Te schraal ondanks top voer: wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tricky1

Te schraal ondanks top voer: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 09:28

Een vriendin van mij heeft een Hannoveriaan van een jaar of 12 gekocht. Het was een wrak bij aankoop, maar hij is in de afgelopen anderhalf jaar zodanig opgeknapt dat hij glanst van gezondheid. Hij doet het echt heel erg goed. Krijg iedere dag twee keer voer en onbeperkt hooi als hij buiten staat. Het voer bestaat uit mueslimix, basisbrok (geloof ik) en lucerne. Anderhalve kilo voer dus, en een emmer vol lucerne. In zijn doen is hij alleen maar vooruitgegaan en hij voelt zich ook echt wel goed. Maar hij blijft op de flanken erg dun. Wat kan je dan het beste doen? Is kwaliteitsslobber een uitkomst?

Op dit moment heeft hij trouwens minder trek, soms eet hij zijn voer met name in de ochtend niet op. Doe je er slobber overheen, dan wil hij het wel. We zijn daar net mee begonnen, dus ik weet niet of dat zo blijft.

Hij heeft geen problemen met gebit of keel of zo, niks aan hem te zien verder. Is hij uitgegeten tegen zijn voer? Of heeft iemand andere ideeen?

paars

Re: Te schraal ondanks top voer: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 09:59

Heb je een foto? Sommige paarden zijn nu eenmaal dunner dan anderen en jullie kennen hem waarschijnlijk niet in zijn normale postuur (omdat ie zo'n wrak was bij aankoop), het kan echter ook aan de bespiering liggen, een totaal foto maakt het misschien duidelijker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:09

bloedonderzoek en laat meteen de schildklier functie nakijken.

als deze te snel werkt valt een dier snel af, hebben vaak weinig eetlust en zijn soms hyperactief.

verder natuurlijk alles laten nakijken, de tanden, ontwormen etc.....
maar kan ook gewoon zijn dat dit een wat snellere stofwisseling heeft... de ene mens is immers ook dikker dan een ander?

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:42

Mijn paardje is ook nog steeds mager ondanks zijn onbeperkt hooi, stapel kuilgras en mengeling en graswei
Nu heeft mijn veearts de voeding nog wat aangepast: ik moet nu de helft van mijn krachtvoeder vervangen door Equinomic van Cavalor en daarover telkens wat lijnzaad doen (beginnen met soeplepel, opbouwen tot 1dl). De lijnolie kuur is wel maar voor maximum een maand. Op deze manier krijgt hij wat extra vetten bij. Ze had deze voedermethode ook gebruikt bij een heel schraal paard en dat is er goed bovenop gekomen. Misschien dat deze tip kan helpen?

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:42

mijn dravers was ook erg mager altijd en was nie dik te krijgen totdat ik mais mail ging geven een kopje vol hij vond het echt lekker en hij had er zo een lekker buikje van

probeer maar het werkt echt en als ie het niet zo lust kun je er ook met lauw water een lekker papje van maken

groetjes mirella

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:12

Maismail of gewoon voedermais werkt inderdaad erg goed om ze aan te laten zetten.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 02:24

Nieke schreef:
Mijn paardje is ook nog steeds mager ondanks zijn onbeperkt hooi, stapel kuilgras en mengeling en graswei
Nu heeft mijn veearts de voeding nog wat aangepast: ik moet nu de helft van mijn krachtvoeder vervangen door Equinomic van Cavalor en daarover telkens wat lijnzaad doen (beginnen met soeplepel, opbouwen tot 1dl). De lijnolie kuur is wel maar voor maximum een maand. Op deze manier krijgt hij wat extra vetten bij. Ze had deze voedermethode ook gebruikt bij een heel schraal paard en dat is er goed bovenop gekomen. Misschien dat deze tip kan helpen?

Equinomic is een goede brok van Cavalor, echter vind ik de voorgeschreven dosering lijnzaad te hoog (1dl). In lijnzaad zit blauwzuur, wat giftig is voor paarden. 1 eetlepel door het voer en dat 2 keer daags is mijn advies, of je moet de dosering van de DA eerst wellen (1 dag weken in water)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 05:19

GRAS....

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:20

In plaats van sportbrok een merriebrok voeren. Sportbrok is voor energie en in merriebrok zit veel meer voor de opbouw van vlees en spieren. Mijn 3 jarige ruin staat op merriebrok en doet het er super op. Voor de energie krijgt hij haver.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 13:13

Lijnzaad moet ALTIJD worden geweekt! Blauwzuur zit ook in een klein beetje... Dat van die merriebroek vind ik wel een goeie.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 13:26

Euhm kheb mij een keer mistypt in de benaming zie ik zonet. Het is wel olie, je moet het niet weken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:07

Ik blijf bij GRAS!!
En als hulpmiddel, je paard iets minder zwaar trainen.
Dus wel blijven trainen om de conditie goed te houden, maar gewoon basis en niet te lang en niet te vaak.
Gun hem haar eens een rustdagje en verder blijf ik bij gras.

Kimberley was mishandeld en ondervoerd toen ik haar kreeg, en ik kreeg haar niet dik.
De boer zei gras, dus kim kreeg gras en na 2 maand was ze bijna te dik.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:39

gras is natuurlijk ook niet altijd mogelijk
merriebrok is ook een goede optie volgens onze dierenarts toen we net met hetzelfde probleem zaten. maar bij ons had endurix van cavalor het beste resultaat...
zit voor 8% ruw vet in waardoor ze heel goed aandikken en is ook heel goed voor de vertering.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:48

Als je zeker weet dat het niet medisch is: inderdaad merriebrok. Hoorde ik de veearts laatst ook adviseren. Verder werkt geplette mais ook goed. Ik vind 1,5 kilo voer trouwens niet zo veel hoor. Mijn paard krijgt 3 kg sportbrok en 1,5 kg blanke haver. Daarbij ook twee keer per dag veel hooi en kuilgras en komt ook op de wei waar ook goed gras op staat. Natuurlijk ligt dit ook aan de arbeid die een paard verricht. Als hij wat minder eet is het misschien een idee er wat kruidenmuesli of iets wat hij lekker vind er door te mengen.