Paard met melanomen valt om en schud constant met dr hoofd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samo

Paard met melanomen valt om en schud constant met dr hoofd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:06

Lastig om alles duidelijk in de titel te zetten, het is een heel verhaal, ik hoop dat jullie dit even willen lezen en jullie mening/gedachten hierover willen geven.

Het 4 jarige paard (schimmel, merrie) van mijn vriendin heeft melanomen. Toen ze 2,5 was hebben ze 1 melanoom ter grote van een mandarijn bij de staartwortel weggehaald.

Daarna zijn er in totaal 11 melanomen bijgekomen verspreid over haar lichaam, wel kleintjes ong. 0,5 cm groot.

Toen ze 3 was is ze ingereden en verder gereden, ze was erg braaf pakte alles goed op. Liep fijn ontspannen makkelijk naar beneden.

Begin mei 2005 ontdekten we nieuwe melanomen onder het zadel, aan de zijkant net onder de kussens. Ook deze waren niet zo groot, maar omdat ze op een niet zo fijne plek zaten is er besloten door de DA dat deze weggehaald moesten worden.

Dit is gebeurt en de wondjes waren netjes gehecht, na 2 weken mochten de hechtingen eruit en je zag er echt niets meer van. Omdat de merrie 2 weken daarna naar de keuring moest heeft mijn vriendin haar niet meer onder het zadel gereden.

Nu 2 weken geleden is ze er weer voor het eerst opgegaan, de merrie schud constant met dr hoofd hoe langer ze rijdt hoe erger het wordt. Ze schud op en neer, ja knikken dus. Met longeren ook, ook als ze niet is bijgezet. En als ze op de rechterhand rijdt knikt het paard opeens in en valt ze bijna om. Aan de longeerlijn ook.

Hoe kan dit zo opeens, het paard liep altijd fijn naar beneden. Het is echt een omslag.. heel vreemd.

-aan de tanden kan het niet liggen, dit is in april nog gedaan
-de wondjes zijn echt goed genezen, als je er met je hand overgaat en drukt voel je niets, zelfs geen litteken.

Kan het komen dat de oren nu zijn uitgeschoren?

Mijn vriendin is bang dat er ergens binnenin haar een melanoom ergens op drukt. Aanstaande vrijdag gaan we naar de kliniek in Kesteren om haar daar na te laten kijken.

Tal

Re: Paard met melanomen valt om en schud constant met dr hoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:19

Dat is niet fijn dat ze nu zo doet! Melanomen kunnen inderdaad ook 'in' het lichaam zitten. Melanomen komen vaak bij schimmels voor. Dat jullie met haar naar een kliniek gaan, wil dat zeggen dat jullie hier naar toe doorverwezen zijn door de eigen dierenarts? Zo ja, wat zei hij hierover (dacht hij dat het komt door de melanomen of had hij andere ideeen)?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 18:31

Nee de eigenaresse heeft zelf contact opgenomen met de kliniek (daar zijn ook de andere melanomen verwijderd) en deze DA zei dat ze maar langs moest komen. Hij heeft nog niets gezegd over wat het mogelijk zou kunnen zijn.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 18:55

Misschien is het gewoon door iets anders en niet door melanomen. Het is erg vervelend dat jullie nu het geduld moeten opbrengen om tot vrijdag te wachten. Als je paard niet in orde is, blijf je maar denken wat het kan zijn. Laat je het horen als je de uitslag hebt? Ken iemand die een schimmel met melanomen heeft gehad, als je info wilt kun je mij pb'en.
Maar wie weet valt het mee! Hoop dat voor jullie en jullie paard!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 21:03

Krijg nu net een sms van mn vriendin, ze heeft er gisteren de dierenarts bij gehad omdat ze erg raar deed, koliekerig. Nu gaat het wel weer.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:09

kijk maar uit dat er geen melanoon of iets in haar lichaam zit mijn paard is geropereerd vorig jaar op dat ze koliek had en ze was zo slecht dat ze alleen geopereerd kon worden of afgemaakt en toen de dierenarts haar open had gemaakt bleek er een gezwel aan haar darmen te zitten wat haar darm in de vernieling drukte er is toen een gezwel en een meter darm uitgehaald (darm was al afgestorven) of dit nou een melanoom was geen idee maar wat ik wil zeggen ik vind het heel goed dat ze naar de kliniek gaat voor het zelfde zit er wel een melanoom in haar lijf en zit hij inderdaad in de weg

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:27

jes noor had n poliep
n melanoom is n soort van wratje moedervlekje

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:03

Als dit paard al zoveel melanomen aan de buitenkant zichtbaar heeft, zal ze van binnen ook wel vol zitten, want melanomen beperken zich niet tot de buitenkant van het dier. Heb bij pathologie in Utrecht wel eens een schimmel op tafel gehad met heel erg veel melanomen, waaronder in de ophangbanden (het scheil) van de darmen, rond bloedvaten in de darmen en ook een aantal grote in het hoofd, die de hersenen in de verdrukking duwden.
Een melanoom is niet zomaar een soort moedervlekje of wratje, het zijn tumoren, die in principe niet echt infiltratief groeien, dus niet al te kwaadaardig zijn, maar door hun lokatie (hersenen, toevoer naar de darmen, etc) voor vervelende problemen kunnen zorgen.
Ik zou je vriendin inderdaad adviseren om het paard goed na te laten kijken, het ziet er niet al te best voor het dier uit, helaas...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:13

Jemig, wat marijejiplover zegt, is niet mis! Het klinkt iig ook niet erg goed...

Veel succes met het paard. Ik ben benieuwd hoe het afloopt!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:42

Ik ben ook benieuwd, maar heb er geen goed gevoel bij. Ik houd jullie op de hoogte.

joor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:19

misschien hebben jullie mijn topic ookgelezen.
Staat hier vlak bij en heet melanomen.
ik heb mijn paard vorige week in moeten laten slapen vanwege melanomen.
alles in zijn lijf was aangetast, hij was ook wel eens koliekerig, en met rijden wat mat.
ik vertrouwde het niet ging naar de klieniek, en met de kijkoperatie kwam de aap uit de mouw, alles vol met melanomen.
Ik ben heel bang voor jullie en je paard.
ik mis mijn beesje ook enorm dus ik weet wat jullie voelen.
heel erg veel succes en sterkte.
laat het nog even weten als jullie meer weten!
groetjes joor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:17

Pfff....wat een gruwelijke verhalen wens jullie veel sterkte!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 22:12

Ja, ik heb je topic gevolgd Joor, heel veel sterkte toegewenst!
Ze staat nu ook met dr hoofd te schudden op stal en in de weide.. Niet goed..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 18:40

We zijn vandaag naar de kliniek geweest, paard aan de longe gehad en ze schudde niet met haar hoofd, niet een keer!

De oren zijn nagekeken, ogen waren goed, neus nagekeken ook goed. Afgaande op ons verhaal denkt de DA aan een allergie en dus aan het Head-shake-syndroom. Hij heeft hiervoor anti-allergie medicijnen meegegeven en nu moet ze begin augustus bellen of het is verbeterd of verslechterd.

Toen het paard thuis 2 passen uit de trailer was stond ze alweer met dr hoofd te schudden.. hopen dat de medicijnen gaan helpen.

Het is nog niet leuk, maar we zijn al erg blij dat dit niets met de melanomen te maken heeft.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:44

Aan de ene kant jammer dat ze daar niet met haar heeft heeft staan schudden... Laten we hopen dat de medicijnen werken en dat ze straks weer in orde is!