Lastig om alles duidelijk in de titel te zetten, het is een heel verhaal, ik hoop dat jullie dit even willen lezen en jullie mening/gedachten hierover willen geven.
Het 4 jarige paard (schimmel, merrie) van mijn vriendin heeft melanomen. Toen ze 2,5 was hebben ze 1 melanoom ter grote van een mandarijn bij de staartwortel weggehaald.
Daarna zijn er in totaal 11 melanomen bijgekomen verspreid over haar lichaam, wel kleintjes ong. 0,5 cm groot.
Toen ze 3 was is ze ingereden en verder gereden, ze was erg braaf pakte alles goed op. Liep fijn ontspannen makkelijk naar beneden.
Begin mei 2005 ontdekten we nieuwe melanomen onder het zadel, aan de zijkant net onder de kussens. Ook deze waren niet zo groot, maar omdat ze op een niet zo fijne plek zaten is er besloten door de DA dat deze weggehaald moesten worden.
Dit is gebeurt en de wondjes waren netjes gehecht, na 2 weken mochten de hechtingen eruit en je zag er echt niets meer van. Omdat de merrie 2 weken daarna naar de keuring moest heeft mijn vriendin haar niet meer onder het zadel gereden.
Nu 2 weken geleden is ze er weer voor het eerst opgegaan, de merrie schud constant met dr hoofd hoe langer ze rijdt hoe erger het wordt. Ze schud op en neer, ja knikken dus. Met longeren ook, ook als ze niet is bijgezet. En als ze op de rechterhand rijdt knikt het paard opeens in en valt ze bijna om. Aan de longeerlijn ook.
Hoe kan dit zo opeens, het paard liep altijd fijn naar beneden. Het is echt een omslag.. heel vreemd.
-aan de tanden kan het niet liggen, dit is in april nog gedaan
-de wondjes zijn echt goed genezen, als je er met je hand overgaat en drukt voel je niets, zelfs geen litteken.
Kan het komen dat de oren nu zijn uitgeschoren?
Mijn vriendin is bang dat er ergens binnenin haar een melanoom ergens op drukt. Aanstaande vrijdag gaan we naar de kliniek in Kesteren om haar daar na te laten kijken.