Foto'tje, kun je zien hoe niet suf ze was
Afbeelding

miekedar

Re: Lusteloos, niet vrolijk, probleem tussen ons??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:41

heb je ze 1,5 maand of 1.5 jaar? Als je ze nog maar 1.5 maand hebt kan ze misschien een beetje heimwee hebben. Ze mist misschien een maatje. Staat ze op de wei? Alleen?

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:31

Hoi

Het kan zijn dat je paardje niet lekker in zijn fel zit. je zou een bloedonderzoek kunnen laten doen of ze misschien een ziekte als Borreliose zou kunnen hebben. (het zou bij de symptomen kunnen passen). verder kan ze ook vitaminen gebrek hebben. Daar kunnen ze behoorlijk slap van worden. Als ik je mag advisreren zou ik haar een equivital pasta geven (vitaminenstoot) zodat ze direct een grote hoeveelheid vitaminen binnen krijgt. Dan zou ik een vitaminensupplement geven en Ijslands zeewier. Ook zou je Vitamine E + selleen bij kunnen geven voor de spieropbouw. Er is ook nog een middel wat heel goed kan helpen bij vitamine gebrek en dat is Equistro Haemolytan 400 maar dat kost 65 euro per fles en het is een kuur die je moet afmaken. verder zou ik leuke dingen met het paard gaan doen, die de band tussen jullie versterkt. Ga bijvoorbeeld lekker met haar wandelen. En pak na een paar weken het rijden weer op als ze zich beter voelt. Heel veel succes

(Wij hadden ook zo'n paard op stal en die is na de vitaminen weer super vrolijk en fit en hinnekt enthiousiast als je er aan komt en heeft weer plezier in het leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:21

he?
iedereen wil een braaf paard en jij niet??

klopt wel, de mijne heeft ook tijden dan loopt hij als een oude opa rond...dan vraag ik me ook af of hij wel helemaal in orde is..
heenweg steeds op de rem, alles is eng en terug precies wat jij verteld..

probeer eerst eens alle gewone dingen, geef een extra wormenkuurtje,
geef eens een weekje vrij, ik vind dat elk paard elk jaar vakantie moet hebben.
doe eens totaal wat anders met d'r, zet haar desnoods eens ergens anders neer en kijk dan hoe het gaat...

je verteld dat ze koliek gevoelig is...samen met het verhaal over de dikke buik kan daar misschien toch een probleem zitten...
maar daar kan alleen een goede veearts je wat over vertellen....

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 14:13

Dusty was ook erg lusteloos en stond regelmatig bijna te slapen op de poetsplaats. Ook struikelde ze vrij regelmatig. Door het geven van Red Cell (vitamine en mineralen bom) knapte ze erg op, maar als we stoppen dan wordt ze weer minder fit. Ze staat maar op weinig brok omdat ze al van water dik wordt Dus we denken dat ze hierdoor niet genoeg voedingstoffen krijgt. Nu geven we haar Pavo Summerfit. Hierin zitten allerlei voedingsstoffen die overeenkomen met 2 kg. krachtvoer en dat gaat super. Ze is weer veel alerter.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 16:06

miekedar schreef:
heb je ze 1,5 maand of 1.5 jaar? Als je ze nog maar 1.5 maand hebt kan ze misschien een beetje heimwee hebben. Ze mist misschien een maatje. Staat ze op de wei? Alleen?

Ik heb r 1,5 jaar, en ze staat met nog twee andere en ze is eigenlijk nooit alleen. ook is het werk niet eentonig volgens mij, buitenrit, longeren, trainen..

Bedankt voor alle tips! Ik ga zeker die vitamine pasta proberen en denk ook het zeewier enzo. Die vit. E voor de spieropbouw wacht ik dan nog maar even mee want ze moet eerst weer helemaal opknappen. En die vit. E moet natuurlijk denk ik wel bij training gegeven worden.
Maar hartstikke bedankt!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:45

Geef je haar voldoende ruwvoer?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:57

Vitamine E kun je ook geven in rust. In mindere mate natuurlijk maar de speiern zijn dan al beter voorbereid op het werk

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:24

Hallo Rytje,

Wat sneu voor jouw paard! Het klinkt inderdaad alsof ze niet lekker in haar vel zit en dan bedoel ik zowel mentaal als fysiek.
Zoals jij het omschrijft, heeft ze problemen met het goed opnemen van haar voedingsstoffen. Equiral Qi is een heel goed voer. Ik vraag me alleen af waarom je haar zemelen voert. De verhouding calcium/fosfor is namelijk (netjes gezegd) niet optimaal in zemelen. Dat zou ik dus zeker weglaten.
Wat het mentale stuk betreft: ik kan me heel goed voorstellen dat jouw paard gebaat is bij Bachbloesems. Wil je meer weten, kijk dan even op mijn website.
Succes!

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 09:52

Terence schreef:
Ik vraag me alleen af waarom je haar zemelen voert. De verhouding calcium/fosfor is namelijk (netjes gezegd) niet optimaal in zemelen. Dat zou ik dus zeker weglaten.

Zou je hier meer over kunnen vertellen? Ik voer zemelen vanwege haar koliekgevoeligheid, aangeraden door de dierenarts.
Denk je dat het niet goed is?
Ik ben alleen wel bang dat ze dan meer kans op koliek krijgt als ik het weglaat of is dat onzin?

pol013 schreef:
Geef je haar voldoende ruwvoer?

Ze krijgt ongeveer 5/6 plakken hooi op een dag. Het is een klein paard, 1.60.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:38

Zemelen is heel goed voor koliekgevoelige paarden en zou ik dan zekers niet weg laten. \er zitten weinig voedingsstoffen. Dus ik zou er een handje van geven en verder gewoon voeren. Niet elk paard doet het goed op de Equiral dus je zou eens iets anders kunnen proberen.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:09

Hallo Rytje,

Ik reageer wel even via de mail!