Paard zakt zomaar door z'n knieen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Paard zakt zomaar door z'n knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:09

Mijn vader maakte laatst een bosrit op z'n 25 jarige paard,ze zaten in galop en in 1x zakte het paard door z'n knieen ofzo,en die viel..m'n vader viel er ook af,het paard bleef even liggen maar stond daarna weer op.Ik dacht zelf dat het vanuit z'n rug kwam,dat er een wervel op een zenuw drukt ofzo,wat denken jullie dat dit was?

ellepel

Re: Paard zakt zomaar door z'n knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:33

ik heb het ooit een keer meegemaakt met een paard van maar 6 jaar, ook vanuit het niets viel het diertje zo op de stenen.

ze had haar knieen goed kapot toen, volgens de veearts kwam het puur doordat het dier waarschijnlijk iets te lang gelopen had, het was toen ook vrij warm, en dus gewoon moe was....

weet niet of het bij jou hetzelfde is, maar bij dat paard heb ik t gelukkig niet meer meegemaakt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:46

Soms is het domme pech en verstapt een paard zich en komt daardoor op zijn knieën terecht. Zeker in galop kan je dat snel hebben als een paard zijn evenwicht kwijt is. Gelukkig komt het maar zelden voor, maar je zal het maar net meemaken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 12:16

Dus jullie denken niet dat het iets medisch is? Het paard zelf heeft idd een slechte conditie,hij is stijf..en me pa kan hem totaal niet over de rug rijden ofzo..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:31

Bij mijn vorige paard was het omdat haar knie volledig kapot was en we hadden het niet gemerkt Uitwendig zagen we nix, maar telkens dat we reden merkten we wel dat ze erdoor ging... Misschien is ze gewoon niet oplettend genoeg? Kan ook zijn aan een gebrek van 'aanwezigheid'. Dus dat hij met z'n hoofd niet echt bij de zaak was...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 21:06

Ja zou best kunnen hoor,m'n vader rijdt ook maar aan een heel lang teugeltje..

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:04

Hallo

Ik moet spijtig genoeg bevestigen dat vallen met een paard meermaals kan voorkomen en dat er zeker niet luchtig moet overgegaan worden. Hopelijk is mijn miserie niet hetzelfde als die van jullie, maar misschien kunnen jullie er toch iets nuttigs uithalen.
Mijn arabiertje viel ook meermaals, vroeger vanuit galop op zijn knieën (toen sturikelde hij nog veel, na het rechtrichten en gymnastiseren was dit fel verminderd tot het normale), de laatste keren (paar maanden geleden) kwam hij ten val vanuit galop en draf (vanuit buitenstelling) op zijn zij, met mij erop (been eronder). Nu heb ik dus nog steeds rijverbod van de dierenarts, bij mijn paard zit het probleem in zijn ruggewervels, een ander beslag heeft hij eergisteren ook gekregen. Hij is wel jong (7 jaar), dus bij hem kan het niet aan zijn leeftijd liggen. Ik rij altijd met een "losse" teugel, want we oefenden voor de westernreining, we reden wel altijd voorwaarts-neerwaarts en hij was wel rechtgericht (die website van Antoine De Bodt en natuurlijk paardrijden vind ik ook heel goed) en hierdoor heeft een geweldige spieropbouw gekregen. Omdat we het gymnastiseren verspreid hadden over 3 jaar (ik oefende dagelijks met wekelijks een buitenrit), werd hij zeker niet geforceerd, maar mijn geduld en inzet en zijn medische begeleiding waren blijkbaar niet genoeg.
Met mijn verhaal wil ik maar zeggen, laat aub het paard volledig en grondig nakijken, want vallen is levensgevaarlijk en gelukkig viel jouw vader eraf ipv eronder terecht te komen (zoals ik), want als je stevig zit mag je afstappen tijdens het vallen vergeten! Mijn paard kreeg vanaf zijn 4 jaar (toen ik hem kocht en africhtte) reeds 2 jaar medische begeleiding en ik weet ondertussen dat meestal paarden die teveel op hun voorhand hangen, meer struikelen en dat je daarvoor inderdaad best oefeningen kan doen om de achterhand te verstevigen en die meer te laten gebruiken dan de voorhand, maar dat is niet altijd genoeg als er medische problemen zijn! Na onze vallen een 3-tal maanden geleden, moest ik mijn arabier dagelijks (voorwaarts-neerwaarts gebonden) longeren, waarin 15 min. linkergalop en 15 min. rechtergalop, natuurlijk wel met een 10 min. adempauze ertussen en vooraf losstappen en lossdraven en achteraf ook uitstappen. Pas na 4 weken werd zijn toestand zo erg dat het niet meer voor aan te zien was en toen pas kwam zijn probleem aan het licht . Hij heeft steeds alles verborgen en alle oefeningen anders (op zijn manier) uitgevoerd omdat hij heel soepel en gespierd was. Dus, jullie kunnen bvb ook beginnen met op die manier te longeren (zonder ruiter!), dat is veilig. Natuurlijk als jullie paard geen goede conditie (echt getraind) heeft, kan je best langzaam beginnen opbouwen. Volgens onze DA, hebben ruiters na het vallen met een paard meestal gebroken knie/heup/bekken. Dus jouw vader had heel veel geluk, en ik kwam er met mijn fameuze kneuzingen ook nog goed vanaf. Hiermee wil ik alleen waarschuwen en hoop dat zowel jullie als ik ooit veilig zullen kunnen rijden. Ik zou zeggen: rijverbod tot het is opgelost, geloof me, al weegt je paard maar 400 kg, vanuit galop of draf wil je hem/haar niet op je been!

groetjes en succes ermee!

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:10

Daarnet vergat ik nog een paar tips om te zien wanneer er een probleem is (meestal in de rug):
Veroorzaakt stelling-rijden verzet?
Kan je paard buigen/plooien in zijn lichaam? het kan zijn dat hij bij het afwenden ofwel draait op zijn binnenachterbeen, ofwel zijn achterhand uitzwalpt en alleen plooit in zijn nek
Achteruitgaan: gebeurt dit al slepend, moeizaam?
In galop, veel en dikwijls verspringen naar kruisgalop?

Als je dit herkent zit je volgens mij wel duidelijk met een probleem.

groetjes

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:27

Daar zal je bij een quater horse lastig achter kunnen komen.
Want gaan zo wie zo slepend achter uit.

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:18

Sorry, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Niet alle quarters gaan al slepend achterwaarts, ik heb er reeds achterwaarts zien lopen (bvb de reiners op wedstrijd)! En ik heb ook mijn twijfels over diegene die wel slepend achterwaarts gaan, natuurlijk als ze goed getraind en soepel gemaakt werden, of ze medisch wel helemaal in orde zijn (dit is geen verwijt naar de eigenaars toe hoor, we zijn tenslotte geen dierenartsen). Natuurlijk blijft het wel de vraag wat jij en ik onder "slepend" verstaan hè, ik bedoelde ermee dat hoe je ook de schouders "lift" en de achterhand traint, de achterhand niet genoeg eronder gezet kan worden waardoor ze toch met hun voorbenen sporen in het zand maken en blijven "uit elkaar vallen".

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:29

Die van mij gaat trouwens ook niet slepend achter waarts.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:36

missgalop schreef:
Daarnet vergat ik nog een paar tips om te zien wanneer er een probleem is (meestal in de rug):
Veroorzaakt stelling-rijden verzet?
Kan je paard buigen/plooien in zijn lichaam? het kan zijn dat hij bij het afwenden ofwel draait op zijn binnenachterbeen, ofwel zijn achterhand uitzwalpt en alleen plooit in zijn nek
Achteruitgaan: gebeurt dit al slepend, moeizaam?
In galop, veel en dikwijls verspringen naar kruisgalop?

Als je dit herkent zit je volgens mij wel duidelijk met een probleem.

groetjes

nou dat hoeft dus niet helemaal waar te zijn hoor.
Toen mijn paard groen was ging achterwaards ook moeizaam..
Of als een ruiter de hulpen slecht geeft kan het ook moeizaam gaan.

Kruisgalop kan ook betekenen dat een paard sterker word.
Die van mij bleef eerder altijd in de goede galop, nu word ze sterker, het achterbeen treed meer onder en nu springt ze af en toe over of overkruist.
Dit is een fase waar bijna elk paard door heen gaat als hij sterker word.

Stelling met verzet kan ook zijn dat een paard de spieren vast heeft. is wel een probleem, maar niet super ernstig.

Wat wel een heel zwak teken kan zijn is dat als je bijvoorbeeld je paard aan een touwtje hebt en je draaid linksom heel kort..
En als het achterbeen op de grond blijft staan en dan gewoon mee draaid, maar niet van de grond afkomt.

een goed paard tilt zijn been dan op, inplaats van meeslepen.

Bredenk dat je hier te maken hebt met een paard 25 jaar wat recreatief gereden word.
Een paard van 25 is niet super los en soepel, heeft geen topconditie vaak.
Kijk maar eens naar een oud dametje,, die zijn ook niet zo super snel en wendbaar..
Daar slepen de voetjes soms ook beetje van..