Vraagje m.b.t. ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Vraagje m.b.t. ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 17:28

Mijn paard is 1 juni ontwormt (Eqvalan). Hierna is een homeopaat hem komen door meten en deze kwam o.a. tot de conclusie dat hij worden scheint te hebben (spoelwormen?). Ik moest hem 2 weken hierna met Equiworm F ontwormen (fenbendazol moest erin zitten). Dit was op dat moment nergens te krijgen, dus heb ik het op haar advies met Equiworm P gedaan, dit was 15 juni.
Nu heb ik inmiddels Equiworm F kunnen vinden, maar had een vraagje: wanneer kan ik hem nou het beste weer ontwormen?

Omdat hij dus waarschijnlijk wormen heeft wil ik het na 6 weken doen eigenlijk.
Maar ik neem hem 9 juli mee naar Drente en hij blijft hier tot 13 augustus. Hij komt in een schone wei te staan.
Is het slim om hem hiervoor te ontwormen? Of komt dit alles te dicht op elkaar dan?
Of beter om hem erna (14 aug) te ontwormen? Maar dan wijk ik weer erg af m.b.t. het schema.
Ik zou hem, als ik het na 6 weken doe, 23 juli moeten ontwormen plus minus. Dit aanhouden?

Ik weet het echt niet meer...! Hoor graag van jullie Thnx!

Arnoud

Re: Vraagje m.b.t. ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 02:37

Op de door of bijsluiter staat wel een wachttijd vermeld als deze verstreken is kun je veilig een ontwormingspasta toedienen.

Ik weet niet waaruit je homeopaat wormen concludeert, maar wat een goed sterk middel is heet equimax van Virbac kost wel wat, maar er zitten dan ook 2 werkende bestanddelen in. En volens mij is er bij fenbenzadol een dubbele dosering nodig, maar dat kan ook bij horzellarven zijn, dat weet ik niet precies meer.

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 10:30

In principe kan je 10 dagen na de 1e ontworming een 2e geven als ze last hebben van wormen. Eigenlijk kun je het beste de mest laten onderzoeken bij de DA, dan weet je zeker of het paard wormen heeft. Het beste kun je nu een Equimax of een HIppotwin geven (is een dubbele dosering Pyrantel) tegen de lintwormen. Maar gelijkertijd oook tegen speolwormen. Dus kortom een Hippotwin en een mestonderzoek lijkt mij heel zinvol

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:24

Er was een werkende bestanddeel waar resistentie tegen bestaan, maar ik wist niet meer precies welke. Ik heb het even weer opgezocht, en het was fenbendazol, dus dat is waarschijnlijk de oorzaak dat je paard waarschijnlijk nog wormen heeft. Vreemd dat je homeopaat dan deze stof advieseerd. Dan kun je idd beter Equimax of HippoTwin geven (ivermectine, moxidectine of pyrantel als bestanddelen)

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:30

Bij ons heeft ook een paard last van wormen en die moet idd op korte termijn (max 14 dagen) weer ontwormd worden en dit een paar keer achter elkaar. Zou als ik jouw was even bij de dierenarts informeren hoe vaak en met welke stof je moet ontwormen in dit speciale geval.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:16

Bedankt voor alle tips. Ik heb inmiddels de Equiworm F binnen dus die geef ik hem binnenkort. Dan zal ik na max. 14 dagen hem wéér ontwormen, en zal dan die HippoTwin of EquiMax geven. In augustus (als hij weer terug is van het land) word hij geent en zal ik een mestonderzoek laten doen. Dan weet ik het zeker.

@ Arnoud: mijn paard is altijd ontwormt met Eqvalan. Hier zit geen fenbendazol in naar mijn weten? Maar Ivermectine. Dus mijn paard kan hier niet resistent voor zijn. Ik moet nu (voor het eerst dus) ontwormen met fenbendazol (Equiworm F dus). En deze beschermt tegen het gehele wormspectrum.
Maar bedankt voor de info hoor!!! Alles is zeer en zeer welkom!!!

Wat is dan beter om mee te ontwormen 14 dagen ná de Equiworm F (fenbendazol)

Hippotwin (bst.nr.: 82910)

Pyrantel
1 injector bestemd voor 1200 kg lichaamsgewicht
bij een dubbele dosering ook tegen lintwormen
excl. horzels

Of:

EquiMax (bst.nr.: 82906)

Ivermectine en Praziquantel
beschermt tegen het gehele wormspectrum
ook tegen horzels en lintworminfecties
geschikt voor drachtige merries en veulens
behandeling om de 6 maanden
met appelsmaak
tot 600 kg

En de Equimax moet dan na 6 maanden weer? En hier tussen in wel met andere wormenkuren ontwormen of niet?! Arnoud?!

Thnx iig!

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:05

Ik zou kiezen voor de dubbele dosering van Pyrantel. Ik zelf geef deze altijd in het voor jaar en in het najaar. Tussendoor geef ik altijd elke 2 maand een Ivermectine pasta zoals Eqvalan, Furexel, Sivermec of Ivomec (zijn alle 4 exccact hetzelfde) wij gebruiken deze al jaren en nog nooit problmen met wormen gehad en ook geen resistentie.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 19:13

Dus een dubbele dosering van HippoTwin met Pyrantel erin? Hoezo dubbele dosering als ik mag vragen?

BiondaMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:15

De Hippotwin bevat voor 1200 kg. ontworming. Normaal heeft een normaal warmbloed voor 600 kg. nodig, maar tegen lintwormen heb je een dubbele dosering Pyrantrel nodig. En die zit dus in de Hippotwin in één spuit. Je kunt hem ook voor twee paarden van 600 kg. gebruiken als je voor spoelwormen wilt ontwormen. Maar in jouw geval zou ik tegen lintwormen en spoelwormen ontwormen en dan gebruik je dus voor een paard van 600 kg. de gehele spuit.