Eens hoefbevangen......altijd oppassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Eens hoefbevangen......altijd oppassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 09:06

Aangezien mijn twenter afgelopen mei hoefbevangen is geweest en ik tegenstrijdige dingen hierover hoor ben ik toch benieuwd.

Ik heb altijd gehoord dat wanneer een paard hoefbevangen is geweest je in de toekomst altijd extra voorzichtig moet blijven, m.a.w. ze blijven er gevoeliger voor dan paarden die nog nooit hoefbevangen zijn geweest.

Nou hoor ik de laatste tijd van anderen (waaronder ook de DA die hem behandeld heeft) dat dit onzin is.

Wie weet wat nou waar is of heeft er zelf ervaringen mee?

BiondaMax

Re: Eens hoefbevangen......altijd oppassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:27

Hoi

Wij hebben een paard dat Bevangen is en onze DA ook. Ze zijn beiden op dit moment stabiel. Maar ze kunnen zo weer bevangen zijn. De darmwand blijft gevoelig door de gifstoffen. Onze DA zecht altijd, het is een uurwerk. als er een klein ding scheef zit doet hij het niet meer. Dat is bij een bevangen paard net zo. Er hoeft maar ergens iets mis te gaan en ze staan weer. Nou is de één gevoeliger als de andere natuurlijk. Onze is heel gevoelig maar ik heb nu eindelijk wat ontdekt aan de hand van uitgebreide bloedonderzoeken dat een bevangen paard gebrek heeft aan bepaalde vitaminen en mineralen. Die krijgt ze nu en het gaat erggoed. Alleen in de wei is uit den boze. Beide paarden staan op een zandpaddock. Daar krijgen ze dan hooi. Af en toe gaat ze in de wei als het hoogzomer is of in de winter met een muilkorf waardoor ze een beetje kan eten. In het voorjaar, najaar en in de winter als het vriest en de zon schijnt gaat ze niet in de ei i.v.m. het hoge fructaan gehalte in het gras.
Verder krijgt het paard Muesli zonder haver van de firma Langwerden, een voedingssupplement van de firma Langwerden (bezorgen overigens gratis aan huis). Verder Ijslands zeewier van de paardendrogist, NAF Biotine en Vitamine E +Selleen van de Sectolin. Hierop doet ze het erg goed. verder krijgt ze Arnica en Nux vomica (homeopathie van de apotheek)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 11:11

Pffff, dat is me nogal wat!

Die van mij loopt ondertussen wel weer gewoon op de wei. Volgende maand gaat hij naar een andere "nieuwe" wei. Deze wordt eerst nog gemaaid.

Ook krijgt hij dan van Mijten de Gerste Mix bijgevoerd.

Ik word na jou verhaal toch wel een beetje onzeker. Het laatste wat ik wil is dat hij weer hoefbevangen wordt.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:14

Soory, maar een bevangen paard, ook al is hij nu genezen, blijft super gevoelig hiervoor! Ik hoop dat je weet wat deze keer de oorzaak ervan was, dan kun je er iets makkelijker voor zorgen dat het niet nog eens gebeurt. Zowiezo erg uitkijken met vers gras, liesft ook een schrale weide die net is afgegraasd door ander vee. Zorgen dat het dier zeker niet te zwaar wordt en oppassen met suikers/zetmeel (in brok ed).

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:03

nou mijn paard is al drie keer hoefbevangen geweest en alles er aan gedaan om hem dit jaar niet hoefbevangen te laten worden en vorige week vrijdag zou een vriendin mijn paard doen en toen ging de telefoon "Noortje is weer hoefbevangen " en dit is dus keer nummer vier terwijl ze echt bijna niets krijgt geregeld beweging een kwart brokken en een kwart muslie ongeveer een vierde tot de helft aan hooi (van wat de andere paarden eten) paardje niet eens veel te dik en vanaf eind maart op een afgezet stukje en nu ze een weekje op het grote land staat (wat gehooit is dus er staat echt geen gras) en toch weer hoefbevangen dus bij mijn paard geld zeker dat ze er toch echt wel gevoelig voor blijft

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:11

Paarden die hoefbevangen zijn geweest, blijven altijd een groter risico lopen om het weer te krijgen.
Vergeet ook niet dat eten niet de enige reden kan zijn, er zijn tal van oorzaken.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:54

inderdaad altijd extra oppassen,ligt ook aan hoe snel je de eerste er iets aan gedaan heb(behandelingen e.d).
iedere dag checken op harde ondergrond.

mijn ezel is eens acuut hoefbevangen geweest,diezelfde dag geholpen en staat nu ieder jaar gewoon op de wei.

een welshje wat chronisch hoefbevangen was(eigenaren wist niet wat het was en de merrie gewoon in de wei laten staan) is geholpen met ijzers met vulling,later ook geheel blootsvoets weer prima maar altijd op kaal landje voor de rest van haar leven.

een shetje wat ik ken mag nooit meer op de weide.

een ander shetje wat ik ken is chronisch maar eigenaar begrijpt het niet en de pony is het iedere voorjaar weer!

een oude ponymerrie die ik kende was al ver chronisch en mag nu nooit meer op de weide en zal nooit meer 100% worden.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 14:05

Hij is op een zondag de wei op gegaan en op dinsdag lag hij opeens in de wei. Op woensdag belde de staleigenaar mij om te vertellen dat hij "kreupel" was. Ben er toen meteen heen gegaan en heb de DA laten komen, sowieso omdat ik al vermoedde dat hij bevangen was.

De donderdag liep hij verbazingwekkend weer goed. Volgens de DA waren we er gelukkig op tijd bij en hoefde ik me verder geen zorgen te maken. Maar ik vertrouw het toch niet zo. Liever voorkomen dan genezen.

Hoogstwaarschijnlijk is dit door het gras gekomen. Dik is hij helemaal niet (ook nooit geweest).

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:23

Mijn merie is 3 jaar geleden bevangen geraakt,doordat ze bij de hengst stond(in een stand en verder weinig beweging)
Ze kreeg daar veel suikers te eten en is hoefbevangen geraakt.
Ze is daarna elke zomer weer gewoon het land op gegaan,wel altijd erg goed wennen/opbouwen.
Verder krijgt ze in de winter alleen hooi en geen bix(behalve als ze drachtig is)

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:01

Het lopt dat een een paard niet te dik moet zijn, maar pas op dat ze ook niet te mager worden. Dat werd die van ons en dan krijgen ze ook meer problemen met het spijsverteringsstelsel. Inmiddels is ze gelukkig qua gewicht weer op pijl en dan gaat het haar ook het best. Het is alleen niet eenvoudig om het voor elkaar te krijgen. Maar voedingssupllementen zijn zeker aan te raden naast het toch weinig bevattende voer wat een bevangen paard krijgt. Die van ons zag je opknappen. Ook zoveel mogelijk hooi geven. Wat ie lust.

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:22

Die van mij is 2 keer hoefbevangen geweest . Ik ben tot halverwege juli bezig met de weidegang op te bouwen, heel langzaam en zeker niet te vers gras. Als ondersteuning krijgt ze probiotica poeder en een kruidenmix speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Maar altijd goed op blijven letten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:28

Nathalie w schreef:
Maar altijd goed op blijven letten.

Helemaal mee eens. Als het één keer voorgekomen is, blijft je pony er zeker wel gevoelig voor. Ik heb zelf ook een welsh die 2 keer bevangen is geweest, dit jaar is het gelukkig nog goed gegaan.
Hij loopt 2 uurtjes p/d op het land, de rest staat ie in de paddock met wat hooi. Zo gaat het dus prima.
Iedere keer als de smid komt vraag ik ernaar hoe het zijn hoeven is, hij kan natuurlijk heel goed zien of er veranderingen optreden.

Succes met je pony